Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing racesegel – åsikter

  • bicless

    Medlem
    24 april, 2013 vid 20:40

    Kolla här vilken sjuk spread det är på 460 masterna. http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/Mast-stiffness-and-bend-curve-measurements/

    Neil Pryde X9 är mycket flextop (15) och Neil Pryde X6 är snudd på hardtop (11). Jag har sett lika stor spread i alla tabeller jag tagit del av.

    Vad jag menar är att det är ingen större ide vara petig med att märket skall matcha mellan segel och mast när märkena ändå inte är så petiga med kurvan sina egna master. Undantag race.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    24 april, 2013 vid 22:24

    @Bicless 709607 wrote:

    För fullblodsslalom är tabellen inte perfekt, men för freeride, freestyle och wave är den helt ok.

    Problemet är ju att märkena inte har exakt samma böjkurva på alla sina master. Kolla in sailworks som exempel http://www.sailworks.com/pdfs/Sailworks-Mast-Spex.pdf

    Curve delta avgör om masten är FT, CC eller HT. Högt värde är FT, Lågt HT och CC i mitten. Deras 460 100% har 11,9. Deras 460 75% har 13,8.

    Så spreaden inom märket gör att den kan avvika mer än om du köper ett helt annat märke. 13,8 är snudd på flextop och 11,9 är constant curve och snarare något åt hardop än flextop. Så ser det ut hos nästan alla märken vad jag förstått. Sen tillkommer toleranser på det och de är rätt stora. Dvs testar du 10st 100% master av samma märke får du en spread på böjkurvan även på dem.

    Inser precis som du skriver att böjkurvorna för varje märke skiljer sig åt beroende på vilken mast man väljer. Toleranserna, att det kan diffa mycket mellan två master av exakt samma sort, har jag dock inte tänkt så mycket på, men inget man kan göra något åt. Hade varit intressant att veta om Boards Magazine hade någon mer uppdaterad tabell över över master från senare år. Intressant också att X9 och X6 STD skiljer sig så mycket, många kör ju X6 för hållbarhetens skull. Egentligen borde man som de flesta andra hålla sig till en segellinje med rekommenderade master, men jag vill testa olika, därav alla frågor om kompabilitet. Googlade upp denna sida, där det fanns en del info om begrepp när det kommer till master http://www.peterman.dk/windsurf-mast-article-gb01.htm

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    24 juni, 2013 vid 18:25

    Är det någon som vet om SC-10 masten och x6 std masten har olika ytterdiameter? Mina cambers i mitt rs racing evo3 segel omsluter x6 masten väl. X9 och x6 ska ju fungera till detta segel. Enligt surfers ska även Simmer SCR (2010 års modell) fungera med min x6 std mast, men de svarta cambers som sitter i detta segel omsluter inte masten så väl… man kan i princip få in ett lillfinger mellan masten och cambern när den sitter på masten.
    1. Vad jag hört tycker vissa att det är trög camberrotation till detta segel, men tycker ni det gäller om man kör med rekommenderad mast?
    2. Går det byta/köpa till andra cambers till detta scr segel som fungerar bättre ihop med x6 masten?

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    16 juli, 2013 vid 20:48

    ok..jag fortsätter min monolog =)

    Kollade med surfers och kom fram till att cambersen måste varit felplacerade. Troligtvis måste de varit det redan från början då jag fått seglet – jag provade seglet – trög rotation, fram med lödkolven för att minska lite på avståndet innanför camberna – men inget vidare bättre. Bytte till rätt ordning och seglet funkar nu kanon. Här kommer info om hur de ska sitta i ordning om någon vill veta (utifrån simmer SCR-2012)

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing racesegel – åsikter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.