Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quatro fsw och freemove

  • Quatro fsw och freemove

    Publicerad av jakob_s på 22 oktober, 2006 vid 11:32

    Är det nån som har testat någon av dom och kan recensera ?
    alltså 2006 freestylewave 85 och freemove 120.

    Hittar som vanligt inget på Nätet..

    bakgrund:
    Iochmed transportskadan, och ev försäkringslösen av tilltänkta störstabrädan, den fettiga playmaten, Är jag nu “tvungen” att funderar på brädlinje igen..

    Har börjat stirra (mig blind?) på Quatro..
    fsw85 och fm 120, japp begade..

    Jag väger 90kg.
    Det jag vill ha är en Störstabrädan, en cruiser, som ska funka som bäst med största segel (fn7.4) ner till största vågsegel(fn 6.1)

    Freemove 120 (254*64 tail 40) Kommer att seglas i 7.4 och felriktnings 6.1 med fokus på 7.4 seglingen. Riktigt platt till små vågor…mycket sällan chopigt

    freestylewave 85 (243*58 tail 36,5) Kommer att seglas i rättriktnings 6,1 till 4.2, som brukar betyda en salig blandning av hyfsat ren 0,5 – rena 1,5m och ibland större saker. Allt med 0-45 grader i vinkel, mest kring 20grader .
    Fokus ligger definitivt på 6.1 och 5.0 hoppa och skutta segling med stort behov av höjdtagning och fart..

    Tror ni att denna linje är ok.. eller ska jag försöka hitta nått lite större på vågisen ?

    jakob_s svarade 17 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rabbit

    Medlem
    22 oktober, 2006 vid 12:44

    boardtest_med.gif

    Test från “Windsurfing Magazine” på Quatro’s egen site. Men du sa ju att du inte hittat någonting?

    -peace
    /r

  • jakob_s

    Medlem
    22 oktober, 2006 vid 13:09

    Den där har jag “sett” men av nån konstig anledning inte läst… kollade bara octagonen… (vad grundlig man är..)

    Hittade just en review på boardseekermag.com (man måste ju veta var man ska leta för att hitta nått i denna branch…Man hittar ju ingenting på en vanlig Googling…) och enligt den testen så är ju brädan helrätt för mig..

  • jakob_s

    Medlem
    22 oktober, 2006 vid 14:06

    Rabbit, visst det var du som körde toyota Previan och som kom till fäbosand när jag, Carl och Anders var där ?!

  • rabbit

    Medlem
    22 oktober, 2006 vid 18:33
    Jakob_S wrote:
    Rabbit, visst det var du som körde toyota Previan och som kom till fäbosand när jag, Carl och Anders var där ?!

    Jojomen! 🙂

    Och sen dess har jag fått vara ute exakt 2 dagar… Jävla höst.

    Hoppas på “indian-höst” nu när den första snön har kommit och snart försvunnit igen…

  • mangew

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 08:59

    Hej Har en Quattro fsw 85, 2005. En himla trevlig bräda, nu har jag inte seglat den så mycket, tyvärr inget i vågor än. Men den planar upp tidigt och känns mycket lätt. Svänjer som en gud. Har seglat den med 4.0, 4.5 och 5.0. Brädan kan helt klart rekommenderas, det enda som jag inte gillar är stropparna, men jag tror de är utbytta till 2006 modellerna.

    Lycka till

  • poopzilla

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 14:13

    Hej

    Seglade FSW 85 på Maui i våras och tyckte det var en riktigt kass bräda i lite större vågor. Vet inte om det var en prototyp, men tror inte det. Körde bara 5,2 (tidvis ganska överriggad) innan jag bytte tillbaka till en traditionell wavebräda. Känndes seg att initiera svängarna på och långt ifrån snappy, lite trött att få upp i planing trots bra tryck i seglet. Jag var iofs på dåligt humör redan från början med de obekväma stropparna och en bom som av någon anledning var hal att hålla i :tongue: Har även hört andra som inte heller riktigt kommit överrens med den brädan. Mer freestyle än wave, tycker jag. Fick tillfälle att jämföra med RRD FSW 78 under liknande förhållanden och trivdes mycket bättre med den. Väger runt 75.

    Bara mina 2 ören.

    Thomas

  • Knatte

    Gäst
    23 oktober, 2006 vid 16:23

    Det är ett mycket bra repotage om Quatro board/company i sista engelska Windsurf. Där pratar de lite om tankar och bottenformer osv. Inte så mycket om enskilda brädor, utan mer om tänket bakom Quatro brädorna.

  • jakob_s

    Medlem
    23 oktober, 2006 vid 19:11

    Tack för svaren !
    Har hittat lite mer på nätet om den… (dock kan man ju aldrig lita på nått som tidningarna skriver…Alla brädor är ju bäst på “sitt sätt” och överöses med olika superlativ och stoke framkallande grammatiska twister..)

    Dock verkar det ju genomgående som att stropparna är ett bry för folk med lite större fötter.
    Har själv 42-43, (beroende på syfte och skomärke) normalsmal fot så det borde ju funka.. annars är det väl inte ett Rom-byggar-projekt att sätta dit andra stroppar.(som jag nog gör oavsett bräda det blir)

    Poopzilla..Det verkar som att många tyckt att brädan känns lite större än vad som står på den. Det kan kanske förklara lite av ditt intryck, i kombo med 85liter maui och 75kg surfare ?..!

    Det som skrämmer mig lite att ni säger att den var trött på att plana…

    Tycker det är just DET folk annars hävdar vara brädans styrka..planing och sen dess fart…

    För det är det jag vill ha : tidig planing, fart och höjd så jag kan flyga när jag går utåt och sätta en tung klumpig gipp på vågen.. att sen latja några svängar är ju också kul..men där är jag mer villig at kompromissa, riktig vågridning blir det i princip aldrig..

    Hur upplevde ni annars Farten och höjdtagningen ?

  • jakob_s

    Medlem
    22 november, 2006 vid 15:23

    Fick brädorna idag..
    Freemove 120 och freestylewave 85.
    frakten gick bra och brädorna är ännu odingade och fina..fsw’n var inte ens använd
    Fremove’n har varit på vattnet 2 ggr och var lite smutsig, men felfri. Varför blir brädor alltid svartgråa där man tummar på dom ? snusar alla surfare eller…)

    Hoppas man får testa dom på lördag och söndag.

    Ses på vattnet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Quatro fsw och freemove

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.