-
Prylar på flyget
Har blivit av med alla grejerna en gång (via Paris), kom aldrig fram och Air France tyckte att de inte behövde betala mer än 1131 SDR (vilket innebär typ 11000kr, varierar lite med valutakurser tror jag). Reseförsäkringen tog inte heller windsurfinggrejer (iom undantaget som gör att man får försäkra grejerna som småbåt, en försäkring som oftast bara gäller i Norden). Nu skall jag snart ut å flyga med en ny omgång prylar, har ägnat mer en en vecka med att försöka få svar från flygbolag och även lyckats engagera några jurister på transportstyrelsen och konsumentverket för att tolka montrealkonventionen åt mig.
De flesta reseförsäkringar täcker inte att saker kommer bort på flyget (däremot verkar det som de ofta täcker rätt väl på plats, stölder, trasiga saker, försenat baggage etc.). Hittar du en som tar försvunnet baggage med tillräckligt högt värde så är det bara att gratulera… Det enda jag hittat (men inte fått slutgiltigt svar på) är en transportförsäkring, alltså samma sak som man har för att skeppa containrar tvärs över världen, och en sån skulle sannolikt gå loss på runt 1200:– per väg.
Men grejen är, att precis som montrealkonventionen (artikel 22.2) fastställer 1131 SDR som maxbelopp så kräver den också att man skall få uppge värdet på sitt baggage (göra en särskild deklaration / special declaration). Ringer man flygbolagen och frågar så har de aldrig hört talas om nått så konstigt att det skulle gå att rucka på maxgränsen för deras ansvar. Det står dock alltid i deras terms & conditions, (punkt 14.3.2 i lufthansas till exempel). Enligt montrealkonventionen så måste de också kunna tala om för dig vad det kostar att göra en deklaration. Jag blev omkringskickad till olika ställen, och fick bland annat rådet att faxa (!) till deras customer relationships i irland (som har en normal turnaround på 1-2 veckor). När jag påpekade orimligheten i det så lyckades tillslut en på callcentret luska fram svaret, blanketter finns vid check-in, avgiften är ca 50EUR. Betydligt billigare än en transportförsäkring. Och värt att tänka på om man överväger och räknar på kostnader för att hyra på plats.
Frågar man efter detta utan att säga att det står i deras terms & conditions så är chansen stor att de aldrig hört talas om detta, även på flygplatsen där de (åtminstone i lufthansas fall) skall ha blanketterna. Sannolikt är det en god ide att printa och ta med deras villkor för att referera till. Jag åker i om en vecka, så efter det kan jag redogöra för precis hur det funkar.
EDIT:
Här finns Lufthansas T&C: http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/generalinfo?nodeid=1818566&l=en (intressant att notera är att denna klausul inte nämns i de mer allmänt hållna frågor/svar sidorna: http://www.lufthansa.com/se/en/Liability-and-insurance?blt_p=SE&blt_l=en&blt_t=Info_and_Services%3EBaggage&blt_e=Content&blt_n=Liability%20and%20insurance&blt_z=The%20liability%20of%20airlines%20for%20&blt_c=SE|en|Info_and_Services%3EBaggage|Content|Liability%20and%20insurance|The%20liability%20of%20airlines%20for%20#ancAbT5)
Och Konsumentverkets text om bagage: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=77976″]Prylar på flyget – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
Konsument europa: http://www.konsumenteuropa.se/Resor/Resa-med-flyg/Ersattning-vid-br-skadat-bagage/
Transportstyrelsen: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformation/Passagerarnas-rattigheter/Ersattning-vid-skada-och-forsenat-bagage/
Logga in för att svara.