Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Raceboardklass i Sverige-behövs det?

  • Raceboardklass i Sverige-behövs det?

    Publicerad av swe-514 på 2 mars, 2012 vid 11:44

    Är det fler som tycker det skulle vara skoj att starta upp en Raceboard-klass i Sverige?

    Jag skulle gärna se en öppen klass där även gamla D2 och D1 brädor får vara med(någon slags dispans från Racebordreglerna) för att göra det lättare/billigare att komma in i Sporten.Sen kan man alltid hotta upp sig efter tycke och smak (så långt plånboken räcker…..)

    Skulle vara roligt och praktiskt om flera klasser även samkörde vid events.

    Starta upp Folkrace, som typ gamla VLT-brädan i Västerås vore kul.(Varför inte VLT-brädan)

    Raider är roliga.Var på en Kona-raid och det gav mersmak.

    Absolut: “Kuling till Folket”, men varför inte även “Fler på Vattnet”.

    Bättre samverka än motverka. Lätt att säga, men låt det hända!
    En vision om nån.

    Någon som har andra tankar om detta?

    /Rikard Almqvist

    scott svarade 11 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • erolwi

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 12:57

    Nu finns ju redan en raceboard klass (kona) och sedan Formula. Iallafall har ju Formula svårt att fylla tävlingarna. Ännu en klass kanske tömmer de två existerande klasserna eller så kanske de kommer utifrån. Borde ju gå att köra tillsammans med med kona gänget i annan klass.

    Sent from my ST17i using Tapatalk

  • andypower

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 18:39

    I norge er det en viss “frykt” for og samle kjølbrettklassene sammen med formula. Vi har en voksende BIC 293 klasse, men disse får ikke lov og seile med FW. Dette styres av barnas foreldre, som er redde for at ungdommene som seiler BIC293 kansje skulle ynes det var kulere og seile FW.
    Hva er årsaken til at dere i sverige ikke seiler FW sammen med deres voksende kjølbrettklasse Kona. Der er det vel ingen foreldre som er panisk imot at de unge utøverne skal oppdage brettmangfold og få erfare en annen form for brettglede?

    Vi i norge har prøvd og få kjølbrettene sammen med FW for og vise brettseilingen som en stor felles sport og et bredt milijø med alle typer ambisjoner, sosiale ønsker og ferdigheter på vannet. De største utfordringene her i N, er foreldrenes vrangvilje. De aktive utøverne vil, men vi får det ikke til,,,

  • barkis

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 18:49

    Seglar division 2’a (Lechner) och tycker det skulle vara jättekul.
    Tror inte det behöver vara så blodigt och formellt: VLT brädan var helt kanon: körde den 5 gånger.
    Det viktiga är att alla kan vara med: gärna skärgårdsbana och lite lurigt runt öar osv: På 80-talet kördes även surfmarathon i Mälaren med start nere i Rålis: ett jättekul race som var längre än VLT brädan.
    Det trista är att dagens brädor är så inhomogena:
    Blåser det över 5-6 m/s äger väl formulabrädorna scenen, medan de rundbottnade (de få som seglas) dominerar under 4-5.
    PS Är du den Rikard Almqvist som var div 2 kung tillsammans med Bringdahl på 80-talet?
    Körde bl a ett SM i Kalmar : du vann väl där?

  • swe-514

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 19:39

    Kung och Kung, men tack för komplimangen. 1985 var det och jag vann en stereoanläggning. Du ska veta vad glad jag var.(Har just nu 2 Kona One, Lechner, Davidson Marström Honeycomb och Formula. Snart en RS D2 -Spännande!)

    Åsikter:Kona One och Formulaklassen kommer inte försvinna pga deras unika kvaliter (Lite varandras motsatser)En öppen Raceboardklass enligt öppningsinlägget, tror jag bara skulle stimulera båda klasserna. Jag håller med Normannen Andy Power-SAMKÖR. Hoppas svenska föräldrar inte är lika överbeskyttende(Risken finns ju)/Rikard

  • barkis

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 19:45

    Lite nostalgiska tillbakablickar på mästerskap du säkert var med i då:
    Här finns samtliga öppna (div II) mästerskap sedan 79 redovisade i tidningsklipp.
    http://pavdivision2.blogspot.com/p/tout-sur-les-championnats-open-depuis.html

  • barkis

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 19:57

    Högerklicka bara på klippen och ta öppna i nytt fönster, så går det att läsa texten bra.
    Klickar man bara på klippen, blir texten rätt dålig, åtminstone i min browser.

  • barkis

    Medlem
    2 mars, 2012 vid 19:59

    Dumpade min Davidsson i en sopcontainer när jag lagt av.
    I samma veva slängdes min Crit D2.

  • swe-514

    Medlem
    3 mars, 2012 vid 23:38

    Tack Barkis för kul läsning(Även om franska är kinesiska för mig-får väll gå kurs:confused2:)Det här börjar ju likna ett datingforum….:tongue::tongue:

    I containrar och övervuxna bakom sommarstugor har nog det mesta hamnat from the old “good” days misstänker jag.

    Tänkte passa på (även om jag får passa mig innan någon passar mig en passning om missbruket att hålla igång ett “eget ” ämne

    Det är nog uppenbart vad jag tycker om Rubriken vid det här laget.(snacka om att svara på sin egen fråga – det kanske inte är bra – men ändå)

    Dåså: Du (Barkis) och jag samt förhoppningsvis några fler goa gubbar o gummor? (om man får vara självgod) skulle säkert tycka det var kul med en Raceboardklass, men den viktigaste påfyllnaden kommer ju förhoppningsvis underifrån – Framtiden. Där gör ju bl a Björn Holm (Kona) och Per Ringqvist (Bic) ett beundransvärt jobb på ungdomssidan.

    Kona One och Formula har en sak gemensamt. De är båda pumpfria klasser (I Kona är det förbjudet och i Formula behövs det bara ringa pumpning för att komma i ON-läge från OFF-läge i marginalvindar)

    Bic är en pumpklass och feederklass till RSX (OS-brädan).RSX (pumpklass)är inte en jättestor klass internationellt och i princip obefintlig i Sverige.Dessutom är det osäkert om Brädsegling kommer finnas kvar på OS-programmet.Skulle RSX försvinna från OS är jag ganska övertygad om att RSX som klass dör(den mäter dock in i Raceboardklassen,,,). Den är nog både för dyr och inte tillräckligt rolig för att överleva som egen klass.Om så sker, men även om RSX blir kvar i OS finns det en brädseglings(race)generation som inte vet annat än att pumpa.(förutom de som “uppfostras” i Kona One förstås)

    Raceboard är en pumpklass och prestandaklass om man vill (kostar en del).Ni förstår säkert vart jag vill komma.

    De som tröttnat på pumpning har ju Kona o Formula.Även om det inte är endast detta som avgör vilken bräda, som gör en gladast.(OBS man kan faktiskt köra flera klasser eller byta)

    Raceboard skulle då fungera som ett naturligt kitt mellan Kona o Formula.

    Raceboardklassen växer internationellt efter att varit riktigt lågt för ett antal år sedan

    Det är också intressant att Mistral One klassen(gamla OS-brädan)även börjar ta fart igen i Asien.(Enligt vår egen levande IKON S-10,som jobbar för Mistral)

    Och som avslutning vill jag citera Barkis:”Det behöver ju inte vara så Blodigt och Formellt”

    Rikard Almqvist

  • andersbq

    Medlem
    4 mars, 2012 vid 08:06

    Det svåra är att komma upp i en kritiskt massa av antalet tävlande. Det får man ändå ge Kona-Jocke cred för, även om hans missionerande tidvis gick till stark överdrift här på konfen, så fick han ihop ett bra gäng när han tillhandahöll prylarna överallt och åkte på var och varje event med vatten i närheten. Det behövs nog en kärna på 15-20 man för att få igång en klass. Anledningen till att speed kommit över puckelen var nog att det fanns hyggligt många som inte var tillräckligt vassa vågseglare och inte var några regatta-formula-bändare. och slalom- eller supercrossbrädorna hade många redan. Enkel tävlingsform utan massa folk och prylar. Sedan har det växt upp ett antal regioner där det vuxit starka. Och så ska man inte glömma att det krävs ett antal eldsjälar Gustav, LBJ, TB, Jester, ja vi en några fler också.
    Många av eldsjälarna har dessutom haft en kommersiell drift för att boosta sina klasser; Jocke-Kona, Speed-Gustav, SUP-Falle-Fahlen.

    Alltså även om jag och många med mig har en och annan 20 gammal Mistral Equipe 2 i förrådet så är det långt till en nationell klass.
    Det behövs:
    – eldsjälar – “lek-ledare”
    – prylar hos mer än 20 man, samt supply av material nytt och bättre beg
    – SM (eller inofficiellt som Kona har haft, men ändå kalla det SM)

  • joachim_larsson

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 08:32

    Kona har haft offoiciellt sedan 2008.
    Iår ser det ut som SM den 15-16 September kommer att bli det största för KonaOne klassen.

    Faktum att KonaOne nu går in i nästa fas och kan vara något som alla kan delta i, nästa år kör vi nog ännu flera tävlingar där vi nu ser att underlaget också är tillräckligt på västkusten.

    Under Malmö Sailing Week körde vi sprint tävling på prov som utmynnar i flera liknade koncept, vi testar ju också en klass för +98 kg(vikt ej helt säkert ännu) och 9:8 rig vilket ännu flera tungisar kan delta och prestera.

    Vi penna fd KonaPastorn…..

    andersbq;682858 wrote:
    Det svåra är att komma upp i en kritiskt massa av antalet tävlande. Det får man ändå ge Kona-Jocke cred för, även om hans missionerande tidvis gick till stark överdrift här på konfen, så fick han ihop ett bra gäng när han tillhandahöll prylarna överallt och åkte på var och varje event med vatten i närheten. Det behövs nog en kärna på 15-20 man för att få igång en klass. Anledningen till att speed kommit över puckelen var nog att det fanns hyggligt många som inte var tillräckligt vassa vågseglare och inte var några regatta-formula-bändare. och slalom- eller supercrossbrädorna hade många redan. Enkel tävlingsform utan massa folk och prylar. Sedan har det växt upp ett antal regioner där det vuxit starka. Och så ska man inte glömma att det krävs ett antal eldsjälar Gustav, LBJ, TB, Jester, ja vi en några fler också.
    Många av eldsjälarna har dessutom haft en kommersiell drift för att boosta sina klasser; Jocke-Kona, Speed-Gustav, SUP-Falle-Fahlen.

    Alltså även om jag och många med mig har en och annan 20 gammal Mistral Equipe 2 i förrådet så är det långt till en nationell klass.
    Det behövs:
    – eldsjälar – “lek-ledare”
    – prylar hos mer än 20 man, samt supply av material nytt och bättre beg
    – SM (eller inofficiellt som Kona har haft, men ändå kalla det SM)

  • klang

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 12:30

    Egentligen är det inte så svårt… det är bara att arrangera… Den som arrangerar bestämmer vilka “båtar” som får delta. Verkar det intressant så skapas en SWT cup, men det är ju inte ett måste. SVF marknadsför gärna “special” arrangemang, så som PA race nu till helgen, och Long Distance på Öland som vi körde 2008-2009 (tror jag det var).

    Antar att denna brädklass skulle dra ett begränsat antal brädor vid första tillfället o då räcker det med några bojar, en båt, och 2 polare som hjälper till. Lyckas man övertyga en deltagare att bära facklan och arrangera nästa gång så kommer det att växa…. sen är det nog igång…

  • scott

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 19:47

    Jag är med! Jag köper en Starboard eller vad man nu skall ha och drar på mig pumpkostymen och sen kör vi. Tror kanske förresten att det är något mindre pump i raceboard nu med 9 m/s än den gamla 7.5 m riggen… och inget slår känslan att raila en raceboard på kryss.
    Scott

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Raceboardklass i Sverige-behövs det?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.