Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problems with kingofwatersports.com

  • m-c

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 11:09
    Ola H.;612957 wrote:
    Lustigt. Jag hade precis raderat ett inlägg jag höll på att skriva med motsvarande budskap som Jeppe, när jag kom på att det här är en ty av diskussion jag inte heller vill ägna mig åt. Så jag var lite mer principfast än Jeppe. Eller inte, för nu skriver jag ju i alla fall. Fast på ett annan sätt.

    Jag har en artikel som jag velat skriva i flera år, men inte riktigt fått ur mig. Den skall heta “Emotionella bindningar till sitt material”. Fråga är om det är bra eller dåligt? Jag har själv liksom gått hela vägen från att först att vara tämligen noggrann och analt försiktig med prylarna. Sedan haft tillgång till så mycket nya prylar varje år att det närmast blir tråkigt. Slutligen till att börja “spara och vårda” lite brädor (trots att jag forfarande har samma snurr i brädgarderoben).

    Min slutsats är att brädor liksom kan ha två typer av emotionella värden associerade till sig. Det första är ett slags “nytt och fint”-värde. Visst kan det vara en psykologisk (och kanske social…) tillfredställelse att ha en ny, fin och bland bräda, men funktionellt sett är denna typ av emotionella förhållande till brädan mest av ondo. Men samtidigt känns det i längden inte heller bra att ha en slags slit och släng mentalitet. Kalla mig flummig, men det är något speciellt med att faktiskt ha något slags känslomässigt förhållande till sin bräda. Men som jag ser det är “ny och fin”-känslan snarare i praktiken en slags negativ känsla. Den är ju så skör. Minsta misstanke om en skada ger “ny och fin”-känslan en törn. Och till och med om man lyckas hålla brädan i perfekt nyskick så finns risken att blotta ryktet om att en ny modell är på g gör att brädan plötsligt börjar kännas gammal och…ja, kanske inte sliten, men ändå lite unken på något sätt.

    Men timmar på vattnet de där riktigt bra dagarna när man laddar för fullt och liter på att brädan klarar sig med livet i behåll, det skapar djupare känsla. Och i någon mening kanske ännu mer timmarna i garaget när man lappar ihop de sår (på brädan) som de där bra dagarna ofta resulterar i. Eller när man efter en ovanligt lång, ovanligt vindfattig period beställer ett par nya stroppar till trotjänaren. Eller kanske gör en egentligen onödig refinish eller rent av sätter i några nya fenboxar.

    Den typen av emotionell bindning som allt det här kan föra med sig är en positiv känsla som både får dig att segla bättre för att du helt enkelt spenderar mer tid på brädan och får dig att segla bättre för att du vågar ladda mer. Den där sista svängen när vågen reser sig sååå fint, men när du vet att ett misstag ger er en resa upp på stenarna. Skall ni göra den? Ja, för ni vet att ni tillsammans kan klara det…även om slutfasen får göras en sen kväll i garaget.

    Exakt!

    “Sista svängen” har bla. kostat mig, dingad nos, revbensfraktur och brutna master. Efteråt var det lätt värt det! Eller som S-66 ropade när jag testseglade en av hans brädor “in över stenarna” “SKIT I BRÄDAN, BARA KÖR!”
    Den inställningen har antagligen gjort honom till Sveriges vassaste ripper.

    Har i vuxen(?) ålder upptäckt att jag som partiell perfektionist(är det en diagnos?) njuter så mycket mer av/med grejerna om jag slipper ansvara för första dingen, så till den grad att jag numera i princip uteslutande köper “så nära nytt som möjligt, men gärna uppackat” för att slippa göra första repan på brädan när stropparna eller fenorna skall dit för första gången eller så…

    /Sjukt?, kanske…
    M

  • farbrorfraz

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 13:21

    intressant tråd, och intressanta inlägg.

    Jag kan relatera detta till mina skidor. har tävlat alpint hela uppväxten och alltid “aktat stenarna, inga repor på belaget, då kommer du sist”. Sen jag slutatde tävla och samtidigt började betala för mina egna skidor satt detta kvar ett tag, det är ju dyrt med skidor (inga stadiumlagg..) !

    men magin fick sig en törn, man drog sig för att åka in i skogen eller testa att ta den där klippan. och vad är då vitsen? skidorna ska ju användas, man har köpt dom för att åka på dom, inte för att akta dom från stenar. med den insikten har jag haft roligt som fan på mina dyra skidor, pappa har slitit sitt hår över alla hemska repor och jag har skrattat och sagt att “jamen åket var grymt tills snön tog slut” Skidor har fått hål in till träkärnan, gått av på mitten och allmänt misshandlats ute i terrängen, men fan vad skoj det har varit! nu har jag köpt mig ett par hendryx, och jag ser fram emot nästa säsong i och ovanför snön. de är dyra, men de är också förbannat bra och det måste utnyttjas. till max.

    Det är skit när saker man köper är trasiga innan man ens packat upp dem. men det är också surt att inse att man slösat surf/skid/kite tid på att skriva arga mail och läsa sig till en halv juridikexamen. för brädan köptes väl ändå för att surfas på? man blir gladare av att vara på vattnet. lycka till med lagningarna och kör hårt! nu e den ju redan paj, så nu kan du rippa som faen!

  • bicless

    Medlem
    23 maj, 2010 vid 22:29

    Jag kanske är ensam om det men tycker det är lite småskönt köra på en bräda som har lite smålagningar och repor. Fasiken vad mycket jobb man slipper med att lägga brädan på bomullsbädd på stranden och putsa den ren från sand innan man hasar ner den i boardbagen. Nån sorts frihet att bara kunna hasa på, höra hur sanden repar lite och smajla vidare. Kanske därför min bil har 8 olagade buckor. Grym frihetskänsla.

    Det känns som en vanlig missuppfattning att man som köpare alltid skall stå helt skadelös oavsätt vad som händer. I alla köpavtal har båda parter skyldigtheter och rättigheter. I fallet ovan tror jag KOW har erbjudit lite mer än det som krävs rent juridiskt av goodwill skäl vilket ju är bra. Att de drog ut på det var ju inte lika bra.

    Men råkar man på en hårnackad säljare kan man nog gå betydligt lottlösare än spray ur situationen. Jag skulle gissa att de juridiskt bara behöver ersätta det belopp det skulle kosta KOW att återställa brädan i england, har tidigare blivit erbjuden summor som 60-100 euro för en reparation när jag köpt brädor utomlands. Sen gör ju en del mer för att få en nöjd kund.

  • bohm

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 17:42

    Jag har beställt en våtdräkt från dem. Först beställde jag en, men fick ett mail tillbaka att de inte fått in den än, och fick tre alternativ. vänta till den kom i juni, beställa en annan eller pengarna tillbaka.
    Jag valde en annan dräkt och han skulle se till att den skickades. Efter en vecka pratades vi vid igen och han bad väldigt mycket om ursäkt, därför den dräkten fanns inte heller i min storlek. Eftersom det hade strulat och dragit ut på tiden erbjöd han mig en dräkt från 2011 som inte kommit ut i australien än och jag kommer bli först/en av de första att få dräkten i Europa. Dessutom kostade den ca 800kr mer än vad jag har betalt.

    Möjligt att det hade varit enklare att åka till sin lokala våtdräktshandlare, men jag klagar inte på deras service!

  • surfslusken

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 17:55
    bohm;614065 wrote:
    Eftersom det hade strulat och dragit ut på tiden erbjöd han mig en dräkt från 2011 som inte kommit ut i australien än och jag kommer bli först/en av de första att få dräkten i Europa. Dessutom kostade den ca 800kr mer än vad jag har betalt.

    Lovar han dej en dräkt från 2011 kan han ju omöjligt leverera den än på drygt 7 månader!!
    Är de positivt eller negativt att va först me ett våt ställ i europa??? Om de e coolt, va värderar du de till i kronor/ören??
    Om du redan pröjsat o får dräkten om sju månader har nog mkt av 800 käkats upp av kalkylränta, inflation o valutakurs svängningar.

    Den killen verkar då veta hur man rövknullar sina kunder hur affärerna än slutar!

  • bohm

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 18:12

    välartikulerat ordval. Du verkar vara en partyhöjare, nästa gång det planeras fest är du självklart bjuden.

    dräkten levereras nu, kollektionen är 2011

  • surfslusken

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 18:21
    bohm;614074 wrote:
    välartikulerat ordval. Du verkar vara en partyhöjare, nästa gång det planeras fest är du självklart bjuden.

    dräkten levereras nu, kollektionen är 2011

    Jiiiihoooo!!!!….när e de kalas?

  • ola-h

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 18:29
    surfslusken;614068 wrote:
    Om du redan pröjsat o får dräkten om sju månader har nog mkt av 800 käkats upp av kalkylränta, inflation o valutakurs svängningar.

    Exakt, men måste tänka på diskonteringsräntan i sådana här fall. För att göra det hela tydligt bör man nog tänka sig det hela i termer av Ramseys ekvation:
    r = ηg + δ
    Här är r diskonteringsräntan, medan g är tillväxttakten, η är den så kalllade relativa riskaversionskoefficienten, och återstoden δ är den ränta som svarar mot vår ”rena” preferens för tillgångar idag framför dem i framtiden. Koefficienten η förtjänar givetvis att förklaras närmare: den väljs så att nyttan av en krona extra i plånboken för den som redan har x kronor beter sig proportionellt mot 1/x^η. Om vi t ex väljer η = 0 så blir marginalnyttan 1/x^η densamma oavsett x, vilket innebär att en krona betyder lika mycket för fattig som för rik. Om η sätts positiv betyder den extra kronan mer för den fattige än för den rike, med större skillnad ju större η är. Ett viktigt specialfall är η = 1 vilket innebär att samma procentuella höjning av förmögenheten betyder lika mycket för den fattige som den rike (den som äger en miljon har lika stor nytta av ett tillskott om 100 000, som den som äger 10 miljoner har av en extra miljon).

    Så för att avgöra frågan om KOW beter sig hederligt eller ej bör du först ta in några trovärdiga konsulter som gör en prognos av tillväxttakten den närmaste sju månaderna. Sedan bör du kontakta några bekanta som du har förtroende för som har hyfsad expertis inom område praktisk filosofi för att börja fundera på frågan: Utifrån dina grundläggande värderingar, var är egentligen ett bra rättvist val av η. Och när det frågan är löst kan du återigen bjuda hem filosoferna för en diskussion om δ.

    Så kanske kan man säga att det rent av är bra att det kommer ta några månader att få dräkten, för det är några djupa och svåra frågeställlningar som du behöver lägga tid på först.

  • surfslusken

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 19:00

    Du Ola, va tror du om terminshandel me våtställ, ja kanske surfprylar överlag?
    Om du tar ett snack me Bengt Brylde o hans kolegor om dom där flummiga variablerna
    så klurar ja vidare på köp/sälj wurrar för 2012ans sextet brädor o färglada gummidräkter.
    Inte omöjligt de går o baka ihop dom me inhemska hypotekslån nu när de börja bli svettigt
    på fastighetsmarknaden.

    Ska de bli vind i Lejet på lörda föresten???

  • j-s

    Medlem
    27 maj, 2010 vid 19:04

    Borde det inte vara möjligt att förhandla till sig en högre ränta om man kommer med 10 milj istället för 1st?? 😉

  • spray

    Medlem
    2 juni, 2010 vid 21:52

    UPDATE / UPPDATERING:
    KOW wrote 26/5:

    “as soon as TNT have the board we will get your out – so all being well it will go out tomorrow for delivery Wednesday “

    Efter mycket om och men för att äntligen få brädan utbytt och lovord från KOW om att dom skulle skicka den nya brädan “så fort min trasiga hamnats i TNTs händer”, så har jag fortfarande inte fått någon utbytesbräda.

    Den 27e maj skickades den trasiga brädan iväg och jag bad därför om ett tracking number så fort som möjligt för att kunna planera en leverans.

    När jag den 31:a FORTFARANDE inte fått något svar om den nya brädan så skickade jag ett ännu ett mejl och bad om spårnummret på försändelsen. Inget svar.

    Idag, två dagar senare, fick jag svar på KOW där dom skrev:
    “…we are having problems with JP UK…”

    Och någon ny bräda har fortfarande inte skickats…

  • surfgus

    Medlem
    4 juni, 2010 vid 09:02

    Är man så känslig för sina prylar , då är det lika bra att ta sig till en Surfshop här i Sverige! Förutom servicen du får och garantin att brädan är fel fri ,så gynnar du Svensk windsurfdistribution ,surfshopar och svensk ekonomi. Blir det en dinge på vägen ur affären så är det ditt fel och så hade jag inte varit den som skriver de 56e inlägget om en “dinge”!

  • booman

    Medlem
    4 juni, 2010 vid 10:55

    Surfgus:
    Böjd att hålla med där. Oj vad frustration och problem man hade besparat sig om man köpt på hemmaplan i stället… Och det är ju faktiskt värt en hel del det också.
    Nu blåser det på bra här i Falun så nu ska jag ut o köra i em. :cool2: på min helt odingade bräda som är problemfritt hämtad i butik.

    Men samtidigt har jag full förståelse för besvikelsen. HImla snygg bräda i “Spray’s” avatar, och så är den paj. Riktigt surt…

  • Knatte

    Gäst
    4 juni, 2010 vid 11:45

    Jättetråkigt att det blev som det blev:blush:
    Det är alltid lite av chansning när man handlar från avstånd/andra länder. Billigare men högre risker kan vara avigsidan.
    Hoppas att det löser sig i slutändan:smile:

    Quote:
  • frippe75

    Medlem
    5 juni, 2010 vid 06:34

    Tycker den här tråden tagit oanade proportioner. Killen vill ju bara göra en insats och meddela samt få lite sympati för en trasig bräda, eller?. Fan vad många som placerar sig på KOW sida. Antingen sköter man sig eller så gör man det inte. Har man problem (KOW) med JP UK när det gått så pass långt som i detta fall skickar man ett mail och meddelar det.

    Det skulle iallafall jag ha gjort med all denna publicitet.
    Att sedan intresenter i branchen ställer sig på KOW sida känns lite trisst. Fast det finns ju rövhål till konsumenter också såklart….

    OCH så blir ja så trött på inlägg som surfgus’s… Att ditt 8:e inlägg här på konfen skulle bli en kopia på minst 10 liknande inlägg i denna tråd… och avsluta med att “så hade jag inte varit den som skriver de 56e inlägget om en “dinge”! “

    LÅT BLI!

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problems with kingofwatersports.com

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.