Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Quick-release?

  • Quick-release?

    Publicerad av hampuss på 7 juni, 2011 vid 13:49

    Tjena!

    Har lite funderingar kring qr systemet. När jag var ute igår vid habo lyckades jag krascha kiten i vattnet där jag inte bottnade.. Vinden blåste upp och kiten ville verkligen inte re-launcha. Därför drog jag i qr för att det inte skulle vara något drag i kiten så jag kunde simma in till grundare vatten.

    Till min stora förvåning hjälpte detta inte det minsta. Jag antog att den skulle lägga sig på “rygg” eller iaf på tappa kraft. Drogs ca 300 m innan jag till slut bottnade och lyckades få upp den i luften igen.

    Så min fråga, vad är meningen med qr om kiten inte tappar någon kraft?
    Kiten i fråga är flexi foil neutron 12m 2009.

    thomas-stenqvist svarade 12 år, 1 månad sedan 20 Medlemmar · 54 Svar
  • 54 Svar
  • viktor77

    Gäst
    7 juni, 2011 vid 14:15

    Har du krashat kiten och den ligger med LE rakt ner i vinden hjälper det inte att dra quick releasen. Du kan få en kort stund då kraften försvinner tills dess att centerlinorna sträckts igen, men vi snackar sekunder. Vill du i sådan situation få bort kraften måste du simma vinkelrätt från kiten. Quick releasen ska du förstås ha dragit innan du börjar simma.

  • skanepaul

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 14:27

    Va?????

    Drar man QR ska en kite dö mer ellet mindre, den är ju din sista utväg när det skiter sig rejält.

    Jag hoppas att den fungerar på samma sätt på en Flexifoil.

    Det kan ju iofs variera hur mycket den dör beroende på var du satt din leash men ett alternativ ska ju vara någon sorts flaggning av kiten om det inte är bort moddat.

  • hampuss

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 14:35

    Jag tycker också det verkar vara en totalt värdelös “säkerhetsfunktion” om det är som viktor77 säger. I läget jag var i fanns det inget annat o göra än att släppa kiten helt om det inte var för att jag lyckades komma till grundare vatten.

  • chopsting

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 14:36

    Snabb fråga… Det går inte relauncha i vattnet om man inte bottnar?

  • skanepaul

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 14:40

    Jo, klart det går!

  • chopsting

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 14:48

    Shit blev lite orolig där 🙂 Här i Karlskrona har jag svårt att hitta något ställe som är långgrunt nämligen 🙂

  • jaca

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 15:07
    Chopsting;658211 wrote:
    Shit blev lite orolig där 🙂 Här i Karlskrona har jag svårt att hitta något ställe som är långgrunt nämligen 🙂

    Åk ut till Torhamnsudde. där har vi fina knädjupa ytor att leka på! Hör av dig om du vill komma i kontakt med oss locals så kan vi hjälpa till med det ena och andra 🙂

  • chopsting

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 15:48

    Aa har läst en hel del om Torhamn! Hoppas bara kunna klara av att åka borta vid studentviken vid högskolan kanske har ingen bil och kan tänka mig det blir inte allt för ofta man tar buss bort till Torhamn!!

  • gh0st

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 15:54
    SkånePaul;658204 wrote:
    Va?????

    Drar man QR ska en kite dö mer ellet mindre, den är ju din sista utväg när det skiter sig rejält.

    Jag hoppas att den fungerar på samma sätt på en Flexifoil.

    Det kan ju iofs variera hur mycket den dör beroende på var du satt din leash men ett alternativ ska ju vara någon sorts flaggning av kiten om det inte är bort moddat.

    Alla QR system som går till båda framlinor fungerar på samma sätt. Ligger kiten med LE ner i vattnet rätt ner i vind framför dig och du löser ut QRen så händer det ingenting. Endast QRs som flaggar kiten på något sätt skulle hjälpa i ovanstående läge (typ 5e lina).

  • skanepaul

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 16:05

    Givetvis är detta något man ska kolla innan man ger sig, alltså vad händer om jag drar QR:en flaggar jag skiten eller är det bara full depower.

    På Naish bommar original har man 3 alternativ, fäst leash till en av depowerlinorna under bommen=flaggning, fäst leashen till båda depower linorna under bommen också i samma “handtag” som man drar depower med och sista alternativet suicide!

  • viktor77

    Gäst
    7 juni, 2011 vid 16:24

    Jag skulle tippa på att du var lite överriggad i denna situationen och då du inte bottnade kunde du inte motstå kraften och därmed inte relauncha kiten. Det är lätt hänt att man blir liggande på magen och därifrån är det svårt att relauncha. Ett trick är att simma snabbt mot kiten, så den ramlar över på ryggen och sedan dra i nån av baklinorna för att relauncha. Risken är dock att den ramlar över och du har ett större problem då kiten har inverterat. En annan teknik är att lägga sig på rygg och simma grodsim med benen och samtidigt dra i nån av baklinorna för att relauncha.

    Har du brädan i din närhet kan du ta använda den som motstånd, antingen genom att lägga dig mot den på bröstet eller ännu bättre gå i stropparna som om du skulle vattenstarta.

    Djupt vatten gör allt mycket svårare, så öva på grunt vatten först. Gå sen successivt ut på djupare vatten. Att dessutom vara det överriggad, men även underriggad, gör saken svårare.

    Men tyvärr hjälp det inte att dra quick releasen. Risken är till och med att du förvärrar situationen då kiten kan ramla över och invertera. Att alltid hålla linorna sträckta funkar bäst tycker jag.

  • milkman

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 17:27

    Vad är det för kiter ni använder egentligen som är så svåra att relauncha? Min erfarenhet är att ju mer det blåser, ju lättare relaunch. Ända gången man behöver trixa är i lite vind, och det var typ några år sen, eller inte kitebart ändå.

  • regfellow

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 17:48

    Fint och surfa i byig frånlandsvind?! =]

    QR löser ut chickenloopen så att bommen lossnar ifrån selen, men som någon sa så finns det olika sätt att fästa leachen som gör att kiten reagerar olika och genererar olika kraft när den flaggas. Jag har studsat ca 100m på vattnet efter en Naish bolt där jag satt leachen i depower linan.

    Man kan inte räkna med att kraften dör helt. Har man otur, så måste man veta hur man skall agera.

  • viktor77

    Gäst
    7 juni, 2011 vid 18:06

    Vi har väl för bra spots i Skåne så vi inte behöver behärska djupt vatten. Och skulle det skita sig ändå på djupt vatten är det bara att bli indragen till den kilometerlånga stranden :).

  • stebe

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 18:30

    I ett sånt läge kan man använda “oshit”-handtaget för att helt flagga ut kiten . -Koppla loss leachen, ta tag i oshit-handtaget och sen dra QR. Men då får man trassla linor sedan.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Quick-release?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.