Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA Tjejer och sponsring

  • PWA Tjejer och sponsring

    Publicerad av Knatte på 14 mars, 2008 vid 20:51

    Läste att Moreno Twins fortfarande inte får någon brädsponsor, trots att de aktivt letar efter en sådan. De får tydligen svaret att ingen brädtillverkare har budget för dem??
    Skall de ha så jäkla mycket betalt eller är de inte tillräckligt intressanta som sponsorobjket?? För som de säger, så får de ofta inte ens ett förslag eller ens skambud för sponsring.
    Enligt dem själva så har det vunnit 17 vunnit PWA titlar ihop sedan -97 och dominerat freestyle och Wave i många år. De själva fattar ingenting varför de inte är intressanta på sponsormarknaden:mad2:
    En teori de själva har, är att de marknadsför sig som en enhet “twins” och de båda vill ha samma sponsor. Får de inte bräd sponsorkontrakt snart, så funderar de på att splittra på sig och jobba var för sig i jakten på sponsorer..

    Någon som har tankar och ideer om detta??

    snaffe svarade 16 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • andersbq

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 21:10

    Om jag hade ägt ett brädmärke, hade jag tagit reda på, via olika sorterts marknadsundersökningar vad som får mina kunder att köpa mina produkter. Och kanske hade jag via fokusgrupper etc kommit fram till att ett par spanska systrar inte bidrar i nämnvärd utsträckning till min försäljning.

  • Knatte

    Gäst
    14 mars, 2008 vid 21:25

    @andersbq 451919 wrote:

    Om jag hade ägt ett brädmärke, hade jag tagit reda på, via olika sorterts marknadsundersökningar vad som får mina kunder att köpa mina produkter. Och kanske hade jag via fokusgrupper etc kommit fram till att ett par spanska systrar inte bidrar i nämnvärd utsträckning till min försäljning.

    Så enkelt kan det ju vara:smile:
    Men trots detta så känns det även konstigt och även tidningen Windsurf ställde samma fråga i samband med intervjuven. Men klart att tjejmarknaden är väl inte så stor att sponsring kan vara lönsam ur den aspekten.
    Karin Jagge är ju världens snabbaste tjej så därför kan man fatta hennes F2-spons. Men alla andra top 10 tjejer i PWA har väl sponsring och borde falla under dina marknadsundersökningar? Det kanske har ett rykte om sig att vara svåra eller dyra eller nåt??

  • flikka

    Medlem
    14 mars, 2008 vid 22:30

    Inget ont om Daida o Iballa, de har varit väldigt schyssta mot mig de gånger jag träffat dem på tävlingar, träningsläger m.m. Men, jag har förstått på andra i vindsurfingbranschen att många är trötta på dem av olika anledningar. Dels för att de kan uppföra sig väldigt divigt och kaxigt och rent ut säger att de bör prioriteras framför andra teamriders m.m. Detta och flera andra exempel jag hört är förvisso andrahandsinformation, så man får väl ta det med en nypa salt.

    Men jag kan ju dra ett exempel som jag själv var vittne till på Fuerteventura 2006 när min vän Laure Treboux slog ut tvillingarnas vän Silvia och hela spanska ligan ställde till med en scen som hette duga, det skreks, svors, gräts och domarnas beslut slängdes av Daida själv inför hela publiken. Klart att Daida blev upprörd nu fick hon ju möta värsta motståndet själv, dvs Laure. Det hela kändes nästan som en dålig såpopera live på stranden, men efter detta körde Laure sitt bästa heat jag sett, satte i princip allt hon gjorde och slog ut Daida utan tvekan. Bara några minuter innan heatet hade Daida med mindre vänlig ton talat om för Laure att hon inte förtjänat att vinna mot Silvia och ute på vattnet väste mindre trevliga saker till henne. När Sarah Quita Offringa vann sitt första heat över Daida sa Daida till Sarah att “don’t get to excited” istället för att gratulera den då 15-åriga supergoa tjejen.

    Så med sådana scener kan jag faktiskt delvis förstå flera av brädmärkena när de inte är sugna på att sponsra dem. Samtidigt som jag också kan hålla med Daida när hon sagt att många killar i branschen betett sig 10 ggr värre och kommer undan med det samt blir bättre betalda. It’s a mans world…

    Känns som fler och fler märken blir mindre fokuserade på att ha så mycket världscuptitlar i teamen. Eller rättare sagt, det finns väldigt många seglare med bra resultat i bagaget så många märken kan nu välja ut personer med mer ödmjuk attityd och bra förebilder.

  • Knatte

    Gäst
    15 mars, 2008 vid 07:26

    Intressant och läsvärd info du kommer med Flikka:tongue: Det känns ju som något sådant kan ligga och spöka lite i bakgrunden..
    Brädmärken vill väl i första hand sponsrade seglare som sprider bra vibbar och är goda sportsliga föredömen. Sedan är det ju självklart att PWA-titlar är önskvärda också!

  • snaffe

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 10:36

    Tycker det är sjukt att de två bästa tjejerna inte har spons. Dom är ju löjligt överlägsna så fort det blir riktigt tuffa förhållanden.

  • tim-eriksson

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 10:51

    Vem vill sponsra några som folk föraktar och tycker “illa” om. Okej om de är grymma men tror inte många märken vill bli förknippade med “pantade” personer. Säkert hur grymma som helst på att surfa men om jag skulle ha ett eget brädmärke skulle jag välja personer med bra personlighet och karisma. Någon som sticker ut lite på det bra sättet. Kommer med nya trick, är aktiv i media etc etc..

    Dvs det som andersbq säger. Det säljer nog inte att ha dem två i sitt team.

  • snaffe

    Medlem
    15 mars, 2008 vid 15:19

    Psykningar och komentarer finns det gott om på vattnet, det är de absolut inte ensamma om. Det är inte tjäcka tillrop som förekommer direkt i tex. herrarnas slalomheat.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA Tjejer och sponsring

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.