Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylfrossa på konfen – ofog eller OK?

  • canoya

    Medlem
    16 oktober, 2011 vid 15:36

    Tycker pryltrådar är en stor delar behållningen med Surfzone även pm jag nästan aldrig köper några “stora” prylar nya (typ segel och bräda). Kan tycka att moderaterna kan kontakta användare som uppenbart “gratisannonserar” i trådar i stället för att betala för annonsplats. Dock tycker jag att saklig info som jag tycker att tex Bicless, Ola H och Jesper B mfl brukar bidra med är sånt som jag vill läsa.
    /Håkan

  • jesper-b

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 06:26
    canoya;673188 wrote:
    Tycker pryltrådar är en stor delar behållningen med Surfzone även pm jag nästan aldrig köper några “stora” prylar nya (typ segel och bräda). Kan tycka att moderaterna kan kontakta användare som uppenbart “gratisannonserar” i trådar i stället för att betala för annonsplats. Dock tycker jag att saklig info som jag tycker att tex Bicless, Ola H och Jesper B mfl brukar bidra med är sånt som jag vill läsa.
    /Håkan

    Anklagar du mig för att vara sak-lig? Nej nu dj-lar! Det låter ju nästan värre än prylnördig kook eller självutnämnd vattenman.

    Nu får jag skriva nåt djädrigt dumt för att komma undan. Slusk – har du nåt tips?

    /JB

  • frippe75

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 06:55

    …. Google annonser … eller inte.

    Men att Steffo inte vill stå för hela vårat kalas helt själv känns ju rätt självklart.
    Eftersom nu annonsörerna flyttat in i forumet i stället för på annonsplatserna så måste ju någon annan skjuta till med pengar till driften av siten….

    Tror inte jag kan svänga förbi surfers och hämta ett segel utan att passera kassan 🙂

    Kanske dags för Steffo att sätta upp en “Donate”-knapp. (kanske även en donut-knapp)…
    Chippar alla in en 100:- eller 2 i årsavgift så borde det vara even-steven och eftersom alla mer eller mindre verkar insyltade så…

    Kanske kan man få ett litet emblem kring sin avatar som indikerar om man är surfzone-supporter eller inte.

    Nu klickar jag på GE-money bank bannern …. klick klick!

  • rasmus_w

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 07:22

    Banners? Var är de? Jag har nästan uteslutande läst via tapatalk det senaste året. Har jag missat en stekhet afton? Var den i Stockholmstrakten?

  • calle

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 10:33

    Rasmus, Tapatalk har du väl betalt för (annars ser man väl inga bilder och det är ju trist), hur mycket har du betalt för att SurfZone skall kunna köpa serverplats.
    Håller med Frippe75, det kostar så klart pengar att driva SurfZone och då är väl annonser ett rätt ok sätt att få in dom på.
    Men det är ju svårt när man både vill få in annonsintäkter och få folk att skriva om sina grejer (även importörer känner ju “stoke” över sina grejer).

    / Calle S

  • mattias-j

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 11:53

    Vi håller ju på med en prylsport, så det måste ju finnas där. Men jag kan hålla med om att en tydlig avsändare vore bra, om det är en butik/försäljningsställe som skrivit ett inlägg. Sen kan jag mycket väl kunna tänka mig någon form av “knapp” så man kan stödja hemsidan ungefär som GP3S fungerar. Om man ska kunna vara full medlem och lägga in annonser på Köp & Sälj och svara på inlägg, så kan det väl kosta en hundring per år….

  • svenne

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 11:54

    Det är inte så lätt som att bara annonsera. Trots flera försök har vi inte lyckats få en bannerplats och nu annonserar vi på annat sätt.
    Recensioner och “reklamposter” har i alla fall jag en stark känsla om att det är okej så länge man har en anknytning till konfen eller företaget bakom. Ingen protesterade när det postades att ett visst företag i Bromma skulle ha testdagar – senare raderas samma typ av poster från Kite-konfen. Demo-dagar är alltså helt i sin ordning bara man är kompis med rätt personer, eller har köpt bannerplats kanske?..
    Hursom så är det otydligt vad man får posta och inte och det verkar inte heller finnas riktlinjer för moderatorerna. Just därför skippar vi numera att skriva något på konfen som har med vår utveckling att göra, eller de produkter vi har testat. På sin höjd svarar jag på lagningsfrågor.
    Jag har delat huvudansvar på ett annat forum med nästan 200 000 medlemmar, vi har tydliga regler för vad man får posta. Vi har inte heller sånt här tjafs.

    Trots det så tycker jag att konfen utan pryl och tekniksnack skulle vara helt värdelös och då kan man lika gärna trycka de vanligaste 100 frågorna i pocketformat och sälja på Pressbyrån.

    Over’n’out, nu ska jag dra igång fräsen igen hejdå.

  • frippe75

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 12:20
    Svenne;673263 wrote:
    Det är inte så lätt som att bara annonsera. Trots flera försök har vi inte lyckats få en bannerplats och nu annonserar vi på annat sätt.

    Just därför skippar vi numera att skriva något på konfen som har med vår utveckling att göra, eller de produkter vi har testat. På sin höjd svarar jag på lagningsfrågor.

    Du får ursäkta detta inlägg Svenne… Kan inte motstå… Och menar inget mot ditt inlägg bara med visa på att det är svårt att vara på rätt sida oavsett om man vill eller ej.

    Din “reklam” är fast i din “tag” boardcorner och således postade du ju precis ett sådant inlägg 🙂

    Mvh

    Fredrik
    http://www.frippe.kom/o/Köp!

  • svenne

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 13:09
    frippe75;673266 wrote:
    Du får ursäkta detta inlägg Svenne… Kan inte motstå… Och menar inget mot ditt inlägg bara med visa på att det är svårt att vara på rätt sida oavsett om man vill eller ej.

    Din “reklam” är fast i din “tag” boardcorner och således postade du ju precis ett sådant inlägg 🙂

    Mvh

    Fredrik
    http://www.frippe.kom/o/Köp!

    Precis. Och det gör väldigt många andra på konfen också, om så bara de har fått rabatt eller kallar sig teamsurfare. Vilket gör den här kvasidiskussionen än mer fånig.

  • dr-masse

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 14:17

    De där reglerna låter intressant, kan du länka dit så man får läsa och lära?

    Och nej, vi som är moderatorer har faktiskt inte några tydliga riktlinjer, vilket säkerligen behövs. Och jag håller med om att det är för luddigt vad man får posta och inte, här behövs bättring.

  • frippe75

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 14:31
    Svenne;673271 wrote:
    Precis. Och det gör väldigt många andra på konfen också, om så bara de har fått rabatt eller kallar sig teamsurfare. Vilket gör den här kvasidiskussionen än mer fånig.

    Fast man måste ju inte ta allt på blodigt allvar. Nu diskuterar vi ju frågan och jag hör ju egentligen till dem som skiter i vilket när det gäller det mesta.

  • challgren

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 21:30

    Vi på Surfzone har följt diskussionen noga och insett att det behövs betydligt tydligare regler.
    Så här har ni de “nya” Surfzone-reglerna som gäller från och med nu:
    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?p=673331#post673331″]Regler – Surfzone.se[/ame]

    Mvh
    Christian

  • m3lk3r

    Medlem
    17 oktober, 2011 vid 21:57
    challgren;673347 wrote:
    Vi på Surfzone har följt diskussionen noga och insett att det behövs betydligt tydligare regler.
    Så här har ni de “nya” Surfzone-reglerna som gäller från och med nu:
    Regler – Surfzone.se

    Mvh
    Christian

    Bra regler men annars tycker jag att surfzone är ett av de bäst skötta forumen jag hängt i. Det är väldigt lite OT (åå nu blev de mer) och det som är off-topic är ofta inte för långt ifrån ämnet och brukar ändå vara ganska intressant.
    Kite-forumet är dock lite roligare även om jag inte läser det som har med kite att göra, det verkar vara mycket folk där som är arga på varandra och det är ju alltid kul att läsa när det hettar till

    Såg att ni tog med trolling i reglerna, fler forum borde ha med det.
    Föresten, har det någonsin trollats här i konfen? hade varit sköj att hitta något tråd i arkivet

    Har föresten aldrig sett någon bli avstängd heller, har det hänt?

  • jesper-b

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 05:31

    Läste just igenom reglerna. Spontant några frågor:

    1) Reklam
    Är moderatorn och tillika den trevliga pricken Dr Masses ohämmade reklam av Gaastraseglet i en annan tråd tillåten. Om så varför då?

    2) Länkar till andra delvis “kommersiella” platser.
    Är till exempel S-66s, tillika trevlig prick, ripper och SPONSRAD vindsurfare, och andra team-seglares inlägg som uppmanar läsaren att läsa en blogg eller en hemsida fullspäckad med reklam tillåtna. Om så varför då?

    3) Var drar ni gränsen?
    Mellan privatpersoners superstok och kommersiella inslag. Om någon som jag skulle skriva upp ett Hotsailsmauisegel, här eller på en sida jag länkar till. Är det ok. Om någon som ej har med hotsailsmaui skulle skriva exakt samma text, är det mer ok? Masse som har en “relation”, bland annat omfattande jobb, med Skidsport, är det ok om han skriver upp en produkt de säljer? Hur ska ni dra gränsen?

    4) Inte tillåtet att klaga?????
    Personligen tycker jag nog det är mycket bättre att vara tillåtande och sedan låta folk klaga och diskutera öppet just här inne, snarare än att ha en regel som förbjuder klagan på konfen. Den regeln gör ju att diskussionen blir icke-offentlig och att godtycke från er moderatorer kan få mycket större utrymme. Jag säger inte att det skulle ske, men regeln uppmanar nästan till det. I synnerhet som övriga regler MÅSTE tolkas hela tiden så kommer tolkningarna bli mycket mer subjektiva om de inte får prövas i offentlighetens ljus. Kommersiella krafter, till exempel moderatorernas egna affärsintressen och deras relationer till andras affärsintressen får större utrymme. Är det bra för konfen?

    Kul att du äntligen gick in i denna diskussion Challis!

    /JB

  • rasmus_w

    Medlem
    18 oktober, 2011 vid 07:00
    Quote:
    Rasmus, Tapatalk har du väl betalt för (annars ser man väl inga bilder och det är ju trist), hur mycket har du betalt för att SurfZone skall kunna köpa serverplats.

    / Calle S

    Vad har det med nånting att göra? Ja, jag har betalat för Tapatalk. Men jag ser likväl inte en enda banner här, så om nån enbart informerar via banners och inte i forumen så missar jag den infon.

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Prylfrossa på konfen – ofog eller OK?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.