Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pushloop innan 50!

  • Pushloop innan 50!

    Publicerad av challgren på 7 februari, 2020 vid 10:25

    Here we go! Vad vore livet utan utmaningar?

    Framåtloopen lärde jag mig någon gång i slutet på 90-talet och kände att jag väntade alldeles för länge med det.
    Bakåtloopen satte jag några år senare (fast procenten är fortfarande rätt låg på försöken) och samma sak där…varför väntade jag så länge med att få till det??
    Cheeserollen kom till mig helt plötsligt när jag övade och gjorde misstag på shakas/shuvits och de sattes helt plötsligt när jag var 45!

    Så nu gäller det. Något jag väntat alldeles för länge med (igen) och bara prövat ett fåtal gånger med blandat resultat. Pushloop innan jag fyller 48 (eller 50 om jag är snäll mot mig själv)?

    Slänger ut det här för att pusha (no pun intended) mig själv och för att pusha andra att utvidga sin comfort zone!

    Vad är er utmaning för 2020?

    ps. bilden är när jag överroterar en bakåt som faktiskt istället skulle kunna blivit en rätt bra pushloop.

    Attachment Image
    challgren svarade 7 månader sedan 15 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • hakuna

    Medlem
    7 februari, 2020 vid 12:28

    Är några år och några steg efter dig, men ska verkligen göra ett försök på framåt i år. Inser att en delayed forward från en 2-meters inte är rätt ände att börja på. Den här vändningen han gör på plattvatten i början av den här filmen verkar ju vettig. Får vänta på varmt i vattnet först bara.
    https://youtu.be/exEDsXaccPI

    Vad gäller bakåt så behöver jag få konsekvent bättre höjd och kontroll, sedan ska det nog gå att landa den!

    Pushloop, ja det kanske får bli innan 50. Sex år kvar…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 februari, 2020 vid 20:55

    Har de senaste åren haft som mål att lära mig minst ett nytt trick per år.
    Det har funkat ganska bra men har ett par manövrar som jag harvat med många år utan att få ordning på. Bakåtloopen som jag efter sjuk många år (och oändligt med försök) ännu inte sätter ordentligt (typ promille av försöken). Riktigt pinsamt
    Enhands tabletop som jag var på G med för en 8-10 år sen men aldrig blev klar med och sen glömde bort, satte nån enhands donkey kick men de flesta blev faceplant, som den på bilden (kass upplösning jag vet)

    Så nu är det dax 2020 ska det laddas! (och antagligen även 2021,22,23 och 2024 då man blir 50)

    Attachment Image
  • bjorkviksmannen

    Medlem
    9 februari, 2020 vid 22:08

    Fasen va unga ni är!😁

  • challgren

    Medlem
    10 februari, 2020 vid 11:23

    Ålrajt, första passet igår efter att ha outat min utmaning för 2020.

    FAIL!

    Toköverrigad 4.0 på Torö. Det var så sjukt mycket vind att jag höll mig till säkra kort och även då hade jag riktigt låg procent.
    Svårt att hitta ramper och fick väldigt mycket kramp i underarmarna innan jag bytte handskar.

    Men…jag var på vattnet och känner att laddet finns där. På’t igen framöver!

    Tack för bilden Bosse Bredby!

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 4 år, 1 månad sedan av  challgren.
  • mexi_

    Medlem
    10 februari, 2020 vid 14:10

    Imponerande!!!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    10 februari, 2020 vid 21:35

    Gött!

  • gustav1980

    Medlem
    10 februari, 2020 vid 22:05

    Jag vill sätta planande utgång när jag gippar min 96 fsw, där behövs det mer träning och kanske framförallt mer tid med den brädan rent generellt.

    42 bra surfdagar under 2019…5 hittills i år. Hoppas stänga året på 50+!

  • challgren

    Medlem
    17 februari, 2020 vid 19:39

    Liten update från gårdagens segling!

    Kärringviken hade en del fina ramper och ännu en gång massivt med vind.
    4.0:an var på vid gavel många stunder men riktigt roligt att studsa omkring ändå.

    Lyckades snurra runt några pushloop-försök men ännu ingen i närheten av att sitta. Vågorna var kanske lite små och vinden lite väl hård. Men jag ger mig inte och nu har jag börjat rotera i alla fall!!

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 4 år, 1 månad sedan av  challgren.
    • Detta svar ändrades 4 år, 1 månad sedan av  challgren.
    • Detta svar ändrades 4 år, 1 månad sedan av  challgren.
  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 februari, 2020 vid 08:43

    Är några år och några steg efter dig, men ska verkligen göra ett försök på framåt i år. Inser att en delayed forward från en 2-meters inte är rätt ände att börja på. Den här vändningen han gör på plattvatten i början av den här filmen verkar ju vettig. Får vänta på varmt i vattnet först bara.

    Detta påminner mig om min första framåt i “riktiga” förhållanden -95?. Hade kommit så långt att jag vattenstartade upp, aldrig landat rent. Grejen var bara det att jag gjorde dem på i princip plattvatten. Sen var vi på Sylt och första dagen blir det 5.0 klockren sidshore 1.5-2m vågor, hade aldrig seglat i nåt liknande, bara harvat runt i rak onshore vid Klitterhus. Andra repan laddar jag på som vanligt på en rejäl ramp, vad kan gå fel liksom? har ju aldrig överroterat innan…. första halva rotationen var lugn, vid andra halvan börjar man fundera om man inte borde landa snart, vid andra halvans slut och ingången på andra varvet börjar man inse att det här kan aldrig gå väl men jag håller väl kvar….. efter typ 1.5 varv tok-kraschar jag, vrider bakbenet så det känns som knäet ska gå av och får bommen i munnen så blodet sprutar. Lyckas ta mig in till stranden och får hjälp till sjuksyster. Resten av veckan tillbringades hoppandes på ett ben med öl i hand. Har fortfarande ett ärr inuti munnen som minne. Sen dess har det blivit många framåt

  • walle_gbg

    Medlem
    22 februari, 2020 vid 23:38

    Go tråd!
    Ett drygt år kvar. Det borde ju vara dags att fixa den där framåten …. och vulcanon … och en bättre topsväng…
    Vindsurfingen är roligare än någonsin, och att få tid på vattnet är nog det viktigaste. En vända till Punta san Carlos i september skall nog göra lite nytta också för både seglingstid och att träna manövrar.

  • sundheden

    Medlem
    25 februari, 2020 vid 09:16

    Härlig läsning här…

    Min dröm sen flera år är som för så många andra är framåtloopen eller speedloop.
    Jag har sett alla videor som går att se, tycker Colin på TWS video är bäst. Jag har sett många på nära avstånd göra den som fått mig att tappa hakan… Amado Vrieswijk, Tonky Frans, Jem Hall och inte minst vår egna Mattias Franzen vid Haga Park förra året.
    Men hur fan får jag till modet? Jag har så svårt att tänka mig att kasta mig huvudstupa framåt i 20 knop och jag vet att jag behöver lära mig att hoppa/flyga mer kontrollerat, det finns mycket utrymme att förbättra mina chop-hop.
    Jag har fått in lite lite i skallen att det inte (alltid) är farligt att krascha efter ha försökt hoppa i 1-2 meters-vågor på Mauritius. Uppenbarligen skadas folk, som Björn Daniels… helvete vilken krasch! Men hittills med mina små fjut-hopp har det gått bra.

    Mvh/ 45-åringen

    (Jag bad att få montera min GoPro i Amados masttopp, han körde runt en kvart och gjorde sin grej, här är videon då han gör en framåt på plattvatten.)

  • evert

    Medlem
    25 februari, 2020 vid 19:52

    Kul att dela med sig av målbild! 🙂

    Min 5-årsplan (där det nu är 4 år kvar) är framåtloop. Realistiskt?

    För året gäller bättre jippar och slag, att kunna hoppa i chop och vågor. Kontakt med våg vid vågsurf. Åker också till PSC i september (med Jem Hall) så vill få in så mkt vågsurf som möjligt innan dess.

    Ser fram emot 2020! 🙂

  • walle_gbg

    Medlem
    25 februari, 2020 vid 22:08

    Kul, då ses vi i PSC.

  • fnassel

    Medlem
    2 mars, 2020 vid 17:25

    Härlig läsning här…

    Min dröm sen flera år är som för så många andra är framåtloopen eller speedloop.

    Jag har sett alla videor som går att se, tycker Colin på TWS video är bäst. Jag har sett många på nära avstånd göra den som fått mig att tappa hakan… Amado Vrieswijk, Tonky Frans, Jem Hall och inte minst vår egna Mattias Franzen vid Haga Park förra året.

    Men hur fan får jag till modet? Jag har så svårt att tänka mig att kasta mig huvudstupa framåt i 20 knop och jag vet att jag behöver lära mig att hoppa/flyga mer kontrollerat, det finns mycket utrymme att förbättra mina chop-hop.

    Jag har fått in lite lite i skallen att det inte (alltid) är farligt att krascha efter ha försökt hoppa i 1-2 meters-vågor på Mauritius. Uppenbarligen skadas folk, som Björn Daniels… helvete vilken krasch! Men hittills med mina små fjut-hopp har det gått bra.

    Mvh/ 45-åringen

    (Jag bad att få montera min GoPro i Amados masttopp, han körde runt en kvart och gjorde sin grej, här är videon då han gör en framåt på plattvatten.)

    Det är bara att säga till så kör vi en ordentlig kurs!
    (Ja den var nästan rakt över dig förra året. 😉 )

    Själv måste jag väcka liv i bakåtloopen i år! Bra många år sedan jag ställde den senaste. och då var det bara en promille som satt.

  • evert

    Medlem
    2 mars, 2020 vid 21:34

    Härlig läsning här…

    Min dröm sen flera år är som för så många andra är framåtloopen eller speedloop.

    Jag har sett alla videor som går att se, tycker Colin på TWS video är bäst. Jag har sett många på nära avstånd göra den som fått mig att tappa hakan… Amado Vrieswijk, Tonky Frans, Jem Hall och inte minst vår egna Mattias Franzen vid Haga Park förra året.

    Men hur fan får jag till modet? Jag har så svårt att tänka mig att kasta mig huvudstupa framåt i 20 knop och jag vet att jag behöver lära mig att hoppa/flyga mer kontrollerat, det finns mycket utrymme att förbättra mina chop-hop.

    Jag har fått in lite lite i skallen att det inte (alltid) är farligt att krascha efter ha försökt hoppa i 1-2 meters-vågor på Mauritius. Uppenbarligen skadas folk, som Björn Daniels… helvete vilken krasch! Men hittills med mina små fjut-hopp har det gått bra.

    Mvh/ 45-åringen

    (Jag bad att få montera min GoPro i Amados masttopp, han körde runt en kvart och gjorde sin grej, här är videon då han gör en framåt på plattvatten.)

    Det är bara att säga till så kör vi en ordentlig kurs!

    (Ja den var nästan rakt över dig förra året. 😉 )

    Själv måste jag väcka liv i bakåtloopen i år! Bra många år sedan jag ställde den senaste. och då var det bara en promille som satt.

    Om ni behöver fler deltagare till kursen hänger jag gärna på! 😃

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Pushloop innan 50!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.