Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quad – är det bara jag…

  • Quad – är det bara jag…

    Publicerad av oaxen på 19 september, 2010 vid 08:57

    Testade en av Olas Starboard Quad IQ 74.

    På vågen gör den exakt det jag vill. Nu fångade jag bara en handfull vågor med den och vinkeln var inte optimal.

    Rakt-fram-segling, till och från vågen, var inte komfortabelt. Fick segla med bakbenet helt utsträckt och frambenet böjt och med mycket tyngd på framfoten. Brädan var väldigt lovgirig, det kändes som om den mestadels färdades snett. Jag skulle troligen behöva mer timmar på brädan, men det här var mitt första intryck.

    Med 5.5 var fenorna alldeles för små. Rekad segelstorlek är 3.0-5.0 så det var ju inte så konstigt. Med 4.7:an var det bättre.

    Är det här med rakt-fram-seglingen speciellt för Sb eller är det ungefär likadant med alla quadar?

    holma44 svarade 13 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2010 vid 10:54

    Tror nog att det mest är en vanesak. Kommer med från en twin till en quad är det mindre skillnad än om man kommer från en single. Du körde ju också brädan med stora fenor fram. Med små fenor fram så får man inte den där känslan utan det känns mest som en twin med lite bättre höjdtagning.

    Egentligen tycker jag inte lovgirig är rätt ord dock. Brädan går snarare väldigt stabilt, nästan som på räls när man tuggar höjd på vägen ut. Men eftersom den “effektiva” (stora) fenan sitter så långt fram så får man inte den vanliga känslan av att ha kraften under foten. Men egentligen tycker jag inte heller att men får mer tryck på framfoten. Snarare så står jag lite mer “ovanpå” brädan och bara låter den gå än att på klassiskt sätt liksom pressa den i sidled.

    2011-orna har mindre fenor än 2010-orna och tar inte riktigt lika stora segel även om de inte tuggar höjd på samma sjuka sätt som förra årets brädor så är fortfarande höjdtagningen ovanligt bra så länga man inte kör för stora segel för (brädan/fenorna). Och jag skulle säga att man höjdtagningen är ungefär lika oavsett om man sätter de stora fenorna fram eller bak, men stancen blir som sagt lite annorlunda.

    Egentligen tror jag det är bäst att börja segla brädorna med stora fenorna bak för det helt enkelt är mindre ovant. Först efter någon timma eller två är det läge att prova den andra varianten. Men jag orkade inte skruva om dem till dig… Å med 5.5 borde vi ha pluttat i 11 fram och 15 bak eller nåt. Då tror jag brädan klarar även den segelstorleken.
    Stora fenorna fram är lite som Superfreak, kan man säga. För en del tar det lite tid att se tjusningen med det.

  • lars_k

    Medlem
    19 september, 2010 vid 12:13

    Min går på räls rakt fram. Men så är det ju iofs en Quatro…

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2010 vid 12:22
    Lars_K;631912 wrote:
    Min går på räls rakt fram. Men så är det ju iofs en Quatro…

    He he…

  • per_m

    Medlem
    19 september, 2010 vid 17:35

    Jag får nog ge mig in i detta då vatten tiden blir mindre framåt sett.

    Den personliga stilen måste nog påverka mycket, då jag är förhållandevist färsk på detta med bara några år på single innan twinn gjorde sitt intåg kanske min anpassning tog kortare tid. gillade direkt SB ET och tyckte den var grym på vågen lite mer trix att jobba höjd med även om det gick bra krävdes det lite meck. När jag sedan fick chansen på Qutros twin-truster var steget inte långt även om brädan var segare men otroligt direkt på vågen. Häjd tagningen grym….

    Nu slutligen starboards 2011 är väligt annorlund, i twinn-truster mode är den mycket snabbare och mer loos än quatro men inte lika rktnings stabil, finns lite chans till spinn out(dock liten), men ligger lite högre mer speed.

    På vågen känns den enklare att få dit man vill även om det märks väl att det är mindre fenor.

    I twinn nja… inget att köra ofta på, kanske om man sumpar en av de andra fenorna..

    Sedan i Quad mode är den helt hemma, går som på räls utåt, käner inte igen problemt med stansen. tar löjligt med höjd, den känslan av spinn out förrsvann direkt. På vågen är det svårt att beskriv men väldigt rätt, har inte ännu fått känslan av att den låser sig som några beskrev med 2010 SB quad. Snor kommentaren från en annan som kommenterat denna; den är sjukt lätt seglad vilket gör att man kan koncentrera sig på surfet.

    Men ju mer kombinationer dessto mer kommer det säkert att bli upp till personlig känsla och stil.

    /p

    -allt skrivet med vänster….

  • holma44

    Medlem
    20 september, 2010 vid 11:43
    Lars_K;631912 wrote:
    Min går på räls rakt fram. Men så är det ju iofs en Quatro…

    Min Quatro är bara hur sjukt go som helst. Jag är en dålig windsurfare som absolut tror på att en bra utrustning (quad bräda i detta läget) hjälper en istället för att ställa till det. Quatron går som en räls rakt fram men tokigt livlig när man vill det. Köp kvalité (quatro) istället för kvantitet( alla andra quadar):)
    Hihi.
    //Holma

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quad – är det bara jag…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.