Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing raceseglare o freerideseglare

  • raceseglare o freerideseglare

    Publicerad av dude på 7 augusti, 2001 vid 15:21

    Ni vet när man var ung och kollade in prylar och bara kunde tänka sig in i hur det skulle vara att köra. Då läste man om världscupseglare som seglade i “riktigt hårda vindar”, körde slalom-heat och satte speed-rekord. Det är såna känslor som många av oss har kvar och som inspirerar och påverkar när vi köper prylar. Fast vi seglar i våra förhållanden och som vi kan, och inte så som vi ser oss själva använda den. Det blir en skillnad mellan verklighet och vår verklighetsbild.

    Här är ett citat från intervju med segelmakare Hans Wallén från surfblaskan.
    “…ett race segel som är avsett för raceseglare är oftast inte optimalt för den ‘normala’ fritidssurfaren. Maximal prestanda får man kanske av ett segel som är gjort för den typen av surfing som man ‘faktiskt’ sysslar med. I Sverige säljs det många racesegel vilket nog inte är perfekt för dom flesta surfarna. Fler skulle nog ha större glädje av freeride segel med hög prestanda för den typen av surfing. Seglen är mer lättseglade samt lättare att manövrera vilket ger roligare och snabbare surfing.”

    Nu vill jag inte säga att det är något fel med att ha en förskönad bild av verkligheten – det är egentligen någonting jag beundrar. Men när du köper prylar för din förskönade bild och inte för den som du behöver, då har det gått lite långt. Ännu värre är de som köper sin tynande bild tillbaka med prylar.

    Fast egentligen kan jag inte säga att det är något fel med att köpa sig sin verklighetsbild. Freerideseglare kör med racesegel o använder ändå seglen i lägre vindregister än vad de är gjorda för. En nybörjarpolare köpte härom dan ett par riktigt svårseglade segel bara för att titta på, känna på o ha hemma. Surfar du för att drömma dig bort eller surfar du för att ha så kul som möjligt på vattnet?

    Det är frågan.

    -nicke

    anonym-anvandare svarade 22 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 16:29

    Ja det där är en känslig punkt…
    Oftast så hinner man alldrig riktigt lära känna prylarna och dess potens, föränn det är dax att köpa nya prylar.
    Men drömma är livet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 17:04

    Så sant, så sant Nicke!Blir de nån surf i veckan?Funderar på Fituna i morrn fm.
    John

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 17:36

    Behovet att byta ut prylar brukar komma smygande efter en period med mycket surf. Det kan ha varit något med trimmet som inte stämt eller något trick som inte satt som man tänkt sej.

    Det är då man börjar dra sluga slutsatser.

    Jag menar, det finns surfare där ute som fokuserar hårdare på uppgiften när det inte stämmer, sen finns det dom som börjar byta ut prylar för att försöka få till det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2001 vid 20:17

    Intressant inlägg åt det lite mer filosofiska hållet. Så är det också att många bl a jag själv vindsurfar mest för själen. Kom iland härom senast när en dam på stranden kom fram och sa:
    -Du ser så lycklig ut. Berätta.
    Och jag försökte beskriva en svårslagen känsla av frihet.

    För övrigt, din boardbag funkar bra Nicke, den vita DaKinen. Mvh

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing raceseglare o freerideseglare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.