Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Problem Naish universal system bar

  • Problem Naish universal system bar

    Publicerad av nibbe på 26 juni, 2011 vid 15:32

    Har införskaffat mig en naish bolt 2011. Jag har lite problem med min naish universal system bom. Efter lite efterforskning på nätet så såg jag att man kan koppla i leashen i bland annat trim line så att kiten inte flaxar runt utan det fortfarande är kraft i draken. När jag nu använde min quick release så blev min fixed stopper helt knas. Det verkar som den har flyttat på sig och att jag längre inte kan dra upp bommen för depower lika mycket. Har kollat “stoppern” och den sitter ju sten hårt.
    Hur kan det har blivit såhär? Eller är jag helt under flöötet? :shocked:

    nibbe svarade 12 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • sourra

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 15:49

    Det finns färgmarkeringar på trimlinan så du borde kunna se om den fasta stoppern flyttat på sig (baserat på vad du skriver verkar så vara fallet). Har den gjort det får du lossa på justerskruven på stoppern och sen flytta den dit du vill ha den. Sen är det bara att dra åt ordentligt och ge sig ut och kötta. (Man kan ta bort stoppern men det är inget jag rekommenderar pga att man lockas att trimma ned kiten i mesta laget istället för att byta till mindre storlek när det tutar i)

  • nibbe

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 16:38

    okej! jag kollade på trimlinan och det fanns 3 röda markeringar.. då måste den ju då ha flyttat sig. Men annars är det väl helt ok att sätta leashen i trimlinan istället för “standard” linan? Man vill ju inte att “stoppern” ska flytta på sig gång på gång man drar i quick releasen. Hoppas den sitter fast efter åtdragningen nu då :S

  • sourra

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 18:08
    nibbe;660331 wrote:
    okej! jag kollade på trimlinan och det fanns 3 röda markeringar.. då måste den ju då ha flyttat sig. Men annars är det väl helt ok att sätta leashen i trimlinan istället för “standard” linan? Man vill ju inte att “stoppern” ska flytta på sig gång på gång man drar i quick releasen. Hoppas den sitter fast efter åtdragningen nu då :S

    Japp, det är helt i sin ordning. Jag föredrar själv att köra med den på det sättet eftersom man tappar det mesta av kraften om man tappar bommen när man kör urkrokat men det är ändå enkelt att starta om kiten. Vill du flagga draken helt så är det dock fortfarande gula linan som gäller. Kontakta Fahlen Surf ifall det skulle vara så att stoppern fortfarande flyttar på sig även fast du dragit åt den ordentligt. Ha det gott!

  • nibbe

    Medlem
    26 juni, 2011 vid 18:24

    tack så mycket för informationen! Ska genast testa detta! Jag tror nog inte det ska vara någon fara men annars kommer jag förbi Fahlen någon dag! =)

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Problem Naish universal system bar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.