Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylar på flyget

  • Prylar på flyget

    Publicerad av ola_p på 14 oktober, 2010 vid 09:14

    Har blivit av med alla grejerna en gång (via Paris), kom aldrig fram och Air France tyckte att de inte behövde betala mer än 1131 SDR (vilket innebär typ 11000kr, varierar lite med valutakurser tror jag). Reseförsäkringen tog inte heller windsurfinggrejer (iom undantaget som gör att man får försäkra grejerna som småbåt, en försäkring som oftast bara gäller i Norden). Nu skall jag snart ut å flyga med en ny omgång prylar, har ägnat mer en en vecka med att försöka få svar från flygbolag och även lyckats engagera några jurister på transportstyrelsen och konsumentverket för att tolka montrealkonventionen åt mig.

    De flesta reseförsäkringar täcker inte att saker kommer bort på flyget (däremot verkar det som de ofta täcker rätt väl på plats, stölder, trasiga saker, försenat baggage etc.). Hittar du en som tar försvunnet baggage med tillräckligt högt värde så är det bara att gratulera… Det enda jag hittat (men inte fått slutgiltigt svar på) är en transportförsäkring, alltså samma sak som man har för att skeppa containrar tvärs över världen, och en sån skulle sannolikt gå loss på runt 1200:– per väg.

    Men grejen är, att precis som montrealkonventionen (artikel 22.2) fastställer 1131 SDR som maxbelopp så kräver den också att man skall få uppge värdet på sitt baggage (göra en särskild deklaration / special declaration). Ringer man flygbolagen och frågar så har de aldrig hört talas om nått så konstigt att det skulle gå att rucka på maxgränsen för deras ansvar. Det står dock alltid i deras terms & conditions, (punkt 14.3.2 i lufthansas till exempel). Enligt montrealkonventionen så måste de också kunna tala om för dig vad det kostar att göra en deklaration. Jag blev omkringskickad till olika ställen, och fick bland annat rådet att faxa (!) till deras customer relationships i irland (som har en normal turnaround på 1-2 veckor). När jag påpekade orimligheten i det så lyckades tillslut en på callcentret luska fram svaret, blanketter finns vid check-in, avgiften är ca 50EUR. Betydligt billigare än en transportförsäkring. Och värt att tänka på om man överväger och räknar på kostnader för att hyra på plats.

    Frågar man efter detta utan att säga att det står i deras terms & conditions så är chansen stor att de aldrig hört talas om detta, även på flygplatsen där de (åtminstone i lufthansas fall) skall ha blanketterna. Sannolikt är det en god ide att printa och ta med deras villkor för att referera till. Jag åker i om en vecka, så efter det kan jag redogöra för precis hur det funkar.

    EDIT:
    Här finns Lufthansas T&C: http://www.lufthansa.com/online/portal/lh/cmn/generalinfo?nodeid=1818566&l=en (intressant att notera är att denna klausul inte nämns i de mer allmänt hållna frågor/svar sidorna: http://www.lufthansa.com/se/en/Liability-and-insurance?blt_p=SE&blt_l=en&blt_t=Info_and_Services%3EBaggage&blt_e=Content&blt_n=Liability%20and%20insurance&blt_z=The%20liability%20of%20airlines%20for%20&blt_c=SE|en|Info_and_Services%3EBaggage|Content|Liability%20and%20insurance|The%20liability%20of%20airlines%20for%20#ancAbT5)
    Och Konsumentverkets text om bagage: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=77976″]Prylar på flyget – http://www.Surfzone.se[/ame%5D
    Konsument europa: http://www.konsumenteuropa.se/Resor/Resa-med-flyg/Ersattning-vid-br-skadat-bagage/
    Transportstyrelsen: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Resenarsinformation/Passagerarnas-rattigheter/Ersattning-vid-skada-och-forsenat-bagage/

    ola_p svarade 13 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • svenne

    Medlem
    14 oktober, 2010 vid 09:29

    Way to go Ola-boy!
    Jeflar vad du har grävt i det här, skönt att du äntligen får lite resultat. Smack that flight attendant ass! 🙂

  • ola_p

    Medlem
    14 oktober, 2010 vid 09:33

    Jag klistrade tråden, det är ju rätt bra att veta om man skall ut å resa. Kanske tillochmed skulle kunna förtjäna en permanent sida nånstans på surfzone?

  • claes6

    Medlem
    28 oktober, 2010 vid 07:02

    Sitter och kollar reseförsäkring inför Jeri-resan senare i vinter och såg den här hos Europeiska. Du har säkert grävt där också, Ola. Men det står ju faktiskt ingenting om var utrustningen ska ha försvunnit (kanske i det finstilta som jag INTE plöjt) för att man ska få upp till 50′ i ersättning…! Å andra sidan är den dyrare än att frakta grejorna t o r (i alla fall med TAP), men det kan det nog vara värt om de går sönder eller försvinner.

  • ola_p

    Medlem
    29 oktober, 2010 vid 18:50

    Europeiska har friskrivit sig från just att saker försvinner hos flygbolaget. Det var iaf vad jag fick som svar när jag ringde dem.

    Åkte med grejerna i förra veckan. Resultatet blev ungefär såhär:
    På flygplatsen har de inte hört talas om denna klausul i regelverket. De kan inte ringa nån som har koll och lufthansa har inget eget kontor i Sverige. Dvs. man står utan möjlighet att få sina prylar försäkrade (trots att det bryter mot montrealkonventionen).

    Väl i munchen stannade jag till på lufthansas kontor för att klaga och kolla om de har koll på vad de sysslar med… Efter en halvtimme så har de lyckats reda ut vad de har för regler, och beklagat att sas inte sköter sitt uppdrag i Sverige. Det visar sig att deras callcenter gett fel information när de uppgett en avgift på 50 EUR, 50 eur täcker nämligen bara 1000 EUR extra värde. Så om du har saker för strax över 30 kkr så hamnar du således på 150EUR extra i transportförsäkring.

    Så i slutänden så är flygbolagen fula fiskar. Det lönar sig förmodligen inte att försöka trixa med deras försäkring utan det bästa är nog att hitta en separat transportförsäkring för prylarna, antingen i form av reseförsäkring eller i form av separat transportförsäkring (if företagsförsäkringar skall kunna lösa det, dock var den avdelningen på konferens när jag försökte få tag på en sådan och kom aldrig tillbaka i tid).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylar på flyget

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.