Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing quads o twins

  • quads o twins

    Publicerad av dude på 5 augusti, 2010 vid 11:21

    Hittade det här citatet från Thomas Traversa från http://www.umipictures.com/2009/12/

    “What’s so good about quads?
    ‘Quads enable you to make tighter and faster turns, especially when the waves are steep. Besides that they go upwind really well, better than twinfins. I use quads all the time now, we want to develop them as much as possible. In stronger winds or when it is onshore I still prefer twins, because they are less physical to sail. Quads can have a bit too much grip in the turns, twins are easier to move around.’”

    Tycker det sammanfattar skillnaden mellan twin, quad och även vad de ger i jämförelse med single.

    Personligen vill jag antingen satsa på en bräda för alla förhållanden eller så är det kanske så att jag gör bäst att ha både en stor och en liten vågis. Undrar om det faller ur ett svar med lite sådan här ovan information, svart på vitt liksom.

    Ni känner säkert redan till förhållanden jag möter i form av lätt 5.3-vind med guppa ut och plana in till fullt drag i 3.7, on-shore Torö med shore-break och lätt vind närmast stranden, andra stenstränder med side-shore och små halvmeters vågor upp till gubbhöga. Variationen är i alla fall stor. Jag funderar i alla fall vidare…

    basse svarade 13 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • doc

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 20:59

    Humhum. Jag har en 88-liters twin, 232×58,5 med bred häck som är grym i onshore till cross-on-segling 4.2-5.6 och idag beställde jag en quad på 225×58,5 som landar strax ovanför 80liter-strecket. 3.7-5.3 är tanken. Leverans om 6 veckor. Sen får vi se vilken bräda som jag använder till vad 🙂
    Risken är väl att min 88 får mycket bagage- och garage-tid i början pga nyhetens behag.

  • lars_k

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 09:00

    Kul Doc! Blir det en Moo? Eller något annat?

  • surfslusken

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 09:12

    Varför inte ta en titt på http://www.flikkaboards.com ??

  • dala-lama

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 14:51

    Ja du Niklas……….
    Personligen så tror jag att man blir allt för begränsad med ett 1brädes koncept.
    Att en bräda kan köras i alla förhållanden är kanske möjligt, men att en bräda skulle funka BRA i “ALLA” förhållanden !! Sällan!
    Två är ok men helst tre tror jag du bör satsa på, speciellt när ni är två som ska dela på grejerna.
    Hur många fenor varje bräda ska ha är ett annat kapitel, men ingen bräda bör väl ha mindre än två;)
    Per

  • dr-masse

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 14:59

    Jag är med Dala. En bräda för alla förhållanden – nej. Minst två.

    Faktum är att jag, numera, skulle kunna tänka mig två brädor som volym- och storleksmässigt ligger rätt nära varandra, men som egenskapsmässigt har tydliga skillnader.

    Typ en 88 liters, 58.5 bred sak med rakare bottenkurva för lättare vindar eller mer onshore. Åsså en 78-80 liters runt 56 bred med mer kurva och kontroll för mer vind, side- eller side-off.

    Är ganska nära det nu, men tror att min nästa “storvågis” kommer att vara ett litet snäpp mindre. Min nuvarande illa bräda känns tokrätt i storlek för mig (79 liter, 56 bred, grym kontroll).

  • ola-h

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 15:44

    Gillar också att ha mina brädor nära varandra. I säkert fem års tid har jag alltid beställt en stor vågis, 80, 90, 100l, men det har alltid slutat med att jag ändå kört med mindre brädor även i lättvind. Senast förra året hade jag både Quad 76 och 81, men sålde snabbt 81:an och körde bara med 76:an som störst, TROTS att den tack vara andra småbrädor i bagen inte alls behöver klara annat än de lättaste förhållandena. Men denna 76:a är iofs 57.5cm bred, så det är inte någon minibräda direkt. Jag gör två vågisar till en proseglare nu, den lilla skall vara 55cm, den stora 55.5cm bred. Go figure…

    Fenor: Mest en fråga om stil. När det gäller Quad är det ju sjukt stor skillnad mellan olika varianter också. Från superdrivigt ala Starboard 2010 med stora fenor fram till att i princip vara rätt likt twin (med supersmå fenor fram alla quatro). Men rent generellt tycker jag Traversa beskriver det bra.

  • doc

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 21:41
    dr Masse;625364 wrote:
    Typ en 88 liters, 58.5 bred sak med rakare bottenkurva för lättare vindar eller mer onshore. Åsså en 78-80 liters runt 56 bred med mer kurva och kontroll för mer vind, side- eller side-off.

    Det var vad jag hade. En 88-liters 58,5 bred med bred häck och relativt snabb rocker och mkt tailkick. Sen en 55,5 bred 77-litare med smalare akter, mer rocker, aggressiv sak. Det visade sig vara för stor skillnad på de två, så 77-an är såld. Nu blir det samma bredd men olika shape, rocker och fenantal.
    En onshore/cross-on twin 4.2-5.6 och en tunnare quad med mer V för kontroll, 3.7-5.3. Leverans om ca 6 veckor. Hoppas på en blåsig oktober.

  • doc

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 21:44
    Lars_K;625320 wrote:
    Kul Doc! Blir det en Moo? Eller något annat?

    Man blev ju nästan lite sugen på en flikka när man såg Sluskens babe, men det blir en kossa igen!

    Quad convertible snarlik den här “Pocket Rocket”-modellen (bilder på slutet):
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=fDKQ7NhdgFU&feature=channel”]YouTube- Moo Custom BWA Kerry[/ame]

  • blabussen

    Medlem
    15 augusti, 2010 vid 19:42

    vart är klippet ifrån?

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 13:06

    Låt mig gissa att det är från Kerry…

  • lars_k

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 13:47

    Gowlane, Brandon Bay. Ser det ut som…
    Kul med ny Moo Quad, Doc! Hoppas den funkar i svensk onshore sunk också, inte bara glassy cross-off som i klippet. 😉

  • dr-masse

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 14:07

    Det krävs helt klart en quad för att få det att funka i glassy cross-off.

  • dude

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 16:44

    Akta dig Masse, det är inte alla som hajjar ironi 🙂

  • doc

    Medlem
    17 augusti, 2010 vid 07:27
    Lars_K;626035 wrote:
    Gowlane, Brandon Bay. Ser det ut som…
    Kul med ny Moo Quad, Doc! Hoppas den funkar i svensk onshore sunk också, inte bara glassy cross-off som i klippet. 😉

    Jodu, vi får väl se när höstvågorna börjar rulla in i Åsa…
    Med tanke på hur bra de tidigare kossorna funkat så är jag inte orolig.

  • koa

    Medlem
    18 augusti, 2010 vid 13:59
    dude;624195 wrote:
    Hittade det här citatet från Thomas Traversa från http://www.umipictures.com/2009/12/

    “What’s so good about quads?
    ‘Quads enable you to make tighter and faster turns, especially when the waves are steep. Besides that they go upwind really well, better than twinfins. I use quads all the time now, we want to develop them as much as possible. In stronger winds or when it is onshore I still prefer twins, because they are less physical to sail. Quads can have a bit too much grip in the turns, twins are easier to move around.’”

    Tycker det sammanfattar skillnaden mellan twin, quad och även vad de ger i jämförelse med single.

    Personligen vill jag antingen satsa på en bräda för alla förhållanden eller så är det kanske så att jag gör bäst att ha både en stor och en liten vågis. Undrar om det faller ur ett svar med lite sådan här ovan information, svart på vitt liksom.

    Ni känner säkert redan till förhållanden jag möter i form av lätt 5.3-vind med guppa ut och plana in till fullt drag i 3.7, on-shore Torö med shore-break och lätt vind närmast stranden, andra stenstränder med side-shore och små halvmeters vågor upp till gubbhöga. Variationen är i alla fall stor. Jag funderar i alla fall vidare…

    Olika brädor/ shape/ storlek/ kanter/ volym distribution/ rocker…
    Personligen valde jag Fanatic´s Twin som större bräda och deras Quad som mindre;
    När vi seglar typ 5,3 så får vi oftast nöja oss med midje-huvudhöga vågor då en Twin känns “loosast” och planar lite tidigare, man kan slasha runt och fuska lite utan större koll på riggen.
    När det sedan börjar bli mer vind ökar oftast vågstoleken och kraften i vågorna…man hamnar ofta på lite brantare face och Quad känns ännu trevligare med dess driv osv…

    Så för mig blev det en större Twin och en mindre Quad…nära min sweetspot 🙂

    Snart kanske det blir vind och allt, och då planar det mesta med fenor… 😀

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing quads o twins

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.