Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Problem med vario cleet/clam cleet, North bom

  • Problem med vario cleet/clam cleet, North bom

    Publicerad av rusiak på 8 april, 2007 vid 12:57

    Har en dryga halvåret gammal bom som börjat strula, cleet’n håller inte kvar depowerlinan på plats. Vad göra? Trodde det var bättre ju mer sliten depowerstrapen blir, men antar att det är just detta som hänt och att resultatet blev det motsatta.

    //alex

    tomw svarade 17 år sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • rusiak

    Medlem
    8 april, 2007 vid 21:52

    någon? NÅGON?

  • wims_lkp

    Medlem
    9 april, 2007 vid 09:15

    Jo de händer mig ibland. Ja testa att tvinna ut 5-e linan å power linorna. De råkar alltid snurra sig några varv när man packar upp å mer. Så de verkar som att när de ligger tvinnade så kan inte depower linan löpa helt fritt så den åker upp igen,så fort de drar i power linorna. Testa de om de funkar, sen är de bara tänka på att inte tvinna de när man riggar.

  • snygging

    Medlem
    9 april, 2007 vid 10:05

    jag beklagar djupt sorgen och den smärta som detta problem måste ge dig!!!!

  • chrille

    Medlem
    9 april, 2007 vid 10:19

    @rusiak 375122 wrote:

    Har en dryga halvåret gammal bom som börjat strula, cleet’n håller inte kvar depowerlinan på plats. Vad göra? Trodde det var bättre ju mer sliten depowerstrapen blir, men antar att det är just detta som hänt och att resultatet blev det motsatta.

    //alex

    Vilken årsmodell på bom har du?

  • rusiak

    Medlem
    9 april, 2007 vid 10:45

    @Chrille 375265 wrote:

    Vilken årsmodell på bom har du?

    Det är en 06a, inköpt f.g sommar. Började krångla när jag var i WA för ett par månader sedan. När jag tittade närmare på “klämman” igår såg jag att det var relativt polerat i de yttersta fårorna. Sand som har slipat ner dem kanske?!

    //Alex

  • chrille

    Medlem
    9 april, 2007 vid 18:53

    Du kan testa att sätta ett elastiskt band runt nedre delen av cleaten som håller linan inne när du drar ner och spänner fast den. Annars kan du byta till 07-cleaten som biter bättre på tampen. Jag kan fixa en sån till dig om den inte finns hemma hos Wallen.
    /Chrille

  • surferboy

    Medlem
    9 april, 2007 vid 19:15

    Vi har 07-cleaten i lager.

    Mvh,
    Gustav

    @Chrille 375366 wrote:

    Du kan testa att sätta ett elastiskt band runt nedre delen av cleaten som håller linan inne när du drar ner och spänner fast den. Annars kan du byta till 07-cleaten som biter bättre på tampen. Jag kan fixa en sån till dig om den inte finns hemma hos Wallen.
    /Chrille

  • _dave

    Medlem
    9 april, 2007 vid 20:30

    @rusiak 375122 wrote:

    Har en dryga halvåret gammal bom som börjat strula, cleet’n håller inte kvar depowerlinan på plats. Vad göra? Trodde det var bättre ju mer sliten depowerstrapen blir, men antar att det är just detta som hänt och att resultatet blev det motsatta.

    //alex

    I don’t know that bar, but if it is a clamcleat and the rope is slipping through then the problem is that the teeth are worn (sand). If you rub a bit of surf wax into the line (maybe warm it up a bit first) then it should grip again.

  • rusiak

    Medlem
    19 april, 2007 vid 11:00

    @_Dave 375391 wrote:

    I don’t know that bar, but if it is a clamcleat and the rope is slipping through then the problem is that the teeth are worn (sand). If you rub a bit of surf wax into the line (maybe warm it up a bit first) then it should grip again.

    En massa bra svar som jag har missat, tack!

    Helt korrekt, den är sliten. Har hört “på stranden” att materialet är för mjukt i 06:orna och att de ska vara bättre för 07orna. Så får väl byta helt enkelt. Ska dock prova vax-metoden så länge…

    //Alex

  • metallifredd

    Medlem
    19 april, 2007 vid 17:24

    @rusiak 377565 wrote:

    En massa bra svar som jag har missat, tack!

    Helt korrekt, den är sliten. Har hört “på stranden” att materialet är för mjukt i 06:orna och att de ska vara bättre för 07orna. Så får väl byta helt enkelt. Ska dock prova vax-metoden så länge…

    //Alex

    fortsätt du med vax-metoden. den är skön.
    kanske ses fredag em/kväll.

  • rusiak

    Medlem
    19 april, 2007 vid 19:30

    wax on, wax off…hade varit gött me fungerande depower idag.

  • tomw

    Medlem
    19 april, 2007 vid 19:54

    Har samma bar.

    Totalt skit clamcleat. Och på en bar som kostar 3000+ spänn.

    har sagt detta innan. North borde skicka ut en ny till alla köpare av detta livsfarlig skit. Helt sjukt att man gör så.

    Fast 07 cleaten är samma skit med en gummiband. (läs nödlösning)

    Fick byta ut min till en hemma snickrad SlingShot kopia. Och den funkar.

    Sorry to say it, vote with your feet.

    TW

  • rusiak

    Medlem
    20 april, 2007 vid 06:15

    @TomW 377724 wrote:

    Har samma bar.

    Totalt skit clamcleat. Och på en bar som kostar 3000+ spänn.

    har sagt detta innan. North borde skicka ut en ny till alla köpare av detta livsfarlig skit. Helt sjukt att man gör så.

    Fast 07 cleaten är samma skit med en gummiband. (läs nödlösning)

    Fick byta ut min till en hemma snickrad SlingShot kopia. Och den funkar.

    Sorry to say it, vote with your feet.

    TW

    Aj aj, låter inge bra alls jö..Enkel o smart lösning, har man valt för “lätt” material? Har depowern kvar till min 05-bom, kanske bättre att mecka på den ist.

    Tack för infon!

    //alex

  • eddie

    Medlem
    21 april, 2007 vid 05:04

    Min 06-north-cleat funkar bra.
    Däremot så är den röda kulan alldeles för liten… svårt att få grepp om den med blöta händer

  • aka_kalle

    Medlem
    21 april, 2007 vid 06:41

    @Chrille 375366 wrote:

    Du kan testa att sätta ett elastiskt band runt nedre delen av cleaten som håller linan inne när du drar ner och spänner fast den. Annars kan du byta till 07-cleaten som biter bättre på tampen. Jag kan fixa en sån till dig om den inte finns hemma hos Wallen.
    /Chrille

    Nar vi enda snackar northbommar… chrille hur har du trimmat din 07 bom for att fa 5e lina relaunchen att fungera? eller kor du suecide? exprementerat lite med att korta stopperballen pa 5e linan men blir enda inte riktigt bra med bade 9an och 12an samtidigt..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Problem med vario cleet/clam cleet, North bom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.