Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd efterfrågas

  • Råd efterfrågas

    Publicerad av karnan på 7 september, 2003 vid 15:58

    Vindsurfare!

    Jag planerar att antingen redan i höst, eller när det börjar röra sig mot vår, att köpa en ny, begagnad bräda. Jag har under sommaren dammat av gamla synder på en uråldrig funboard, och det börjar bli läge att röra sig ett tiotal årsmodeller uppåt. Innan jag ger mig ut på begagnatmarknaden så skulle jag behöva ha några upplysning.

    1. Till att börja med brädgenrerna. Där jag seglar — i Göteborgs skärgård — är det minimal risk för vågor, så vågbrädor torde vara ute i bilden. Återstår, så vitt jag begriper funboard och freeride. Stämmer det? Och i så fall vilken är skillnaden? Kanske bör jag tillägga att jag sammanlagt har gjort 5-6 säsonger på bräda, och att jag inte räknar mig som en fullfjädrad newbie. Däremot har jag ingen erfarenhet av moderna, lättplanande (och lättburna 🙂 brädor.

    2. Sen gäller det förstås storleken. Jag har läst mig till på forumet att vikten + 40 liter ger en bräda som tillåter att man drar rigg utan att skjunka (väger dryga 60). Eftersom jag seglar ensam (trist med sant) vågar jag inte chansa på ännu tämligen skakiga vattenstarter, så frågan är om jag kanske ska gå upp till 120-130 liter. Vad tror ni? Även om det skulle vara kul att få till ett litet skutt någon gång, så har jag inget behov av att sätta en loop denna sidan nästnästa bräda.

    3. Vidare måste brädan vara hyfsat lättkryssad. På väg ut från den strand jag startar från måste jag ta mig igenom ett gatt om ca 20 meter innan jag kommer ut på öppet vatten. Ungefär varannan surfdag innebär detta också att jag måste kryssa genom gattet. När jag lärde mig segla på det glada 80-talet innebar det i sin tur centerbord. Men har jag förstått saken rätt så behöver detta inte vara fallet idag. Fixar man det på vilken bräda som helst?

    4. Slutligen en fråga om standardisering. När jag började så existerade inte detta bland brädtillverkare. Sumpade man mastfoten, så kunde man inte låna en från polaren (om han inte hade samma bräda förstås). Men är detta något man överhuvudtaget behöver tänka på idag. Det vill säga, kan man i princip köpa riggen på ett håll och brädan någon annanstans? Och i så fall, på hur gamla modeller gäller detta. Det vore ju trist att köpa en bräda som man inte kan hitta nya fenor till.

    5. När ändå är inne på riggen: Cambers är väl överkurs om man som jag är glad amatör.

    Ja, det var väl allt. Tackar på förhand.

    /Johan

    tabi svarade 20 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • fenan

    Medlem
    7 september, 2003 vid 16:39

    Jag e också glad amatör men jag kan iaf svara på några av frågorna,

    Vad gäller volym så tycker jag inte att du ska köpa så stort, jag väger 80 och har inga som helst problem med att dra rigg på min 125l. Sedan tror jag att varken freestyle eller som du sa vågbrädor e något för dig, satsa på en freeride. Du kan kolla på http://surfersparadise.nu å se ungefär hur de olika typerna ser ut.

    Vad jag förstått av cambers så finns det knappt på några nya segel överhuvudtaget (vissa racesegel har fortfarande det)

  • waterboy

    Medlem
    7 september, 2003 vid 19:22

    ALLA racesegel har väl cambers eller e jag helt bakom flötet…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 06:38

    Om jag förstår dig rätt kan jag alltså lungt satsa på en bräda på runt 100 liter. Låter bra. Tackar!

    Nu när Wave Classic är avslutad och folk är tillbaka vid sina datorer, är det någon som kan backa upp på de återstående frågorna?

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 06:45

    +40kg är att överdriva tycker jag. 20 kg brukar man prata om för att kunna dra rigg och ta sig hem när det tunnar ut.
    Din vikt + utrustningens (bräda,rigg).

  • the_novice

    Medlem
    8 september, 2003 vid 11:15

    Med din vikt tycker jag inte att du skall tänka så mycket på volymen utan kanske mer på vilka segelstorlekar du kommer använda, och om du kommer skaffa mer än en bräda.
    Mitt råd är följande, om du bara vill ha en bräda så sikta på ca 105L och största segel på ca 7.0.
    Om du kan tänka dig att skaffa ytterligare brädor i framtiden så skulle du kunna skaffa en på ca 125L nu och sedan kommpletera med en på ca 90L tex. Om du bara väger drygt 60 kg så går det även att dra segel på en 90 liters med lite träning.

  • nordgren

    Medlem
    8 september, 2003 vid 11:38

    Det beror ju helt på om man är nybörjare eller inte, +20 kg om man kan segla ska ju inte vara några problem men är man nybörjare så behövs det nog +40.

  • semivaken

    Medlem
    8 september, 2003 vid 17:07

    kryssa utan planing är inte helt lätt, det verkar som vi snackar om plattvatten i dethär gattet, då funkar det om du har en liten större bräda (har ingen erfarenhet av utanplaningskryss med <100) men jag har en 130 liters som klarar kryssen utan planing men bara när det är helt platt, det går förstås med lite vågor också men då blir det omständigtm och om det är en längre bit (20m brett eller långt??) så blir det jobbigt. Jag skulle ta en bräda runt 95-120 liter om jag var du, har själv kört mycket i stockholms skärgård och det kan va skönt att ha lite större grejer om man vill ta sig igenom vindhål bakom öar, eller sticka iväg en bit mellan kobbarna...

    när det gäller standardiseringen så passar det mesta ihop som är yngre än 4-5 år åtminstone, (har inte riktigt koll på äldre grejer)så det ska inte vara nåt problem att låna polarens mastfot…

    mvh Jeppe cool.gif smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2003 vid 18:20

    köp du en 120-130l sen kan man byta ner sig i volym,
    personligen tycer jag att det passar bätre.

  • karnan

    Medlem
    8 september, 2003 vid 18:26

    Tjusigt! Jag vete fan vad jag hade landat för bräda om inte Konfen hade funnits. Som ‘halvvaken’ riktigt gissar handlar det om plattvatten i gattet. Rännan är inte lång — 20-30 meter — men eftersom det är berg på bägge sidorna så tenderar vinden att bete sig. Det dagar vinden ligger rätt in tar jag mig ut på tre slag, vrider den bara en aning räcker det med två.(Alternativet att bära förbi brädan är förövrigt uteslutet. Brant som satan och ganska långt.) Nåväl, närmare 120 än 100 låter det som. Låter också vettigt att, som ‘novisen’ menar, skaffa en 120 nu och en 100 senare.

    Så om jag har läst era råd rätt blir det något i stil med en 120L freeride med segel på ca 7.0.

    Tackar återigen för hjälpen

    /Johan

  • tabi

    Medlem
    8 september, 2003 vid 18:34

    ja, köp för faan inte för litet!!!!!!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd efterfrågas

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.