Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylfrossa på konfen – ofog eller OK?

  • Prylfrossa på konfen – ofog eller OK?

    Publicerad av dr-masse på 14 oktober, 2011 vid 08:02

    Genom åren har jag definitivt bidragit till prylnörderi här, nu senast om ett freestylesegel.

    Och ibland så tänker jag att vi kanske skulle ha ett separat för forum för pryleriet? Eller så hör det hemma bland recensioner, men där är det knappt någon som läser och det lever inte särskilt bra.

    Därför min fråga. Ere OK med pryltrådar här eller ett ofog?

    r_k svarade 12 år, 6 månader sedan 36 Medlemmar · 68 Svar
  • 68 Svar
  • ludde_l

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:05

    OK!
    (för kort meddelande)

  • m-c

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:06

    öh, ser inte problemet, vad är annars syftet med konfen?:wink:
    /Måns

  • jester

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:18

    Bara och tuta o köra…

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:29

    Ser inte heller problemet – kör så det ryker!

    En helt annan sak är när man pratar ohämmat positivt för prylar man har eget affärsintresse i. Till exempel att man samarbetar med en distributör och skriver upp deras prylar – UTAN att man samtidigt berättar om att man har ett eget affärsintresse i dessa prylar. Det hör väl till självklart internetforumhyfs att man berättar om dylikt.

    Men som sagt, ohejdat prylfrosseri är väl en av huvudpoängerna med ett forum som detta.

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:42

    Yepp, det där med affärsintresse och samarbete är viktigt som tusan för trovärdigheten. Försöker både uppmana och själv vara tydlig med det, har nu även uppdaterat min signatur.

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 08:53
    dr Masse;672979 wrote:
    Yepp, det där med affärsintresse och samarbete är viktigt som tusan för trovärdigheten. Försöker både uppmana och själv vara tydlig med det, har nu även uppdaterat min signatur.

    Dessutom är det skitbra att du i tråden om Gaastras fantastiska segel nu också berättat att du jobbat/jobbar för/med/åt den butik som distribuerar och säljer Gaastra i Sverige. Det är långt ifrån säker att alla här inne visste det sedan tidigare.

    Skitbra Masse!

    HSM-nasaren

    JB

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:08

    Relaterat till denna diskussion är en incident som jag råkade ut för häromåret. Vore grymt intressant att veta hur ni ser på den här inne.

    Jag har i flera år arrangerat så kallade STEKHET AFTON:ar. Det vill säga event där jag visar upp de vindsurfprodukter jag säljer i Sverige (främst Hotsailsmaui och Aeron, men även lite annat). Jag har även visat bilder och film (inte specifikt som gör reklam för mina varumärken utan snarare andra eller inga alls), liksom alla som har gjort egna rullar fått visa dessa. Den sociala delen har i min mening varit mycket viktigare än den kommersiella. Vi har ljugit friskt och haft djädrigt kul på dessa aftnar. Det brukar även komma konkurrenter och dricka gratis öl mm – skitkul! Jag brukade lägga ut information om dessa event här på konfen.

    Senast jag gjorde det fick jag ett telefonsamtal från en konfenmoderator (inte Masse) som sa att jag inte kunde göra så längre. Jag fick ingen annan motivation än att en annan handlare och tillika annonsör här hade reagerat kraftigt på informationen om de Stekheta aftnarna. Till saken hör att jag inte på något sätt försökt dölja vilka prylar som jag säljer eller att det finns en kommersiell sida av aftnarna.

    Moderatorn flyttade informationen om aftonen till “branschnyheter” som då var mycket svår att hitta, jag kunde inte hitta den alls. Sedan dess tror jag den blivit lite tydligare.

    Jag sa ingenting då, men kunde inte låta bli att tänka lite på alla rena produktnyheter mm som andra distributörer och butiker lägger in här, ibland mer i smyg, ibland helt öppet. Jämfört med dessa tycker jag att information om en grymt kul social tillställning som Stekhet Afton borde få ligga här, trots att det finns en kommersiell sida i det. Jag var en gång annonsör här, men är det inte längre… you go figure!

    Men jag har kanske helt fel? Vad tycker ni?

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:25

    Jag är väl också för insyltad, men personligen tycker jag webbplatser som denna blir bättre om man blandar det kommersiella med den ideella så länge poster med kommersiella intressen deklareras (enligt ovan). Som sagt är ju ofta personer som inte formellt är anknutna till någon butik eller något märke rent av mer “heta” på att promota sitt märke än teamriders och leverantörer. OM man tar ett konkret exempel så tror jag att Surfzone blir bättre, roligare och mer användbart om det är OK att annonsera Stekhet afton direkt här på konfen.

    Kolla t ex hur det vara med Surfers Search (tävlingen). De hade om jag förstod det rätt annonserat under branschnyheter, Men ingen hade sett det, inte heller jag. Så när jag senare postade om tävlingen blev folk mer eller mindre sura för att informationen inte hade gått ut tidigare. Så alla blev förlorare. Läsare, Surfers och även Surfzone.

  • oaxen

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:31

    Hände detta när du fortfarande var annonsör? I så fall lite småaktigt. Får man informera om en butikssponsad vs-tävling i så fall?

  • jesper-b

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 09:39

    Hänger på Ola här: Surfer search är ju kanske lite mer en Surfers grej, men, de bjuder även in seglare som INTE är insyltade i Surfers. Stekhet Afton är i botten en Hotsailsmauigrej men jag har visat Calles Fanaticreklamfilmer, Quiksilver och RipCurlfilmer mm, samt bjuder in vem som helst att visa nästan vad som helst, oavsett hur mycket reklam de gör för andra märken. Dvs båda eventen ÄR kopplade till en handlare, MEN inte enbart och entydigt.

    Hur många här skulle känna till Svennes projekt (Iron Board) om han inte fick lägga ut information om dem här?

    Hur många har inte fått veta om vad Surfspot har i sitt sortiment genom inlägg på konfen?

    Visst fasen är det sjukt intressant att följa Simmers brädprojekt här på konfen.

    OSV.

    Det är ju även en av Masses argument: Vi är alla mer eller mindre insyltade, dvs det blir skitsvårt med gränsdragningar. Och med tanke på hur litet vindsurfingsverige är ska vi kanske vara mer toleranta än snäva. My take är att bara vi är tydliga med att och kanske hur vi ÄR insyltade borde mycket snarare än litet vara ok. Eller????

    /JB

  • marden

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 10:42

    inte så mycket att tillföra i själva frågan..
    men när jag var ny o färsk på konfen då läste jag väldigt blåögt,
    senare när jag fått ihop allas nick med varumärken så kände jag mig lite “lurad”
    men det har sen länge gått över och nu tror jag mig ha koll på dom flestas intressen…så nu känns allt bara bra igen

    men just detta med surfspot har jag alldrig fattat? innan dom kom var det app,app så fort en butik la ut på köp sälj eller tipsa öppet om hur bra deras prylar/dealer är,men för surfspot är allt lungt ??

  • g_l

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:06

    Tycker det är kul att läsa det mesta här på konfen, och som Mården skriver så är det väl rätt klart för de flesta som har följt konfen ett tag, vilka som säljer vad. Så fortsätt skriva era erfarenheter om de produkter ni gillar! Vill man inte läsa så är det ju bara att låta bli.
    Vad som däremot inte framgår för oss “vanliga” besökare, är vem eller vilka som ligger bakom Konfen. Hur stora är intäkterna på all reklam som “kletar ner” sidan? Vad får Surfspot och övriga annonsörer betala? Jag tycker det är bra med “surfprylsreklam”, och att veta att jag alltid hittar länkar till surfbutikernas hemsidor via Surfzone, men det senaste tillskottet med “Google-annonser” är nästan lite för mycket.
    Skulle ju inte vara så dumt med lite information om “ansvarig utgivare” och vilka som är moderatorer.

  • lars_k

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:15

    Ja vi som hängt här ett tag tycker nog att trådar där teamseglare hyllar sina prylar är ganska ointressanta och rent av komiska. Men man läser det lik förbannat. Och på något sätt gnager sej budskapet ändå sakta in, precis som med all reklam. Så teamseglare gör väl bara som förväntas. Har man en deal måste man ge något tillbaka till sin sponsor. Det blir dock verkligen intressant med jämförelser inom samma märke. Vad är det tex för skillnader mellan Goya Eclipse, Guru och Banzai? En duktig teamseglare som testat ger bra svar.
    För de som är nya tycker jag det är schysst att meddela om man har en deal med märket ifråga. Om inte kan ju vi andra se till att påpeka det i tråden. 😉
    Konfen vore trist utan prylsnack, ju mer desto bättre!

  • nachoman

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:19

    Kom igen, prylfrossa är ju halva grejen!

  • endy

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:20
    Mården;672999 wrote:
    men just detta med surfspot har jag alldrig fattat? innan dom kom var det app,app så fort en butik la ut på köp sälj eller tipsa öppet om hur bra deras prylar/dealer är,men för surfspot är allt lungt ??

    Jag påtalade detta tidigare till Moderatorer men fick aldrig något gehör, sedan dess har vi också valt att ej annonsera mer på sidan, vad är meningen men annonsering om man likväl kan skriva rakt upp och ner i forumet…

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylfrossa på konfen – ofog eller OK?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.