Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing racesegel – åsikter

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    28 mars, 2013 vid 22:51

    Bra tips! Själv blev jag förvånad att x6 skulle fungera i SCR. “Det funkar väl inte att köra med min x6 mast?” Svaret var att det skulle funka rätt hyfsat, och det stämmer med tabellen http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/General/compatible-mastsail-brands/

    Det hade kanske varit bra med en input tråd där folk kunde skriva in kompatibla master och segel av olika märken som man vet lirar med varandra.

  • jester

    Medlem
    29 mars, 2013 vid 06:53

    Nu har jag ju inte provat, så det kanske fungerar. Borde inte skada att prova iaf. Men som vanligt tycker jag att man *skall* ha rätt mast till denna typ av segel. Kan vara annat märke på masten om man vet att dom är identiska.

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    29 mars, 2013 vid 18:09

    För optimal prestanda måste rekommenderad mast användas, kan bara hålla med, det är ju därför man köper detta typ av segel (och inte ett simmer SCS t.ex.) Dock får det bli längre fram… Vad behöver man tänka på då man ska köpa kompatibel mast – räcker det att kolla att mastlängd och imcs är samma och att det är samma böjkurva ( flextop, constant curve, hardtop)? Någon?

  • jester

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 07:32

    Köp en Simmer SC10. 🙂

    Dels är den “billig” för att vara en 100% mast, och dels är den ganska vanlig ute bland folk så det borde gå att få tag på en begagnad ännu billigare.

    Sedan är ju North masterna också vanliga….

    Mastlängd och imcs ger tyvärr inte så mycket…

  • kinetic

    Medlem
    31 mars, 2013 vid 20:13

    Nääää….Köp Point-7! Slog till på ett fjolårssegel i förra veckan inklusive mast…Blir intressant o se hur min största slalom/speed (58 bred, typ 105 liter) hanterar 9.3*haha*. 7.9 känns nästan litet på den plankan…Har så klart testat med 11.0 med men det var inget bra alls*haha*

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    17 april, 2013 vid 19:51

    Vilken/vilka årsmodeller av challenger-masterna eller North-masterna är det vi pratar om. Är det 2010 års modell du körde med?

    Jag tvivlar på detta men ställer ändå frågan: Kan man i viss mån kompensera en mast som inte är 100% rätt, genom att ändra nedhalet och hur man spänner lattorna etc? Seglet kanske inte fungerar optimalt då heller, men kan det ge något i positiv riktning. Bara nyfiken…:confused2:
    @Jester 708606 wrote:

    Bra segel! Se till att spänna dom tre nedersta latterna ganska hårt. Är dock lite tveksam på masten, har inte testat att köra den kombinationen, men vi provade dock tvärtom, att använda en Simmer SC10 i ett NP Evo 4, och det såg inte alls bra ut. Körde själv Challenger-master i mina gamla SCR2010, och det funkade perfekt! Och dom masterna var identiska med North-master. Kan vara bra att veta, iaf.

  • jester

    Medlem
    17 april, 2013 vid 20:50

    Har för mig Challenger-masterna var från 2008, och jag använde dom i Simmer SCR från 2010 (utöver Challenger-trasorna innan dess).

    Ja, du bör laborera med nedhal osv. Jag riggade mina SCR 2010 med rekommenderat nedhal + 2cm. Det kan vara en bra utgångspunkt.

  • bicless

    Medlem
    23 april, 2013 vid 10:27

    Att orginalmast alltid är bäst tycker inte jag stämmer. Det är en utvecklig som drivits på av marknadsledande stora segeltillverkarna som även säljer master då de vill sälja sina egna master och stänga ute renodlade mastmärken som powerex, gulftech och fiberspar. Det har i stor mån lyckats då dessa till stor del gått i graven. Jag har pratat med 3 olika segledesigners om mastmatchningsdiskussionen och de säger ungefär samma sak. Sen är det iofs en viss trygghet att köpa samma märke. Men man kan absolut hitta andra master som ger egenskaper man tycker bättre om.
    Så har man möjlighet så testa istället. Du kanske blir förvånad och tycker seglet är skönare med en klart billigare mast. Här finns en grov tabell på ungefär vilka master som matchar vilka segel http://www.unifiber.net/2013/mast-selector

  • jester

    Medlem
    23 april, 2013 vid 10:40

    Det är *alltid* bäst med originalmast! Men naturligtvis kan även andra master fungera i stort sett lika bra. (som jag själv upplevt)

    *Kan* vara farligt att testa andra master också. Lyckades med bedriften att smälla av en helt ny mast av “fel” märke vid första riggningen på land (en identisk gick av efter 3 vändor på vattnet). Bara som en varning.

  • bicless

    Medlem
    23 april, 2013 vid 10:52

    Att köpa samma märke hjälper ju inte alltid heller om man skall vara helt safe, då får man matcha både märke och årsmodell.
    De flesta har ju ibland justerat kurva mellan årsmodeller. Naish, Severn, North, NP har gjort det och tror även de andra gjort justeringar. Trenden lite mjukare toppar än tidigare. Både Naish och Severn gör lite mjukare toppar på masten sista åren. Sailloft och Unifiber har mastflexmätarmaskin så vi får en hel del sån info från dem.

    Men håller med i stort, skall man köpa fullblod slalom och inte vill krångla så är det enklaste och säkrast köpa orginalmast samma årsmodell.

    För freeride, wave finns klart större utrymme för alternativ då luffkurvan är mycket mindre och därmed mastkurvan klart mindre avgörande.

  • andersbq

    Medlem
    23 april, 2013 vid 20:13

    Det fungerar ju oftast så att segel-loftet har sina egna master nuförtiden. Kring dessa så utvecklas seglen. Evolutionen de senaste åren är att gå mot lite topp-mjukare. Men inga designers som jag känner har själva provat andra märken. De tycker dock att det är mycket intressant när andra (t ex jag) gör det. Dom har helt enkelt inte andras master i sina förråd. Lite märkligt tycker jag, då man kan optimera sin rigg mycket genom att prova olika. Jag har bloggat om detta en gång http://www.andersbq.com/2011/05/2500-carbon-masts-masts-masts.html

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    24 april, 2013 vid 17:55

    @Bicless 709547 wrote:

    Att orginalmast alltid är bäst tycker inte jag stämmer. Det är en utvecklig som drivits på av marknadsledande stora segeltillverkarna som även säljer master då de vill sälja sina egna master och stänga ute renodlade mastmärken som powerex, gulftech och fiberspar. Det har i stor mån lyckats då dessa till stor del gått i graven. Jag har pratat med 3 olika segledesigners om mastmatchningsdiskussionen och de säger ungefär samma sak. Sen är det iofs en viss trygghet att köpa samma märke. Men man kan absolut hitta andra master som ger egenskaper man tycker bättre om.
    Så har man möjlighet så testa istället. Du kanske blir förvånad och tycker seglet är skönare med en klart billigare mast. Här finns en grov tabell på ungefär vilka master som matchar vilka segel http://www.unifiber.net/2013/mast-selector

    Tack för den här tabellen, den hjälper till att få någorlunda uppfattning vad avser kompabilitet mellan olika märken. Punkterna på samma ställe för olika mastmärken = I´m good to go! Eller vill jag ha en ersättningsmast o väljer samma område (constant curve, flextop, eller hardtop) som orginalmasten har här http://www.unifiber.net/2013/gear/masts/sdm/enduro-sdm-100/ under SDM 100%kol och sedan samma IMCS värde så borde förhoppningsvis bli rätt….

  • kapten-k

    Medlem
    24 april, 2013 vid 19:31

    tycker inte den tabellen stämmer riktigt.. tror det varierar på mast och årsmodell oxå. mitt vapor 9.3 funkar jättebra på en simmer mast. medans en sailworks mast inte funkade så bra. nu har ju tex sailworks två olika 100% master varav den dyrare verka vara mer fflextop

  • marden

    Medlem
    24 april, 2013 vid 19:59

    tror nog storseglerna går att sälja till sommarn när det inte blåst på flera veckor…

  • bicless

    Medlem
    24 april, 2013 vid 20:13

    För fullblodsslalom är tabellen inte perfekt, men för freeride, freestyle och wave är den helt ok.

    Problemet är ju att märkena inte har exakt samma böjkurva på alla sina master. Kolla in sailworks som exempel http://www.sailworks.com/pdfs/Sailworks-Mast-Spex.pdf

    Curve delta avgör om masten är FT, CC eller HT. Högt värde är FT, Lågt HT och CC i mitten. Deras 460 100% har 11,9. Deras 460 75% har 13,8.

    Så spreaden inom märket gör att den kan avvika mer än om du köper ett helt annat märke. 13,8 är snudd på flextop och 11,9 är constant curve och snarare något åt hardop än flextop. Så ser det ut hos nästan alla märken vad jag förstått. Sen tillkommer toleranser på det och de är rätt stora. Dvs testar du 10st 100% master av samma märke får du en spread på böjkurvan även på dem.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing racesegel – åsikter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.