Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing problem med ryggen

  • problem med ryggen

    Publicerad av stoffe1980 på 7 november, 2006 vid 18:50

    När jag har kört en längre tid får jag djävligt ont i ryggen.
    Så jag funderar på och byta till en sittsele, vad tror ni? är det någon som har varit med om samma grej?

    nic svarade 17 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • kasimir

    Medlem
    7 november, 2006 vid 19:18
    stoffe1980 wrote:
    När jag har kört en längre tid får jag djävligt ont i ryggen.
    Så jag funderar på och byta till en sittsele, vad tror ni? är det någon som har varit med om samma grej?

    Om det är fördelaktigt att byta från ryggont till ballkrampf så kör på bara annars kan en ny midjesele vara ett tipps. Finns göttiga från Mystic, Dakine mf.

  • tobas

    Medlem
    7 november, 2006 vid 20:07

    Eller om du sitter ner när du kör hoj 😉

    Kör själv med sittsele och har inte haft några problem med ryggen. Får väl se hur det går den dag man bestämmer sig för att utöka familjen.

    Surf Up and Sit Down / TOBAS

  • pjoter

    Medlem
    7 november, 2006 vid 22:10

    skrotade och fick en knäck förra året och kunde inte köra på nån månad. Provade då runt en del och tyckte mystics warrior waist/seat var bäst. har inte haft problem pga kiting sen dess.

  • zilversurfarn

    Medlem
    7 november, 2006 vid 22:21
    pjoter wrote:
    skrotade och fick en knäck förra året och kunde inte köra på nån månad. Provade då runt en del och tyckte mystics warrior waist/seat var bäst. har inte haft problem pga kiting sen dess.

    Kan bara instämma, har en likadan. Kändes stor och lite klumpig i början efter min antika windsursittsele men nu älskar jag den. Gott stöd i ryggen.

  • mattijas

    Medlem
    8 november, 2006 vid 00:22
    stoffe1980 wrote:
    När jag har kört en längre tid får jag djävligt ont i ryggen.
    Så jag funderar på och byta till en sittsele, vad tror ni? är det någon som har varit med om samma grej?

    Korta in din depowerlina så att när du lutar dig bakåt kan nå bommen utan att böja på ryggen… Tycker själv de e så grymt mycket skönare , (vissa tycker väl kanske ibland att de e svårare o hålla balansen på samma sätt när man hoppar) tycker själv de e lättare o göra trick med mera,, ,, men de smak sak

  • bronco_rider

    Medlem
    8 november, 2006 vid 17:56
    Mattijas wrote:
    stoffe1980 wrote:
    När jag har kört en längre tid får jag djävligt ont i ryggen.
    Så jag funderar på och byta till en sittsele, vad tror ni? är det någon som har varit med om samma grej?

    Korta in din depowerlina så att när du lutar dig bakåt kan nå bommen utan att böja på ryggen… Tycker själv de e så grymt mycket skönare , (vissa tycker väl kanske ibland att de e svårare o hålla balansen på samma sätt när man hoppar) tycker själv de e lättare o göra trick med mera,, ,, men de smak sak

    Funkar tyvärr inte så bra att korta ner depoverlinan på vissa drakar, har själv fått erfara detta med min Windwing Rapture-15 som jag tyckte var helkass ibörjan, ex funkade den inte alls bra att hoppa med hur jag än bar mig åt, men sen provade jag att förlänga depowerlinan rejält & numera tycker jag att kiten är grymm. tekniken är nämligen att först måste man kunna depowra kiten optimalt för att i nästa moment dra till sig kiten tillräckligt mycket.

  • tetras

    Medlem
    8 november, 2006 vid 18:25

    Annars prova North’s kombinations sele som är ett mellanting mellan sitt- och vaist sele. Den ger bra stöd för ryggen samtidigt som den inte hasar upp och trycker på revbenen.:wink:

  • nic

    Medlem
    8 november, 2006 vid 19:03
    tetras wrote:
    Annars prova North’s kombinations sele som är ett mellanting mellan sitt- och vaist sele. Den ger bra stöd för ryggen samtidigt som den inte hasar upp och trycker på revbenen.:wink:

    Ungefär som OR’s Session som jag är väldigt nöjd med nu. Midjesele med (avtagbara) benstraps. Jag fixar inte heller ren midjesele för ryggen.

    Många sittselar är fantastiskt obekväma och det har inget med priset eller storlek att göra. De verkar inte prova grejorna innan de kränger dem. Jag körde länge North Sails lågbudget-variant som var smidigt, liten å bekväm men den finns inte på marknaden längre.

    nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing problem med ryggen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.