Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Råd för vart man köper begangnad kite

  • Råd för vart man köper begangnad kite

    Publicerad av cmssing på 12 januari, 2014 vid 20:31

    Som många andra ny till kitesurfning surfade nu i Zanzibar och blev hel såld, precis som förväntat, Nu skulle jag vilja ha en billig kite/bar för att fortsätta öva med, tänkte snokita nu under vintern och sedan fortsätta sommaren ut om intresset håller i sig. Är som sagt billig och begangnad, något att växa i. Vore tacksam på tips för vart man skall köpa sådant här då jag vill att den skall hålla året ut åtminstånde.
    Hur mycket skall jag räkna med att lägga ut?

    Tacksam för svar!

    Väger 87 kg
    Längs 201 cm

    cmssing svarade 10 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • gnutten

    Medlem
    13 januari, 2014 vid 09:39

    Köp inte alltför gamla grejor. Det har hänt mycket i utveckling. Vet inte exakt år, men kanske från 2010 och nyare kan vara vettigt. Tror att du får roligare, är säkare (bättre saftey lösningar) och lär dig snabbare. Sen om du tröttnar, kan du sälja grejorna igen. Visst du kommer förlora pengar, men att köpa en riktigt gammal kite är inte nödvändigtvis en bättre affär.

    Köp och sälj här på Surfzone kan vara bra för att hitta beg utrustning. Annars kolla affärer, de brukar sälja ut fjolårsmodeller till lite bättre priser. Blocket kanske kan vara bra, men tror nog man skall vara lite mer försiktigt där (min egen uppfattning)

  • mikepunisher

    Medlem
    13 januari, 2014 vid 18:03

    Som tidigare talare sagt, köp inte för gamla prylar.

    Verkar som du redan är hooked och jag tycker du skall köpa relativt bra grejer direkt. Du kommer inte att ledsna på sporten. Tro mig. 🙂

    Försök kolla med din lokala handlare om de kör någon demo, där du kan testa deras kiter. Finns sjukt mycket att välja bland.

    Själv kör jag nu med F-one Bandit 6, “9 och 12 kvm”. Skall köpa en 14 kvm bandit 7 nu snart. Körde slingshot innan men ångrar inte en sekund att jag bytte till F-one. Själv ligger jag på 89 Kg och är 181 cm. Smällfet med andra ord. 😉

    Vår svenska leverantör av F-one säljer de nya kiterna till riktigt bra pris. http://www.f-one.se

    Slå en pling till dem och kolla om de har någon begagnad bandit liggandes. De kan ha förra årets modell liggandes, och då kan du säkert få riktigt bra pris.

    Men som sagt, se till att försöka testa kites på någon demo och bilda din egen uppfattning.

    /MIK

  • cmssing

    Medlem
    13 januari, 2014 vid 20:41

    Tack för grymma svar gubbar, uppskattas!
    Jag är helt med på vad ni båda säger och är relativt säker på att jag inte kommer tröttna.
    Klart det vore roligt att lägga ner en rejäl summa på en gång och köra på rejäla och fräscha grejer, men tyvärr så har jag inte den “ekonomiska” möjligheten just nu, utan skulle bara vilja ha en kite med ett brett vindspann som jag kan leka lite trail and error med på isen och eventuellt en bit in på säsongen. Men vi får se vad plånboken säger då!

    Var ju inte riktigt planen att bli blixt förälskad i kitesurfning under min fantastiska resa till afrika.
    Problemet är att min plan att bara testa på sporten blev 4 dagar med instruktör där vi körde 6 timmar om dagen.

    Så mina pengar för en rejäl kite gick på resa och upplevelser. Kan dock inte sluta tänka på skiten så vill bara ha nått som drar mig under tiden jag laddar för nått bättre!

    Så med detta i åtanke vart kan man tänkas landa för ett komplett paket med lina bar och kite? Har kikat i forum och begangnat sidor vill bara inte göra ett dumt beslut.

  • skye10

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 02:15

    Kul!

    Du borde kunna hitta fräscht från 2009 – 2010 men kanske behöver lite erfarenhet, vad det är du ska titta på, så du inte köper grisen i säcken. Svårt att se om den är körd mycket eller lite, saltvatten eller bräckt vatten etc. Det är svårt att bara “se” på en kite om den svänger snabbt, långsamt, backstallar, är skev, högt eller lågt bomtryck, hur den relaunchar ur vattnet etc… men visst går det att chansa och hitta pärlor. Precis som när man köper bil 🙂

    Om du bor i Stockholmsområdet eller östkusten köp inte för liten storlek.

    Kontakta oss om du vill testa olika modeller innan du tar ditt beslut, vi lyssnar på dig och kan hjälpa dig att hitta rätt i djungeln.

  • cmssing

    Medlem
    14 januari, 2014 vid 09:18

    Wow, nu har jag mycket att tänka på. Har haft tur med bilköp tidigare, så hoppas att turen fortsätter trots att det gäller kite den här gången!
    Kommer köra både på väst och östkusten tänkte mig en 12-14 kvm någonstans är det rätt om jag väger närmare 90 kg?

    Skall försöka hitta tiden till att testa olika modeller uppskattar erbjudandet!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Råd för vart man köper begangnad kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.