Senaste nytt Forums Vågsurfing Råd och tips inför första brädköpet – Nybörjare

  • Råd och tips inför första brädköpet – Nybörjare

    Publicerad av superlativo på 24 oktober, 2007 vid 20:28

    Tjena,

    Hade tänkt att köpa mig en surfingbräda som funkar bra i svenska förhållanden, men vet inte vad som funkar bäst…

    Jag är 180 cm lång och väger runt 78 kg, har hållt på med en hel del brädsporter varav jag tror jag kommer lära mig i en snabb takt. Så kanske ingen direkt nybörjarebräda är ngt för mig då jag snabbt kommer växa ur den?!

    Vad tror ni med egen erfarenhet, vad ska jag köpa för ngn bräda?

    Är denna bräda ngt för mig: Begagnad STUSSY 6´4 x 19 x 2 1/4

    Tacksam för snabba svar…

    tmalm svarade 16 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • yann

    Medlem
    25 oktober, 2007 vid 09:38

    Har du någon bild på brädan?

    Köp en fish i storlek runt 6’0″. Funkar bäst i svenska förhållanden generellt och du kommer inte att växa ur den. Finns ju lättare brädor att lära sig på men med lite talang grejar du det.

  • sharkboy

    Medlem
    27 oktober, 2007 vid 15:21

    Jag håller inte helt med dig Yann ang. Fish, tycker det är bättre att lära sig på en bräda med bättre rocker för att underlätta att svänga på flera sätt. Tjochare shortboards, med fylligare rails är att recommendera.

  • yann

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 08:56

    Håller med dig om att det är klart bättre att lära sig på en shortboard för att bli mångsidig men jag måste ändå hålla fast vid att det är lättare att lära sig på en fish. Lägre inlärningströskel om man vill komma igång och ha roligt fort.

    1. En fish är bredare och därför inte lika känslig för felaktif fotplacering. Den tillåter att sätta fötterna lite fel och justerar dom efter droppen.

    2. De flesta fishar gräver inte ner railen lika lätt som är lätt att göra när man är nybörjare på en slö våg med en shortboard.

    3. Man får mer vågor med en fish, och lär sig därför fortare.

    4. Man blir inte lika trött av att paddla en fish och man lär sig fortare för man orkar surfa längre.

    5. För eller senare kommer du att vilja ha en fish i Sverige eftersom alla andra kör dom och knycker dina vågor eftersom de kan ligga några meter längre ut än shortboards. Sad but true.

  • yann

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 08:58

    Det här förresten brädan superlativo kollar på:
    http://surfsverige.se/index.php?option=com_classifieds&task=view&id=369
    20071018151759_058aac6f.jpg

  • sharkboy

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 11:33

    @Yann 425167 wrote:

    Håller med dig om att det är klart bättre att lära sig på en shortboard för att bli mångsidig men jag måste ändå hålla fast vid att det är lättare att lära sig på en fish. Lägre inlärningströskel om man vill komma igång och ha roligt fort.

    1. En fish är bredare och därför inte lika känslig för felaktif fotplacering. Den tillåter att sätta fötterna lite fel och justerar dom efter droppen.

    2. De flesta fishar gräver inte ner railen lika lätt som är lätt att göra när man är nybörjare på en slö våg med en shortboard.

    3. Man får mer vågor med en fish, och lär sig därför fortare.

    4. Man blir inte lika trött av att paddla en fish och man lär sig fortare för man orkar surfa längre.

    5. För eller senare kommer du att vilja ha en fish i Sverige eftersom alla andra kör dom och knycker dina vågor eftersom de kan ligga några meter längre ut än shortboards. Sad but true.

    Jag kan nog hålla med dig där Yann, problemet är, vad dem flesta kalla för fish är bara en kortare funboard med mindre rocker och en swallow tail.

    En riktigt fish är sellan egentligen den bästa allround bräda, mer av en bra quiver tillägg till en shortboard.

  • yann

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 13:58

    Tja nuförtiden är ju inte fish svart eller vitt utan en gråskala mellan en retro fish och en oversized shortboard. Kolla in vad Amundsen fish t.ex. Är i princip en shortboard med swallow tail.

  • superlativo

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 21:48
    Yann;425168 wrote:
    Det här förresten brädan superlativo kollar på:
    http://surfsverige.se/index.php?option=com_classifieds&task=view&id=369
    20071018151759_058aac6f.jpg

    Så denna brädan är inget för mig?

    Hur stor/bred/lång och tjock bräda ska jag ha gällande min länd och vikt etc…?

  • yann

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 07:22

    Den är ju rätt bred men inte speciellt tjock. Rockerkurvan är ju omöjlig att avgöra på ett sånt här foto och det är faktiskt den som är enskilt viktigast när det kommer till hur lätt den är att paddla. Railsen går ju inte heller att se. Jag tycker du ska prata med säljaren Didine. Han har ju väldigt mycket erfarenhet borde kunna ge dig ett ärligt svar.

    Jag väger samma som dig och min Sverige-shortboard är 6’2 x 19 x 2 3/8 med en betydligt fetare tail och feta rails. Jag började med en antagligen liknande bräda som den där fast 6’6″ lång och det funkar fint, men det finns som sagt bättre lämpade brädor, speciellt nuförtiden då utbudet är så mycket bättre på begagnat-marknaden.

  • superlativo

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 11:14

    @Yann 425385 wrote:

    Den är ju rätt bred men inte speciellt tjock. Rockerkurvan är ju omöjlig att avgöra på ett sånt här foto och det är faktiskt den som är enskilt viktigast när det kommer till hur lätt den är att paddla. Railsen går ju inte heller att se. Jag tycker du ska prata med säljaren Didine. Han har ju väldigt mycket erfarenhet borde kunna ge dig ett ärligt svar.

    Jag väger samma som dig och min Sverige-shortboard är 6’2 x 19 x 2 3/8 med en betydligt fetare tail och feta rails. Jag började med en antagligen liknande bräda som den där fast 6’6″ lång och det funkar fint, men det finns som sagt bättre lämpade brädor, speciellt nuförtiden då utbudet är så mycket bättre på begagnat-marknaden.

    Jag har kikat här, på blocket och på surfsverige efter begagnade brädor men tycks inte hitta något som passar… Kanske har du något annat tips var man ska leta, samt vad är ett rimligt pris för en begagnad “Fish” som du tidigare nämt?

  • yann

    Medlem
    31 oktober, 2007 vid 09:24

    Kolla http://www.nordsurf.se också. Sen kan du ju starta en “Köpa fish”-tråd. Surfsverige har flest användare så gör det där. Tror det är många som har brädor liggande men aldrig får för sig att lägga ut en annons som kanske nappar om de ser att det finns en köpare.

    Omöjligt att säga vad du ska ge för en begagnad fish. Det beror ju på skicket. En fish kostar lika mycket som en shortboard men jag skulle tro att det är lite högre efterfrågan på fishar i Sverige.

  • ohana

    Medlem
    6 november, 2007 vid 11:45

    Aloha!

    Det är iofs ingen begagnad bräda men en Fin fish i rätt storlek till bra pris.
    Kika här http://www.globalsurfindustries.com/products/7SSuperFish.php
    Vi har en 6’3:a hemma för 3599.-

    //Andreas O’hana

  • tmalm

    Medlem
    3 december, 2007 vid 18:36

    och nu skojar jag inte om nybörjare heller…
    iaf så köpte jag en NSP 10.2 i våras och en NSP7.10 nu i höst och även om 10.an är en stor tung totalt okool rackare så tar jag vågor med den hela tiden
    till skildnad mot 7.10an som kräver att det är betydligt mer driv i vågorna.
    Jag har provat shortboard oxå (en 6.8) men kom aldrig längre än till bodyboardstadiet med den så enligt min mening och några andra (http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53518) så är typ en 9.2a optimal i sverige och om jag skulle köpa ny bräda i dag så är det en sån jag skulle satsat på.
    Jag har iofs ingen koll på var det är bra vågor så det är möjligt att det är ide att köra 6fotare från början men jag har iaf mer kul med en bamsing.

    P.S. jag har kört Snowboard sen -92 och vindsurfat ett par år oxå så jag är förhoppningsvis inte helt kass med balansen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Råd och tips inför första brädköpet – Nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.