Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Protestera mot förslag om vindsurfingförbud!

  • jakob_s

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 14:40

    Det farliga med detta är inte att man förbjuder Kite och vindsurfing på ETT ställe.. (missförstå mig rätt)

    Det farliga är att själva förbuds förfarandet i sig kan bli nått slags “praxis” hos våra länsstyrelser. “Prejudikat” för hela sverige där det enda som krävs för att man ska förbjuda kite och vindsurfing är att det finns ett (1) häckande par av någon utrotningshotad art.

    Det är dax att agera..
    förslagsvis så kan någon av de mer vältaliga förmågorna här knåpa ihop något som resten av oss sen kan skriva under på ?

  • radikalle_

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 14:42

    Hejsan!

    Är gammal vindsurfare som numera nästan bara kör kite. (Sorry att vi dratt in er i dethär, å andra sidan vore det orimligt om ett förbud bara gällde kite.)

    Man kanske kan försöka lyfta fram att det alltid kommer att vara högst begränsad omfattning på sporterna, och var och när man vill köra. De e tex bara på NO-O som man vill köra på tippen, å de e ju inte så ofta. Jag misstänker att fågelfolket vill mota Olle i grind, dom är rädda att hela näset blir nedlusat med kitar. (Dom senast åren har antalet kitare hållit sig hyfsat konstant)

    Annars tror jag som ni säger att få tidsbegränsade förbud borde va rimligt.

    Uppe i Laholmsbukten har dom lite liknande problem å där vet jag att dom kontaktat någon “doktor i flyttfåglar”, som faktiskt argumenterar för att kitearna inte påverkar hotade fågelarter.

  • luuddee

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 14:42

    hmmm… kitesurfare jobabre hårt med att överklaga förbuden. vi jobbar inte bara för kitesurfing utan också för er vindsurfare då vi tycker att det är helt sjukt med ett förbud vare sig det gäller windsurfing elelr kitesurfing. vi har nu klara bevis på att just vår sport skulle störa fågellivet. att windsurfing skulle störa är ju ännu sjukare. men som sagt det jobbas med ordentlig överklagan..mm.. hoppas det löser sig .. men det skulle vara bra om vi fick mer stöd

  • soulandradical

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 14:44

    Förstår precis vad du menar! Fåglar häckar kring hela sverige. De häckar väl i Apelviken, Torö och HagaPark oxå!
    Scary ending!

    Många gånger har man velat flytta utomlands pga väder och vind men nu har man sannerligen ytterligare en bra anledning!!!

  • soulandradical

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 14:54

    Förstå mig rätt och jag är definitivt inte ute efter att förbjuda kiting och inte vindsurf. Som jag hoppas framgår av mitt resonemang så anser jag att ett förbud är ok om det visar sig och kan styrkas att en viss sport verkligen har negativ påverkan på djurliv, natur etc. Dvs påverkar vindsurf negativ men inte kite så förbjuds vindsurf men inte kite. Visar det sig vara tvärtom så blir förhållandet omvänt!

    Givetvis försvarar jag gärna bägge sporter så länge det finns rapporter och kunskap som styrker att ett förbud inte är relevant för området.

    vill någon komma i kontakt med mig angående detta så nås jag på draksurf@hotmail.com

    mvh
    Fredrik

  • skarabe

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 15:23

    Bra jobbat SoulandRadical!!
    Ni andra – skriv in innan det är försent! Det räcker inte med att bolla över genom att säga “jag är inte så bra på att skriva, kan inte nån vass dude göra det??” – då blir det inga protester!

    Kitearna protesterar som fan, men vi kan inte förlita oss på att de ska göra jobbet åt oss. Personligen tror jag att vårt hopp ligger i att får bort likamedstecknet mellan vindsurfing och kitesurfing.. Vad jag förstått har hela denna debatt inletts med en irritation över drakrana – sen har det varit praktiskt för de på länsstyrelsen att smyga in ett förbud mot oss också. För dem är det kanske inte så stor skillnad mellan drake och segel!

  • southe

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 15:39

    Det finns fler förbud mot att ens närma sig stränder eller vatten med fåglar VISSA DELAR AV ÅRET i flera delar av sverige, oberoende fordon eller till fots.

    I detta fallet drar de troligen alla över en kam för att slippa diskussion om vad som är eller inte hotande vattenaktivitet för fåglarna. En närmare utredning är säkerligen inte gjord för respektive sport men delar av lagen inkluderar försiktighetsprincipen dvs var hellre överdrivet aktsam än ångra sig efteråt om någon art lider skada.

    Jag är klart lite kluven i situationen.. det drar starkare åt surfet no worries.. laugh.gif. Håller också med om att fåglarna pallar en hel del.. Det är trots allt en ganska livlig flygtrafik över landet samt vindkraftverk som susar, ingen växtlighet i staden för dem att bo i och gift i fåglarnas mat i haven…surfarna känns inte som det mest relevanta.

    Kanske det största problemet är att vi skymmer kikarsikten…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 15:42

    Ja, detta gör en upprörd när en myndighet vill gå in och förbjuda en vindsurfing på en av sveriges bästa spots.

    Det som kan tyckas märkligt i sammanhanget är, som någon i tidigare inlägg menade, att vindsurfare funnits på näset i runt 25 år, varför ett förbud nu? Båtar inom 200 m från stranden vid svanrevet (norr om hamnen vid nudistbadet) har alltid varit förbjudet under sommarmånaderna. Samma gäller Måkläppen, så det är inget nytt. Helårsförbudet och förbudet vid tippen (ost-nordost om falsterbohalvön) är däremot ett nytt påfund. Då kan man ju undra vad som kommer hända med alla fritidsfiskare som håller till vid tippen. Rimligtvis borde ju de också förbjudas, båtar väsnas och är lika skrämmande som en vindsurfare (hur mäter man detta förresten.. ?). Alltså, ska vindsurfarna bort från tippen-området kan vi kräva att fritidsfiskarna också ska bort. Men då kommer det förståss bli ett jävla liv från alla ur-skanörare som fiskat där i generationer. Ska bli intressant att följa den dialogen och hur Länsstyrelsen kontrar… Tycker vi som surfar ska, i jämlikhetens namn, försöka dra ner fritidsfiskarna också. På så vis blir skaran som är emot förbudet ännu större…. Sen tycker jag vi ska kräva en studie som visar på att viltet far illa p.g.a. vindsurfare, häckningsstatistik etc.

    / aro

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 15:51

    … plus att ut med tippenområdet bara 100 meter från vattenbrynet ligger en rad skjutbanor (lerduvor, kulvapen, militär övningsbana). Motorcrossbanan som också ligger vid vattnet i området för ett otroligt väsen och killarna hoppar högt.. Märkligt att Länsstyrelsen ger sig på oss vindsurfare, är det inte kitarna de menar ändå… ? Jobbigt, nu måste ju Länsstyrelsen förbjuda skutbanorna, fritidsfiskarna och crossåkarna också, eller hur resonerar dessa människor…?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 18:54

    ALLA,

    Först nu ser jag detta DÅRSKAP – jurist och w-surfare som jag är. Jag har hastigt ögnat igenom och hoppas att jag inte missat något. En sak är dock säker; e-mail räcker sannolikt inte som överklagande (formkraven kräver undertecknande)! Det är för sent med post. Faxa därför in ikväll eller imorgon. Om det ska hända något måste ALLA göra detta. Ett fåtal överklaganden leder ingen vart. Skicka således bums något i stil med:

    “Länsstyrelsen i Skåne län
    205 15 Malmö
    Fax: 040-25 21 10

    Överklagande av beslut om ordningsföreskrifter för Falsterbohalvön; Ert nr. 511-186-63-05 1233-216

    Jag överklagar härmed Länsstyrelsens ovannämnda beslut.

    Det hemställs att beslutet ändras enligt följande.

    I första hand yrkas att beslutet upphävs i sin helhet.

    I andra hand yrkas att beslutet ändras till att inte omfatta vindsurfing.

    I tredje hand yrkas att beslutet ändras till att inte omfatta helår.

    I fjärde hand yrkas att beslutet ändras till att förbudsområdet norr om Skanörs hamn minskas och att även förbudsområdet vid den sk soptippen minskas.

    Grunden för överklagandet och ändringsyrkanden är att Länsstyrelsens beslut medför ett alltför stort ingrepp i det friluftsliv som i seriösa former bedrivs i området. Beslutets ingrepp står inte i proportion till det skyddsvärde som konsekvensutredningen upptar. I vart fall kan ett tillräckligt skydd uppnås på sätt framgår av ändringsyrkanden ovan. Beslutet står således i strid med Miljöbalken.

    Särskilt anmärkningsvärt är att Länsstyrelsen infört samma restriktioner för motordrivna farkoster som för vinddrivna farkoster. De stora skillnaderna dem emellan bör vara uppenbar för varje insatt person.

    Likaledes är det högst anmärkningsvärt att Länsstyrelsen infört samma restriktioner för kite-surfing som för vindsurfing. Den stora skillnaden är att vindsurfing inte stör fågellivet och luftrummet som kite-surfing gör.

    Alla vattensporter stör inte djurlivet på samma sätt. Jollesegling verkar inte göra det. Kajakpaddling verkar inte göra det. Katamaransegling verkar inte göra det. Att vattenskoter och vattenskidåkning stör djurlivet är begripligt för envar, och för de vattensporterna finns möjligen fog för förbud. Vindsurfing stör emellertid inte naturlivet på det sätt som de övriga förbjudna vattensporter gör. Länsstyrelsen bör ta fram ett underlag som på ett mindre flagrant sätt röjer den uppenbara okunskap om olikheter mellan olika vattensporter som Länsstyrelsens beslut fattats på.

    Malmö den 16 juni 2005

    Namnteckning:

    Namnförtydligande:

    Adress:

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 19:33

    YES!!

    Bra jobbat – skönt att nån får till texten så det låter som “på riktigt#!

    Jag ringde Länstyrelsen tidigare idag och enligt juristen som var ansvarig för fallet så ska det vara OK att överklaga via mail. Bekräftar de mitt mail i morgon så ska vi vara i hamn men visst – för säkerhets skulle kommer jag att dra iväg ett fax oxå. Det kan ju alla som har möjlighet göra.

    Sen fick jag uppfattningen om att det räcker med en överklagan före “deadline” för att förbudet ska kunna tas upp och diskuteras igen.

    Kämpa på!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 19:53

    Jag kommer att gräva så gott jag för att få fram “vetenskapliga” rapporter som styrker skada för fågellivet. Nånting måste Länstyrelsen ju ändå grundat sitt beslut på. Finns det inga rapporter som styrker skada borde väl ändå inte ett förbud vara giltigt?

    Jag har fått numret till den ansvarige på Länsstyrelsen, försökt nå honom, men utan framgång.
    Kommer att göra ett besök på kommunhuset i nästa vecka.

    Möjligheten att ändra ett EU beslut, som väl detta är, verkar ju orimligt liten men när man läser “juristens” inlägg ovan borde det ju ändå finnas en rimlig chans.

    För att strö ytterligare salt i såren läste jag i Sydsvenskan för ett par veckor sen att kommunen planerar att bygga ett kallbadhus precis till höger om hamnen i skanör. Är det därför detta området ännu inte är belagt med totalförbud? Och hur mkt surfplats blir sen över om det nu blir så att bygget blir av. Vellinge kommun har ju skapligt gott om pengar trots allt så ekonomi för ett sådant bygge borde inte vara en orimlighet.

    Skadar inte ett sånt bygge djurlivet? Muddring, pålning i sjöbotten etc.

    Jag får inte ihop det – det luktar skumt!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 20:24

    Fick tipset av en stockholmssurfare att kontakta Ölands surfclub då de haft liknande problem men klarat sig från förbud.

    Nedan är ordförandens inlägg på kiteforumet. Jag ska försöka kontakta honom i morgon.

    Ett råd är.
    Tag reda på det gjorde vi. Om inte dom som tar beslut på länstyrelsen är ornitologer. Då blir det en partsinlaga.
    I vårt fall var det en sekreterare i ölands ornitolger som beredde ärendet samt hans chef var ornitolog.
    Det fixar ni genom sökning på nätet.
    sedan enligt natura 2000 skall dom ta hänsyn till det friluftsliv som bedrivs i området.
    Vi ha gjort en väldigt saklig överklagan som hela befolkningen, tidningar och poliker har ställt sig bakom.
    Känner att ornitologerna snart har stängt hela sverige för alla utom sig själva.
    Sedan häckar inte vadare på djupare vatten än 5cm.
    Och för att dom skall få lysa av ett område måste det vara en fågel som är utrotningshotad enligt eus fågeldirektiv
    Jag tror att om ni läser på har ni alla möjligheter att vinna detta.
    PS. hetsa upp lokalbefolkning och turister detta berör även dom. Beträdnadsförbud.
    Sedan överklaga och överklaga det kan man vinna ett tiotal
    år på.
    Kenneth/Ordf o ÖWC
    ps känner att alla vattensporter är hotade detta dyker upp överallt.

  • andreaso

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 20:47

    Bra jobbat allihopa. Även om det ser ut som Skanörs hamn och Ljunghusen är OK även efter förbudet är det ju lättare att utvidga förbudet senare när de väl fått in en fot.

    Precis som någon skrev, vem på LS är i säng med ornitologerna? Kunde ju lika gärna vara vi vindsurfare som slängde ut ornitologerna, så godtyckligt och på så lösa grunder som beslutet fattats på.

  • rillestark

    Medlem
    16 juni, 2005 vid 20:48

    Tyvärr vinner man ingen tid eftersom förbudet gäller under den tid överklagan pågår… frown.gif
    Gäller att försöka bearbeta beslutsfattarna istället så att processen går fort.

    Frid.

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Protestera mot förslag om vindsurfingförbud!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.