• Publicerad av marden på 14 augusti, 2005 vid 12:21

Om vi skulle göra en lista vad man helst skulle vilja stå på i olika vind styrkor och hur fort det skulle tänkas gå utan att va på helt platt vatten.
    själv har jag för dåliga kunskaper och för lite erfarenhet av olika märken för att specifisera mig men umefär så här ser min lista ut
    10m/s slalombräda ca 80cm bred segel 8m2 fart 28kn
    13m/s ”” 70cm ”” 7 m2 30kn
    16m/s ”” 60cm ”” 6m2 33kn
    20m/s ”” 50cm ”” 5m2 36kn
    nifår gärna kommpletra med märken eller skriva att jag är helt ute och cyklar smile.gif

surfan svarade 20 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 17:09

Så här kommer mitt kit se ut senare i höst: (fast har tagit med fenstorlekarna i tabellen också, för det är ju faktiskt mycket viktigare än brädans bredd tycker jag).

8-12m/s Fanatic Falcon 131 (79cm,B) 9,0m2 Fena 46 / 44 29-32knop
    11-13m/s Fanatic Falcon 131 (79cm,B) 7,8m2 Fena 40 / 38 31-35knop
    13-16m/s Fanatic Falcon 91 (61cm,B) 7,8m2 Fena 38 / 34 33-36,5knop
    15-19m/s Fanatic Falcon 911 (61cm,B) 6,7m2 Fena 34 / 30 / (assy 28) 34-38knop
    18m/s å uppåt kommer jag inte ens försöka segla fort då åker 4,5an och lilla vågisen fram för det kommer ändå inte att gå att segla speciellt snabbt i dom vindarna om det inte är plattvatten. Så att ha mindre segel och brädor för det ändamålet känns överdrivet.

Johan

• rasmus_w

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 23:25

Svar till:

15-19m/s Fanatic Falcon 911
    Johan

[/ QUOTE ]

Är det en ambulansbräda eller nåt? smile.gif

Själv har jag ett minne av att man kan speeda rätt bra även i hårdare vindar än så. Jag blåste på rätt bra med fullt drag i 3.5:an på väg in över dyningarna i Arinaga för en herrans massa år sen. Tyvärr vägde väl GPS:er mer än surfutrustningar på den tiden och var inte vattentäta, så jag har inga loggar.

Sen är väl ändå slalomprylar (brädor och -segel) de ultimata hoppa högt-prylarna om man bara vet hur man ska landa utan att göra kaffeved av rubbet?

• jester

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 05:17

Svar till:

Sen är väl ändå slalomprylar (brädor och -segel) de ultimata hoppa högt-prylarna om man bara vet hur man ska landa utan att göra kaffeved av rubbet?

[/ QUOTE ]

Fel! Kolla in NPs video Rigmarole från 1991, så får du se att den ultimata hopputrustningen är en renodlad speed-utrustning. Laird Hamiltons sista hopp är ju magiskt…

• surfan

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 21:27

håller me cool.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA