Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd om brädstorlek?

  • Råd om brädstorlek?

    Publicerad av clemens på 22 april, 2004 vid 12:59

    Skulle vilja ha lite tankar angående brädstorlek jämmte vikt.
    Själv väger jag 78 kg och letar ny bräda, min första och nuvarande bräda är en cobra “freeride” på 115l. nu vill min bror sälja sin AHD maxx ride 60 på 92l till mig. Är detta i underkant med volym för mig? Kör nästan uteslutande på plattvatten och är vad man kan kalla nybörjare, kan dock ligga å köra i planing ikrokad utan besvär…

    borje svarade 20 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • bopung

    Medlem
    22 april, 2004 vid 13:48

    Det beror väl på i vilka vindar du vill kunna segla. Med 92 liter behöver du en del vind för att plana med dina 78 kg. Maxriden är väl i och för sig ganska bred om jag inte minns fel men den är ju ingen bräda att segla med i mellanvindar med direkt. Om du inte sätter gipparna ännu kan det bli svårt att dra segel med endast 92l.

    /gus

  • sinclair

    Medlem
    22 april, 2004 vid 14:58

    Vad är en mellan vind?

  • nordgren

    Medlem
    22 april, 2004 vid 15:29

    7-9 kanske? Alltså rätt kassa vindar, men inte lika låga som behövs för formula och dylikt?

  • oscar

    Medlem
    22 april, 2004 vid 17:13

    Maxxriden är en ganska svårseglad bräda då den har väldigt liten planingsbredd (DRT) samt inget V i botten. Detta gör att den kräver lite mer vind för at vara riktigt kul. För dig med 78 kg och din kunskapsnivå skulle jag satsa på nåt annat.

  • clemens

    Medlem
    22 april, 2004 vid 20:31

    Tackar för svaren, tar gärna imot fler råd. Samt tips om passande brädor om nu inte detta skulle passa…

  • clemens

    Medlem
    22 april, 2004 vid 20:55

    Jag kan ju tillägga att största seglet jag tänker köra med framöver är 6.4:a. Detta bör kasnke vägas in i bedömmningen.

  • oscar

    Medlem
    23 april, 2004 vid 07:08

    Fanatic skate eller cross samt andra brädor runt 100 liter. Du bör ju iallafall testa maxxriden och se vad du tycker om den. Den KAN ju passa dig ypperligt. Vill bara varna lite för den är ganska speciell och kräver lite mer teknik.

  • borje

    Medlem
    23 april, 2004 vid 09:04

    Om det är din bror som ska sälja den så kan du väl fråga snällt om en provtur. Då märker du om du klarar av brädan

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd om brädstorlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.