Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prognoser för tripp till Gotland?

  • Prognoser för tripp till Gotland?

    Publicerad av gustav1980 på 18 april, 2018 vid 20:58

    Just det. Som nybliven (nåja) stockholmsurfare tänker jag att Gotland ligger på sisådär lagom avstånd för en helg eller så.

    Vid vilka prognoser brukar ni åka och vad är det som gäller för Gotland? Jag söker inga hard core förhållande med 3.7 utan mer schysst freeridesegling, men gärna med inslag av snällare vågor.

    donpedro svarade 5 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • sundheden

    Medlem
    19 april, 2018 vid 00:05

    Jag borde ha bytt kontaktuppgifter med de fyra gubbarna jag träffade på Bonaire där en eller två bodde på Gotland och de andra åkte dit väldigt ofta från fastlandet för just lite freeridesurf. Jag (vi?) kan ju rycka tag i dem vid Kristiflygarhelgen. =)

    Jag är riktigt sugen på att prova på vindsurfingen på Gotland också… Måste ju va hur bra som helst på många ställen!
    Gotland är ju ändå en pärla som jag i vart fall aldrig upptäckt. (utom Stockholmsveckan 2005, mest minnesluckor haha.)

  • gustav1980

    Medlem
    19 april, 2018 vid 10:24

    ja, vi får lyssna efter misstänkta Gotlandsdialekter under Kristiflygare!

    Tillbringande några dagar på Gotland för ett par år sedan. Kom bara ut en dag på vattnet, och då vid en sandstrand som visade sig ha surf förbud ;(
    Men visst har stället potential! Och jag tror verkligen på att åka över vid goda prognoser och få 2-3 fina dagar!

  • bjorkviksmannen

    Medlem
    19 april, 2018 vid 19:07

    Just det. Som nybliven (nåja) stockholmsurfare tänker jag att Gotland ligger på sisådär lagom avstånd för en helg eller så.

    Vid vilka prognoser brukar ni åka och vad är det som gäller för Gotland? Jag söker inga hard core förhållande med 3.7 utan mer schysst freeridesegling, men gärna med inslag av snällare vågor.

    Helt rätt att kolla in Gotland vid blåsväder. Ön är ett paradis för surf.
    Vilka proggar du ska åka på beror ju på flera parametrar. För det första finns där ett outtömmligt antal platser att köra på så vindriktningen för att segla freeride spelar egentligen ingen roll. Nu brukar det ju vara så att de få som åker till Gotland på proggar helst kör vågis och då minskar antalet platser att köra på men ändå så har ön många ställen som är fantastiska. Själv brukar jag åka på lågtryck som åtminstonde verkar ge vind för två seglingsdagar, oftast på hösten så klart men även på våren. Bästa sättet att bo på är i bilen, det gör jag, om man har en hyffsat rymlig vill säga. Då är du fri att flytta efter vinden. Ska du boka stuga eller liknande blir det lite krångligare och dyrare såklart. Sedan måste du ju kunna göra dig fri på kort varsel d.v.s kunna lämna jobb och familj utan sura miner. Vid blåsiga perioder kan ett tiotal lågtrycksknarkande fastlandsseglare dyka upp. Jäkligt trevligt brukar det vara. Lägg ut en fråga på konfen när det verkar dra ihop sig och häng på.

  • donpedro

    Medlem
    21 april, 2018 vid 09:05

    ja, vi får lyssna efter misstänkta Gotlandsdialekter under Kristiflygare!

    Tillbringande några dagar på Gotland för ett par år sedan. Kom bara ut en dag på vattnet, och då vid en sandstrand som visade sig ha surf förbud ;(
    Men visst har stället potential! Och jag tror verkligen på att åka över vid goda prognoser och få 2-3 fina dagar!

    Jag har bott på Gotland i 7 år och som skrivet innan finns där många ställen att välja på, men precis som baken är smaken delad. Hojta till på kristiflygare så kan jag guida er vidare till ett par spots som ni inte borde missa om ni åker över!!

    Mvh
    Petter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prognoser för tripp till Gotland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.