Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Racesegel på våg/freestylebräda????

  • Racesegel på våg/freestylebräda????

    Publicerad av dotti på 4 augusti, 2010 vid 17:28

    Har ett Simmer SC 7.0 och en Fanatic Skate ~02, och undrar vad de lite mer erfarna har att säga om den kombinationen… =)

    Seglet är ett slalom/racesegel med 4 cambers och brädan är en strax under 100 liter våg/freestylebräda.

    Tacksam för alla svar

    dotti svarade 13 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • andersbq

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 18:26

    japp funkar men du måste ha en race/freeride/weedfena.

  • dotti

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 18:43

    härligt att höra! vilken fena skulle du rekommendera?

  • andersbq

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 19:38

    Antingen en rak 30 cm eller en weed på 25 cm

    Sent from my iPhone using Tapatalk

  • dr-masse

    Medlem
    4 augusti, 2010 vid 20:29

    Allt funkar ju, nästan, men vad vill du få ut av den kombon?

  • dude

    Medlem
    5 augusti, 2010 vid 09:01

    Ja, visst kan du få tidigare planing på en freestylebräda, men det kan bli knepigt med fötterna om du ska placera dem så långt in som de mittplacerade sitter. Har du en ?äldre? freestylebräda med fotstroppsplugar längre ut på railen så funkar ju detta bättre att använda. Det här jag sagt gäller ju för att köra rakt fram med okay komfort och kontroll, men om du bara vill få tidig planing och sen leka runt i svängar och gippa så funkar det väl bra ändå. Om det inte är så choppigt och du inte har fullt så tjåkat drag i seglet så funkar det ju att ha fötterna utanför stropparna à la Starboards plattbräda utan stroppar vad den nu heter igen… Lycka till och ha kul!

  • dotti

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 15:27
    dr Masse;624136 wrote:
    Allt funkar ju, nästan, men vad vill du få ut av den kombon?

    Så mycket som möjligt hehe, det är den enda brädan jag har nu så…alltid kul att experimentera. Tycker Dude beskrev mitt mål med kombinationen rätt bra, farten av raceseglet och rörligheten av brädan i ett. Att åka fort men samtidigt kunna svänga med kort radie och hoppa lite.. =)

  • dotti

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 15:31
    andersbq;624125 wrote:
    Antingen en rak 30 cm eller en weed på 25 cm

    Lite osäker på vilken längd som menas när det gäller weedfenan, själva fenans längd eller hur djupt ner från brädans botten spetsen befinner sig?

  • andersbq

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 18:42

    alla fenor mäts i djupet

    (därför blir en weedfena på 25 cm ungefär likande ehenskaper som en rakare på 30)

    men att segla racesegel på en freestylebräda är lite tvål-känsla, man halkar fram ovanpå choppen. rekommenderar att även byte till en breeed bakstropp! Kolla på bilden nedan så ser du att 2 av mina 2008 brädor hade breda bakstroppar.
    Dock är kombon bättre, än att vågsegla med en slalombräda och cambersegel om man säger så…

  • macedu

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 19:39

    En mycket vacker bild må jag säga……. 😀

    /mac

  • dotti

    Medlem
    9 augusti, 2010 vid 21:28
    andersbq;624840 wrote:
    alla fenor mäts i djupet

    (därför blir en weedfena på 25 cm ungefär likande ehenskaper som en rakare på 30)

    men att segla racesegel på en freestylebräda är lite tvål-känsla, man halkar fram ovanpå choppen. rekommenderar att även byte till en breeed bakstropp! Kolla på bilden nedan så ser du att 2 av mina 2008 brädor hade breda bakstroppar.
    Dock är kombon bättre, än att vågsegla med en slalombräda och cambersegel om man säger så…

    förstår. jo jag antar att det inte är det smidigaste.. 😛
    snacka ögongodis!

    bakstropp modell bred verkar nice.. var får man tag på bra sånna, något märke du rekommenderar?

    tack

  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 06:41

    2002 hade väl Skate möjlighet till dubbelstropp bak? Skate brukar ha det. Då ere bara att köpa en till stropp.

    Ere en sådan här du har?

    Skate25702.jpgSkate26002.jpg

    Men jag tycker ändå att Skate + räjssegel är en “sådär” bra idé, men va fasen – kör i vind!

  • dotti

    Medlem
    10 augusti, 2010 vid 18:55

    yes som den t.v. samma lagning hehe. hmm har inte lagt märke till om man kan ha 2 stroppar men om det går så ska jag nog pröva det..
    på tal om den “tvåliga” känslan.. borde man inte kunna minimera den med rätt typ av fena? jag tänker mig någon som går lite mer längs med brädan, som en weedfena fast kanske ännu mer, som en köl?

  • rasmus_w

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 06:02

    Utan att veta så gissar jag att en del av “tvåligheten” sitter i de mjuka kanterna och den allmänt slidevänliga shapen.

  • dotti

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 19:33
    Rasmus_W;625131 wrote:
    Utan att veta så gissar jag att en del av “tvåligheten” sitter i de mjuka kanterna och den allmänt slidevänliga shapen.

    OFO på brädan är ca 38 cm, men att maxa fena kanske är rätt mkt om seglet är 7.0 och jag vill åka snabbt.
    vad sägs om en freemove fena på typ 32 cm för att kunna åka snabbt men ändå behålla bra manöverbarhet…och för att kanske göra den mindre slidevänlig? är jag helt ute och cyklar eller är låter det bra?

  • canoya

    Medlem
    12 augusti, 2010 vid 09:50

    Med 7,0 skulle jag välja en större fena – uppåt 40 cm (om du kan sätta dubbelstropp bak), ganska smal men fortfarande med lite bakåtsvep så får du bra fart och höjdtagning men fortfarande skön att svänga med.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Racesegel på våg/freestylebräda????

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.