Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylfrossa på konfen – ofog eller OK?

  • lillhagen

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:23

    Kör på för fasen, det är kul att läsa om olika prylar även om det kanske är lite färgat men oftast görs det med glimten i ögat tycker jag.

    OK att vi svenskar inte klarar av att köpa starksprit i vanliga mataffärer för då skulle vi supa ihjäl oss men vi måste väl kunna läsa om prylar och event på ett internetforum, vare sig med eller utan affärsintresse, utan massa begränsningar eller regler… Om man nu ändå har tid att läsa om prylnörderi här på konfen måste man ju ändå ha tid att också googla vidare och hitta mer fakta och recensioner för att få en riktig uppfattning om produkten man är intresserad av.

    //Henrik

  • tbsurf

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:29

    Det får ju inte vara så att nasare som vill sponsa här med en banner ska kunna påverka vad som skrivs i trådarna?
    Det anser jag vara åt helvete isåfall. Även om jag aldrig vart på en sk. stekhet i varberg vill jag läsa om det här

  • tbsurf

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 11:35
    Endy;673007 wrote:
    Jag påtalade detta tidigare till Moderatorer men fick aldrig något gehör, sedan dess har vi också valt att ej annonsera mer på sidan, vad är meningen men annonsering om man likväl kan skriva rakt upp och ner i forumet…

    meningen med att som vindsurfingnasare sponsa denna sida med en banner är väl att hjälpa till att hålla sidan flytande

  • claes6

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 13:17
    tbsurf;673011 wrote:
    meningen med att som vindsurfingnasare sponsa denna sida med en banner är väl att hjälpa till att hålla sidan flytande

    Utan att sitta inne med några fakta har jag svårt att tro att marknadsbudgeten som vindsurfingnasare är tillräcklig för att annonsera bara för att hålla ett nätforum flytande. Däremot borde det vara viktigt att bygga och underhålla sitt varumärke. Om man sedan dessutom dyker upp med inlägg och recenserar, tipsar eller pushar för sina produkter – under tydlig avsändare (för alla som inte varit på forumet tillräckligt länge för att haja sambandet) – blir nog bara den totala impacten desto större.

    Kort och gott:
    Behåll prylfrossan! Det är kul, och det är en prylsport. Men använd tydliga avsändare.

  • rrd

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 17:24

    Klart att prylfrossa är ok. Som alltid på nätet är det viktigt att vara källkritisk. Instämmer i Jespers välutvecklade tankar och resonemang ovan.

    Vi vill läsa om nyheter, tankar och bedömningar av (nya) prylar där allt är fråga om individuell smak och preferenser.

    Här finns många supernördar med ett fanatiskt brinnande intresse, så kul.

  • bicless

    Medlem
    14 oktober, 2011 vid 21:47

    Viss nivå av prylfrossa tycker jag är ok så länge avsändarens lojalitet är tydlig.

    Jag tycker det är lite trist att man inte kan informera om event på så bra sätt.
    Gäller både stekhet afton som tävligar, demodagar mm. Ofta redigeras de bort. Tror de flesta inte tycker de stör utan uppskattar att få infon.
    Om man skall börja redigera bort evet skall man redigera bort alla. Nu släpps ju vissa igenom men vissa tas bort och det känns som det är moderators lojalitet med olika avsändare som avgör.

  • fastlandsguten

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 08:20

    Vad vore konfen utan Ola och Jesper inlägg, väldigt tråkigt. Dom med flera som tillverkar/säljer prylar ska självklart få skriva vad dom vill, när dom vill. Om sina segel, brädor, dräkter osv..ge tips till folk som behöver hjälp med val.
    Det finns tillräckligt många här som genomskådar en scam ifall någon leverantör skulle skriva ett osmakligt tips.

    Man ler lite när man ser folk packar upp sina nya brädor och rekommenderar sina segel, som helt fantastiska i år jämfört med förra året..men va fan. Det är halva grejen, skit kul! kör på! Släpp ordet fritt!

    Hälsar, Peter

    edit. Det tråkiga är väl alla google ads som syns, men dom behövs väl för att driva runt sidan.

  • kinabalu

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 09:39

    Ja för fasen, kör på bara! Jag tycker bara det är kul att läsa om. Klart att det många gånger finns ett affärsintresse i inläggen, men jag ser det inte som störande. Man måste ju ändå bilda sig en egen uppfattning av allt som skrivs. Det är ju lite intressant faktiskt (och ibland rätt komiskt) att se vilka som är objektiva, vilka som skriver med glimten i ögat och vilka som bara rå-hissar sina egna märken.

    Angående events och liknande, så tycker jag att det borde uppmuntras mer och givetvis skall kunna läggas ut här på konfen, även om det är ”rent kommersiellt”. (Ja menar, hur kommersiellt är egentligen ett vindsurfingevent…? ;)) Jag är mest tacksam för att det finns eldsjälar som drar igång events, tävlingar mm oavsett om dom är butikssponsrade eller inte.

    Så fram för mer events, butikssponsrade tävlingar mm och tillåt att det slängs upp det här på konfen!

  • frisk

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 10:31

    Tack för att du tog upp frågan Masse. Att du gör det vittnar om självinsikt och det är väl det tråden handlar om – när går man för långt i sin marknadsföring? Inte prylsnacket i sig för det verkar ju många (inkl mig själv) ha massor av nytta och nöje av att läsa om.
    Vore jäkligt tråkigt att begränsa det flödet.
    Grejen är var gränsen går.
    Man översköljs av reklam hela tiden i öppen eller förtäckt form och frågan är var på nätet man kan gå utan det inte efter ett tag utvecklar sig från en hobby / intresse till en kanal med potentiell kundbas…..att tjäna pengar på för vissa.
    Facebook, TV, Youtube…alla går samma tråkiga väg och jag tröttnar i alla fall på skiten
    Man hoppas ju att konfen får forsätta som ett intresseforum för likasinnade – med respekt för andra medlemmar
    Så frågan är väl ganska enkel: har man ekonomiskt intresse? I så fall ÄR man partisk och bör avstå från tyckanden, rekommendationer och hyllningar

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 15:15

    Det är väl klart att man i ett forum har rätt att skriva vad man vill, även om kommersiella intressen kan ligga till grund för ens inlägg. Vi som inte har dessa intressen får väl istället hantera inlägg av uppenbart kommersiell inriktning med lätt överseende och inte köpa allt som skrivs rakt av. Det finns ju dessutom goda möjligheter att stämma av partiska inlägg med annan information på Nätet.

    Även om man inte drivs av ekonomisk vinning så är de ju de facto så att vi alla har en önskan att uppfattas konsekventa med följd att de prylar vi själva köpt är “bra eller kanske t o m bättre än andra”. Ibland kan det därför kännas rejält vederhäftigt när någon i detta forum dissar saker som han själv innehar. Dessa inlägg kan kanske vara något att ta mer på allvar än när egna prylar höjs till skyarna?

  • jesper-b

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 15:43

    Får man hylla varumärket “Dr Masse” här? Jag har absolut inget kommersiellt intresse i detta. Masse the great waterman – go go go!!!!

    /JB

  • pedersen

    Medlem
    15 oktober, 2011 vid 15:49

    Är det helt enkelt så att allt (nästan) hamnar på konfen, eftersom dom andra delarna på surfzone är lika heta som en bom-körning? Vem läser “off-topic” eller recensionssidan (där prylhyllningarna kanske skulle vara) egentligen? Till och med det fantastiska gör-det-själv har hamnat i bakvattnet sen det hamnade under övrigt, med typ i snitt en eller två trådar i månaden.

  • nachoman

    Medlem
    16 oktober, 2011 vid 07:45

    Med tanke på att de som har ett ekonomiskt intresse i denna sport utsätts för stenhård granskning här på konfen är ju risken liten att de, om de överhuvudtaget började, skulle fortsätta med ren och direkt marknadsföring.
    Tvärtom, tycker jag att de kommersiella aktörerna som väljer att skriva i konfen även gör det av privat intresse och i mitt tycke bidrar det till ett informativt och bra forum. Sen skulle det ju bli ganska ensidigt om det dök upp specialerbjudande hela tiden, likt Elgigantens utskick varje vecka. Dock tror jag att den samlade skaran konfenförfattare ser till att nivån på dessa aktörers mix mellan marknadsföring, objektivitet och rent privat tyckande hålls på en bra nivå med hjälp av de reaktioner varje inlägg får.

  • dude

    Medlem
    16 oktober, 2011 vid 11:41

    Jag tycker inte något av alternativen direkt är bra:
    Med tydlig avsändare så tycker jag att pryltrådar e helt OK här på konfen
    Flytta prylnojjet till eget forum, det kladdar ner konfen för mycket
    Jag gillar att läsa om prylar, men inte här. Bort med det helt, tack.
    Skriv om vad ni vill, kunde inte bry mig mindre

    Utan för mig, som läser och diskuterar, handlar det rakt av om andelen värde för mig relativt andelen ren marknadsföring. Så mycket värde för mig som möjligt och så lite som möjligt ren marknadsföring! Skulle egentligen kunna dra det ännu längre till så mycket som möjlig andel värde för mig och så lite som möjligt andel ren overheadinformation.

    Ta ett exempel. Säg att en stekhet afton vill annonseras ut. Startas en enkel tråd med info om att ett sådant kommer och var och när utan en massa overheadinformation i något långt och utdraget så kan vi användare fortsätta att diskutera det som har med det att göra och trådar kan som internetvärlden gör låtas sticka iväg dit vi användare vill. Om dock det är en lång rad med information som inte är “to the point” så är det mer overheadinformation som gör forumet svårt att “ta in ” som användare.

    Jag tycker alltså inte att det är okay att en massa pryltrådar startas här. Jag kan tänka mig att det blir alldeles för mycket information som bara trycker på utan något värde så att forumets värde blir urholkat.

    Kanske kan prylnojj som kan tänkas vara overheadinformation skapas i eget forum som sedan eventuellt tipsas om i tråd på vanliga forumet med anledning av speciellt intressant ämne, t ex en pryl som förbättrar nåt för…

    Jaja, jag tycker det är svårt att komma fram till någon konkret regel, jag antar att bara det kommuniceras och koms överens tillräckligt mycket så är väl allt bra, men det är nog det som är svårt, kommunikation tar tid – eller är svårt 🙂

  • dude

    Medlem
    16 oktober, 2011 vid 11:51

    Hm, det här med vilka som betalar för sig eller inte verkar komplicerat. Jag håller mig utanför den diskussionen, för den kan nog bli jobbig med många parter inblandade :smirk:

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylfrossa på konfen – ofog eller OK?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.