Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Quick-release?

  • skanepaul

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 18:32
    viktor77;658231 wrote:
    Vi har väl för bra spots i Skåne så vi inte behöver behärska djupt vatten.

    Va?????????????

  • lima-ko

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 21:10
    hampuss;658205 wrote:
    Jag tycker också det verkar vara en totalt värdelös “säkerhetsfunktion” om det är som viktor77 säger. I läget jag var i fanns det inget annat o göra än att släppa kiten helt om det inte var för att jag lyckades komma till grundare vatten.

    Om du nu inte kunde få upp draken ur vattnet varför drog du inte bara i styrlinan som styr kiten mot land så hade du kommit till grundare vatten efter ett tag?
    Annars hade en self rescue vart på sin plats, hört talats om det?

  • lima-ko

    Medlem
    7 juni, 2011 vid 21:23
    stebe;658232 wrote:
    I ett sånt läge kan man använda “oshit”-handtaget för att helt flagga ut kiten . -Koppla loss leachen, ta tag i oshit-handtaget och sen dra QR. Men då får man trassla linor sedan.

    Kör han Neutronbommmen så har den dock inga “oh shit handles”, det är bara Ion- och Hadlowbommen som har de (åtminstone var det så 2009). Neutron har dock ett “landing line handle” ovanför depowerstrapsen som flaggar kiten om leashen INTE är tillkopplad.

  • skanepaul

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 06:29

    Förresten var det i Habo du körde i måndags?? Ostligt vind där kan väl inte vara en höjdare.

  • lima-ko

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 06:47

    Jag tror att du kan ha slagit huvudet på spiken Paul, kan det vara så att hampuss gick ut i frånlandsvind?

    Om så är fallet tror jag bestämt att det är dags för Tyler Durden att dyka upp på kurserna och spotsen för att informera lite om de grundläggande reglerna inom kite:
    The first rule of kiteboarding, do NOT kite in offshore winds…
    The second rule of kiteboarding, do NOT kite in offshore winds…
    The third rule of kiteboarding, do NOT kite in offshore winds…

  • hampuss

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 08:45

    Precis det är tur att det till slut blev grundare..Tips på någon kite som är lätt att relauncha och har bra qr system?

  • sourra

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 10:12

    De flesta moderna SLE-kites kvalar in på den beskrivningen. Testa Naish Park om du inte redan gjort det.

  • skanepaul

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 10:41

    Men ge dig först o främst inte ut i Habo på ostligt!!!

    Ska mange sig ut i offshore så får ju det vara på ett ställe där det funkar på sådana vindar och det är inte habo.

  • hampuss

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 11:07

    Vinden var inte direkt ostlig, så det var inte offshore.. Ska testa att köra med 5linorsetupen och se om det hjälper något..

  • stebe

    Medlem
    9 juni, 2011 vid 11:16

    Vattenstarten skiljer sig något mellan olika kites, men det handlar först och främst om teknik. Alla kites fungerar lite olika så man måste lära känna sin modell. Neutronen hör vara sig till kategorin svår eller lätt utan ligger någonstans i mitten. Min tjej och en kompis körde alla Neutronen i flera månader i Offshore på Woddies i WA. Det handlar bara om att hitta tekniken. Kanske skall man öva in den innan det blir skarp läge 😉

  • lima-ko

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 06:51

    Visst är det så stebe, jag har själv kört 2009 Neutron i 12 och 9 m en säsong och så länge det blåste bra var det varken lätt eller svårt. Var det lite klenare vind kunde det vara lite trixigt ibland men då kan man, som med i stort sett alla moderna kites, lura upp den på rygg, funkar även på en del tjejer faktiskt =P, hah.

    Gör som så:
    1. Ta ett stadigt tag om båda mittenlinorna, i höjd med depowerstrapsen typ, med ena handen och dra de åt dig. Den andra handen håller du i styrlinan på den sida du vill relauncha (eller ja, motsatt egentligen).
    2. Om du kan stå upp spring framåt, om du inte kan stå upp simma/släng dig framåt.
    3 Håll koll på kiten, när du ser att den börjar lägga sig på rygg släpper du mittenlinorna och fiskar upp kiten med andra handen. Här gäller det att vara varsam men bestämd, om man nu kan vara det samtidigt =)!?

  • gnutten

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 10:39
    Lima-ko;658539 wrote:
    …, lura upp den på rygg, funkar även på en del tjejer faktiskt =P, hah.

    Kan du inte ge en 1,2,3 gör-så-här-beskrivning på detta också? :tongue:

  • lima-ko

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 17:13

    Hah hah, den är ju dock inte standardiserad eftersom varje hona i sig är som ett Franz Jäger kassaskåp =).

  • regfellow

    Medlem
    10 juni, 2011 vid 17:40

    Läs boken: The Game av Neil Strauss

  • tomw

    Medlem
    11 juni, 2011 vid 19:21

    Problemet är att dem flesta har aldrig lärt sig att få upp en kite i djup vatten. Det tar tid och övning- som är inte rolig.
    Det är svårt i vissa lägen. och olika kites kräver lite olika teknik.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Quick-release?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.