Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd kring köp av ny bräda och mindre segel

  • Råd kring köp av ny bräda och mindre segel

    Publicerad av starone på 7 februari, 2014 vid 17:30

    Jag har en JP x-cite ride 120 med 2 segel: Zen 5,5 och 6,7 med en 4,3 mast. När det blåser mycket så känner jag att brädan med 5,5 blir för tungrodd att segla och skulle vilja ha något som är bättre anpassat för mer vind. Jag seglar i Fiskebäck (plattvatten och kan bli choppigt) och vill gå åt slalom/speed hållet. Vad skulle ni rekommendera för bräda (volym, bredd tillverkare och segelstorlek/tillverkare ?

    Jag är 190, väger 93 kg. Kan vattenstarta och sätter Nästan alltid jipparna men bara på slören och ej bidevind.

    starone svarade 10 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • raggarn

    Medlem
    7 februari, 2014 vid 17:51

    den här kanske kan va nå´t http://www.windsport.com/_tests_article?news_id=1128
    en riktigt skön bräda för de förhållande du beskriver…..
    annars skulle jag styra kosan några mil söderut och snacka med grabbarna på surfshoppen Varberg,
    Mackan , Johan G m.fl. dom vet vad som gäller…

    annars behöver vi mer info om dig…. nivå vikt mm mm om vi ska kunna ge bra råd

  • bicless

    Medlem
    9 februari, 2014 vid 21:51

    Lite tips.
    Vill du ha en lätt resa så välj en riktigt snabb FSW. AHD Freewave är en sådan, min personliga favoritbräda för allroundförhållanden. AHD:s teamåkare Jean-Charles Maes klockade 40 knop på den på öppet vatten så den är hypersnabb för att vara FSW, Dessutom väldigt enkel i chopp och kryssar som en dröm. 93 liter är en perfekt allroundstorlek. Den kan då segla med kontroll uppåt 16-17m/s om du exempelvis väger 75-85kg. Jag kör mest 103 men bor på östkusten med sämre snittvindar.

    Vill du ha 100% slalom eller speed är det såklart en renodlad slalom eller speed planka du skall ha. Dock är de klart mycket mer tekniska att segla, speciellt i chopp. Så räkna med en lång inkörningsperiod innan du fått upp farterna ordentligt. De slalombrädor som gick bäst i internationella tävlingar 2013 var Starboard Isonic och RRD X-fire. Strax efter låg JP, Fanatic, Patrik, Tabou. I Sverige är Carbon art populära så här man man hitta bra sådana på andrahandsmarknaden. När det gäller speed så ligger förutom tidigare nämnda märken även Mistralplankor och Patrik brädor med i topp på rankinglistorna. Men det är ju alltid åkaren som avgör mer än brädan.
    Väljer du slalom och vill köra hårdare vindar skall du ha max 90 liter, gärna mindre. En slalom på exempelvis 110 liter är en lättvindsbräda.
    Hårdvindsspeed är max 70-75 liter, gärna mindre.

  • robin

    Medlem
    9 februari, 2014 vid 22:02

    Bräda: freeride runt 90 liter. Freewave är ett trevligt alternativ också som ger mycket kontroll, men om du bara ska segla fort på plattvatten vill du ha två bakstroppar.

    Segel: du behöver en 400-mast om du ska köpa en 4,7-5,0. Gillar du Zen så fortsätt där, det är enklare om man inte behöver lära sig att trimma en till modell. Viktigast är att du köper en mast med rätt böjkurva, enklast är att köpa samma märke på mast och segel.

    Jag är 193 cm och 95 kilo och seglar en 95-liters goya one freewave i de vindarna.

  • jester

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 08:31

    Om du vill börja segla slalom/speed så rekommenderar jag först och främst att kika in i Slalom/speed-forumet…

    En fördel med slalom speed är att marknaden är ganska mättad på brädor och segel, vilket innebär att det är lätt att få tag i prylar och dessutom till bra priser. Tror du bör sikta på en ganska lättseglad slalombräda på ca 60-65 cm bredd (vi snackar sällan volym inom slalom/speed). Den bräda jag upplevt som absolut lättast att segla är Exocets Warp Slalom 62, och borde finnas ett par sådana på marknaden. Har inte testat, men har för mig att Tabou är ganska lättseglade också.

    Vad gäller rigg så borde ett freerace eller race-segel på 6.2 – 7.0 passa bra (du kan inte jämföra segelstorlekar med dina gamla segel. race-segel tål oerhört mycket vind). Glöm inte att rätt mast är tokviktig för denna typ av segel!

    Vill du ha lite lättare förhållanden rekommenderar jag att du tar dig ner till Torkelstorp i Kungsbackafjorden, där det även finns ett flertal likasinnade… 🙂

  • robin

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 13:21

    För att komplettera mitt svar lite, så har jag även en Tabou slalom typ 68 bred. Så länge vattnet är hyffsat platt (Shitbay) så är den klockren, men blir det choppigt och man är överriggad är det tokläskigt. Därav min rekommendation på freeridebräda, jag tror att du kommer att ha mer roligt på en sådan när det blåser så mycket att du kör 5,5. Kontroll är viktigare än man tror när det blåser mycket.

  • Aquario

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 16:08

    Testa en JP Super Sport 100 – 110 Liter och komplettera med ett 4.5 segel när det börjar blåsa över 15 m/s.

  • kapten-k

    Medlem
    10 februari, 2014 vid 21:19

    Var det du som köpte min Manta 68? lagad lite till höger om nosen? Använder du ett fullblod race segel run 6.5-8kvm så går den så fint i stökig sjö. asgrym att hoppa och rida vågor med. Mycket buk i nedre delen av seglet så är det bara at skota in…. Den fladdrar på fötterna rät mycket mer än isonic och exocet, men de svänger inte på en femöring i heller.. jag använder en manta 59 och 54 som bump/jump brädor.

    Ontopic: Skall du behålla xcite riden så hade jag gått på en 58-65 bred slalom. ett 7.0 race segel och kanske en 6.2a.. sen kommer du tycka att din x-cite känns som en traktor, och vill ha en större slalom oxå. Kryllar av begagnade raceprylar. det är bara att shoppa. Det är dock lite olika karaktär på slalombrädorna. men de flesta idag är väldigt bra.. oavsett fabrikat.

  • robin

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 07:20

    Japp, det är din gamla bräda Kapten K. Jag har seglat med freerace 7,2 (Point7 med tre cambers) och nocam 6,0 allt från under- till överriggat. På plattvatten och hanterbart chop är det skitskoj, men med med branta chop i kombination med mycket tryck säger min överlevnadsinstinkt ifrån. Man behöver nog en hel del erfarenhet av slalombrädor för att utnyttja dem till fullo. Det var därför jag rekommenderade freeride över slalom, eftersom han som frågade inte verkar vara på fullblodsnivå riktigt än. Min slalombrädeerfarenhet är begränsad (senast var en Vivace 282 Carbon i slutet av 90-talet), men jag vet hur mycket mer lättseglad än freeride är än en slalom.

    Men visst kan man gå på ren slalom, jävlar vad det går undan :laugh: Och man får mycket för pengarna!

  • kapten-k

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 13:00

    Tänk på att köra fram mastfoten på mantan on det är superstökigt. då lungnar den ner sig. Men då får man nästan luta sig bakåt i gipparna för annars har nosen en tendens att fastna i slutet av gippen.

  • robin

    Medlem
    11 februari, 2014 vid 18:43

    Tack för tipsen!

  • starone

    Medlem
    13 februari, 2014 vid 19:46

    Stort tack för alla tips. Det lutar åt en freestylewave runt 100 liter, antingen JPs eller RRD med ett 4,7 vågsegel. Kommer längre fram satsa mer på slalom, kanske köpa en supersport bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd kring köp av ny bräda och mindre segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.