• Race speed

    Publicerad av nolcap på 11 september, 2013 vid 22:27

    Hej. Ni som kör race i chop, vilken maxfart kommer ni upp i. Frågan gäller alla typer av brädor (TT, race, wave, …)?
    /CC

    kinetic svarade 10 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • atte

    Medlem
    12 september, 2013 vid 00:38

    med racebräda så bukar jag ligga på ca 22 kts i max när jag är ute och lallar unt lite. om jag försöker maxa så kan jag komma upp i dryga 25kts.
    i januari vann jag en speedtävling med hastigtheten 25,7kts. Då körde jag med en FlyRacer från Flyboards samt en speed3 15m från Flysurfer. förhållanden var ganska shoppigt dvs inte optimalt för speedtävling.
    så kan du snitta 25kts en längre tid är du duktig.
    jag brukar på course race tävling resonera som så att simma går ganska långsamt så det är bättre att kanske köra lite safe och fortfarande stå på brädan. krascha när det går +25kts kan innebära att du har en lång bodydrag upp till brädan.

    med en TT-bräda så är allt över 22-23kts bra.

  • nolcap

    Medlem
    12 september, 2013 vid 19:27

    Tack för info Atte. Det är riktigt kul att köra race och försöka pressa maxfarten. Jag vet att det är helt andra krav som ställs vid race tävlingar att kunna ta höjd och vara taktisk å så, men jag är mer intresserad av att bara pressa tiderna på öppet hav på halvvind i chop och rejäl sjö. Jag tävlar mot en vindsurfare och det är inte helt lätt att hänga på. Jag har medelfart 23,8 knop under 600m och 27,1 som medel under 200m, vilket nog får ses som maxfart med den utrustningen jag har (9’a Takoon Furia och shinn the duke vågbräda). Jag mäter med Garmin GPS klocka men vet inte hur tillförlitligt det är.

    Begränsningen sitter helt klart i brädan som studsar och far. När man kör TT i farter runt 20 knop är man livrädd att den ska skära i vågorna så därför köra jag hellre vågbräda. Jag tror man skulle kunna komma upp i farter över 30 knop om man kunde få tag i en rätt kort bräda ca 2m med v form som skär bättre i vattnet samt rejäla stroppar så man kan få bättre stabilitet, samt en mittfena på ca 25cm för mindre motstånd i vattnet. Har inte hittat den designen än. Jag kanske är helt fel ute…

  • atte

    Medlem
    13 september, 2013 vid 02:10

    2m och vformad nos/undersida för att plöja igenom vågorna låter ju helt rätt men om du skulle ha 2 fenor ca 30cm med 2-3° cant/lutning så skulle du kunna få upp brädan lite från vattnet och bara köra på vågtopparna dvs så brädan foilar lite.
    eller så kör du helt enkelt på en foilboard det va ju ingen slump att de som kom 1a 2a samt 3a på redbull coast2coast körde foilboard.

  • nickeapa

    Medlem
    13 september, 2013 vid 11:27
  • kinetic

    Medlem
    13 september, 2013 vid 11:41

    Det finns ju möjlighet att be nån som kan bygga brädor bygga den efter dina ritningar/idéer…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.