Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing racesegel – åsikter

  • racesegel – åsikter

    Publicerad av cobainwindsurfer på 6 mars, 2013 vid 23:18

    Funderar på att köpa nytt racesegel nu till våren på >8m2 och skulle behöva era åsikter om följande segel

    simmer SCR
    north warp
    mauisails TR6

    hade varit bra att veta lite basic bara, vad tycker ni om dem, vad skiljer dem åt, hur känns de på vattnet om man jämför dem etc. (Kör idag np racing evo3 7,8 på JP slalom 68, 186 lång, 86 pannor..)

    cobainwindsurfer svarade 10 år, 9 månader sedan 18 Medlemmar · 49 Svar
  • 49 Svar
  • mattias-j

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 06:39

    Tyvärr inte Maui Sails TR-6, den trasan kan du utesluta. North har bra bottendrag(det lilla jag testade) men Simmer känns lättast i händerna. Eftersom det är dessa tre du väljer mellan så ta North eller Simmer, du blir nog nöjd med vilket som. Simmer har jag dock kört mycket och det är riktigt skönt. Vilken årsmodell? 2012 var grymma!!

  • bicless

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 08:01

    För att nyansera Mattias TR-6 sågning lite. TR-6 är 2010 års modell av Mauis race segel. Den ansågs inte optimal för speed av vissa av speedarna, Det fanns dock även speedare som tokgillade den. Samtidigt dominerade den slalomtävlingarna i USA och vann det mesta 2010. Sen dess har TR förändrats steg för steg. Man har ju lite olika krav för speed och slalom. Nyare modeller är mjukare, mer twist i överriggade förhållanden etc. Något som speedare ofta uppskattar. Men man ligger fortfarande i topp på slalomtävlingar och vann i stort sätt alla stora tävlingar i USA 2012. Så jag hade valt Mauisails, men hellre tr-7, tr-8 eller tr-9 om du skall speeda. :=) Jag är inte opartisk så klart men det tror jag rätt få är när det gäller speed och slalom då många har lojalitetsband till 1 märke.

  • mattias-j

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 09:26

    Eftersom frågan var om TR-6 så svarade jag efter egen erfarenhet både vad gäller slalom och speed. MEN TR-7 och framförallt TR-8 såg/ser mycket bättre ut, inte testat men har en mycket god vän som är jättenöjd. Men frågan var på TR-6 och den var tyvärr inte Maui Sails bästa segel…. Fick ingen klar bild av vilken årsmodell på North eller Simmer som efterfrågades men jag lyfte fram både North och Simmer, just i denna fråga. Eftersom mina combatanter M2 var riktigt nöjda med North och vi nu är riktigt nöjda med Simmer…. Jag måste väl få ha en åsikt? Utan att själv bli sågad… 🙂

  • jester

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 10:16

    Kan varmt rekommendera SCR2010. Riktigt bra segel. Men om du nu har ett NP evo3, så undrar jag varför du inte tar med NP på din lista? Borde finnas bättre begagnade NP att handla, speciellt om man tittar i Danmark

  • mattias-j

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 21:32

    Och det är nog inte många segel idag som är bättre än NP evo3…. Kanske är ditt slitet eller så har bytardjävulen slagit till 😉

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 21:54

    @Mattias J 707794 wrote:

    Och det är nog inte många segel idag som är bättre än NP evo3…. Kanske är ditt slitet eller så har bytardjävulen slagit till 😉

    Jo, man är ju alltid sugen på nya grejer, men har inte testat de andra raceseglen än, men vad jag nu googlat ska rs racing seglen vara mer direkta, och inte så “fjädrande” utan ger mer hårdare känsla, vilket jag tycker stämmer. De lämpar sig mer för starkare o tyngre seglare, medan mauisails racsegel är “mjukare” i sitt sätt, hmm…North Warp ska inte ge samma känsla som NP racing. Sen ska Simmer SCR och North Warp ska hålla bättre slitagemässigt än NP racing seglen osv… Man får väl ta allt detta med en nypa salt, med det här med slitaget är en rätt viktigt faktor för mig, så det lutar nog åt simmer SCR eller North Warp ..får ut å testa dem helt enkelt…

  • andersbq

    Medlem
    8 mars, 2013 vid 17:57

    Engelska Windsurf har i senaste numret ett test. (Som vanligt med Engelska tidningar så är alla grejor “Super fast”, dvs alla vann.
    Annars har du franska Plance Mag, som rangordnar (men med övervägande 75 kg gubbar i testpanelen)…

  • jr555se

    Medlem
    8 mars, 2013 vid 19:25

    Ursäkta att jag hoppar in här.. Men jag blev förvånad att inte ka:s segel(koncept eller race) fanns med på din lista. Är inte de gansk poppis på speed vattnen lite här och där?

  • guzzi

    Medlem
    8 mars, 2013 vid 20:04

    försök att få tag på och kolla/ testa ett LoftSails RB. Det är en imponerande vindsurfing produkt!

  • jester

    Medlem
    8 mars, 2013 vid 21:01

    @jr555se 707825 wrote:

    Ursäkta att jag hoppar in här.. Men jag blev förvånad att inte ka:s segel(koncept eller race) fanns med på din lista. Är inte de gansk poppis på speed vattnen lite här och där?

    Mestadels där. Är inte ofta man ser dom seglen. Dom 3 seglen i ursprungliga listan är väl dom som syns oftast på svenska vatten = hyfsad tillgång på begagnatmarknaden. Även NP är ganska vanliga.

  • the_novice

    Medlem
    8 mars, 2013 vid 21:32

    @andersbq 707821 wrote:

    Annars har du franska Plance Mag, som rangordnar (men med övervägande 75 kg gubbar i testpanelen)…

    Planche Mags tester är riktigt bra, särskilt deras stora testnummer varje vår är ju värt en prenumeration bara det. Skulle bara vilja se lite testgubbar i min viktklass också, dvs under 70kg…

  • andersbq

    Medlem
    8 mars, 2013 vid 21:57

    Men Krister, det är ju det enda problemet, att alla utom Arnaud de Champs (95kg) är såna där halvportioner!
    Dessutom så kan man köpa testnumret för 7 euro inkl frakt. Så slipper man alla övriga nummer!

  • mattias-j

    Medlem
    9 mars, 2013 vid 10:21

    @andersbq 707838 wrote:

    Men Krister, det är ju det enda problemet, att alla utom Arnaud de Champs (95kg) är såna där halvportioner!
    Dessutom så kan man köpa testnumret för 7 euro inkl frakt. Så slipper man alla övriga nummer!

    Hittade engelska Windsurf som App i iPaden, funkar utmärkt. 38 kr per nummer eller 169 kr för 6 nummer. Har dock inte hittat Planche Mag där…

  • trefyrafyra

    Medlem
    9 mars, 2013 vid 16:17

    Om man skall köpa begagnat är North bäst alla dagar i veckan (kvalitet). 🙂

  • seve1000

    Medlem
    9 mars, 2013 vid 19:06

    @trefyrafyra 707870 wrote:

    Om man skall köpa begagnat är North bäst alla dagar i veckan (kvalitet). 🙂

    Masterna då:wink:

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing racesegel – åsikter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.