Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd om surfställen i Sthlm?

• Råd om surfställen i Sthlm?

Publicerad av leffo på 29 augusti, 2008 vid 08:34

Hej!
    Drog tidigt från jobbet igår för att få lite vindsurf.

Kollade på http://www.ytspanning.se för att se vad som gäller vid västliga vindar i Sthlm och jag valde Rastaholm, Ekerö. Jag knappade in GPS-kordinaterna för Rastholmen och körde iväg.
    Kommer fram till en småbåtshamn och släpar grejerna genom hamnen till udden. Hyffsat kass ställe, smalt och bygit bakom öar.

Är van vid Skåne/västkusten där man bara kör ner till en strand och riggar. I Sthlm verkar surf vara en kombination av orientering och surf. Först ska man ta sig fram genmom skog och buskar för att hitta en liten vik med byig vind…..

Finns det något bra vid Rastholmen? Hur tar man sig ner till vattnet utan att gå på någons privata tomt? Lönnviken?

Thanks!

svennebanan svarade 16 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jps

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:41

@leffo 495000 wrote:

Hej!

Är van vid Skåne/västkusten där man bara kör ner till en strand och riggar. I Sthlm verkar surf vara en kombination av orientering och surf. Först ska man ta sig fram genmom skog och buskar för att hitta en liten vik med byig vind…..

Helt korrekt uppfattat. Dock glömde du att nämna den intressanta faktorn bomkörningsfrekvens 😉

• rasmus_w

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:09

Vad körde du på för grejor? Jag stack ut vid Närlundabadet igår vid 20-tiden och hade halvöppen dörr med min 9.7:a, vilket betyder att t.ex. 5.7 hade funkat utmärkt. Av kartan att döma verkade Rasta vara bättre.

• svennebanan

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:30

Finns en vägbeskrivning här:

http://twc.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=36

Den lilla vägen på slutet ser mer ut som en stig.

En lång karturl:
    http://hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20i%3D%22/images/point.png%22%20y%3D%226577519%22%20x%3D%221603663%22%3E%3Ct%3E%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Var det dig och din flickvän jag träffade i Rammsjöstrand i somras förresten?

Välkommen till Stockholm iaf. Jag förstår att du redan träffat vinden vi har här;-.

• dr-masse

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 09:40

@leffo 495000 wrote:

Hej!
    Drog tidigt från jobbet igår för att få lite vindsurf.

Kollade på http://www.ytspanning.se för att se vad som gäller vid västliga vindar i Sthlm och jag valde Rastaholm, Ekerö. Jag knappade in GPS-kordinaterna för Rastholmen och körde iväg.
    Kommer fram till en småbåtshamn och släpar grejerna genom hamnen till udden. Hyffsat kass ställe, smalt och bygit bakom öar.

Finns det något bra vid Rastholmen? Hur tar man sig ner till vattnet utan att gå på någons privata tomt? Lönnviken?

Thanks!

Välkommen till Stockholm, som sagt! 😀

Jo, du, här krävs det lite mer än i Skåne för att hålla igång med vår kära sport. I princip funkar i stort sett samtliga spots nära staden mest för plattvattensegling och att hålla igång någorlunda. Vill man ha riktig segling som kan påminna (och på vissa ställen till och med överträffa) det som finns i Skåne så är det minst 20 mil tur och retur som gäller – Torö, Väddö, Rullsand och längst ut i Skärgården.

Men det finns en del spots runt stan som är OK, i alla fall. Och jag gillar ändå att segla där, och träna inför vågpassen. Man blir en bra seglare av byig vind! (öh, inbillar jag mig).

Min lilla lista när det inte skall åkas många mil i bil:

N – Görväln eller Baggen
    NV – Lövsta eller Rasta
    V – Närlunda, Rasta eller Fågelöudde. Brevik kan funka.
    SV – Rasta
    S – Brevik kan vara OK (blir dock ändå alltid Fituna eller Torö på S för min del)
    SO – Lövsta eller Erstaviken
    O – Fågelöudde
    NO – Näsaäng (alltid byigt, dock)

Mer mil i bil:
    N – Väddö
    NV – Salnö eller Rullsand. Rangsta söder om stan.
    V – inte värt att åka långt på, men Torö om det vridit upp från S (som igår)
    SV – Torö, Dalarö (Askfatshamnen) eller Fituna
    S – Torö, Fituna eller Nynäs. Kappelskär joker om vinden är längre norrut.
    SO – Torö, Kappelskär joker
    O – knepigt, men Torö om det vridt upp från S (händer en gång var 10:e år)
    NO – Rullsand eller Väddö

Grundregeln för kvalitetsegling är Nordliga vindar – segla norr om stan, Sydliga vindar söder om stan.

Många ställen är inte lättillgängliga, och kräver en del orientering + bära grejor. Att segla på västkusten och skåne är nästan alltid en barnlek i jämförelse. :crazy:

Sist men inte minst. På en bra prognos oavsett vindriktning – åk till Nynäshamn. Därifrån går färjan till Gotland. 😀

• leffo

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 10:40

@svennebanan
    Yes!! Vi sågs i Rammsjöstrand i somras! Vilken dag det var!!! Det var med det i minnet som vi åkte ut igår…..
    Tack för kartan, vi var där och snurrade runt med bilen på Lönnviksvägen, men såg bara privata tomter. Nu vet jag var vi ska prova nästa gång. Vi hörs!

@dr Masse
    Tack för din lista!!!

• svennebanan

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 13:06

@leffo 495054 wrote:

@svennebanan
    Yes!! Vi sågs i Rammsjöstrand i somras! Vilken dag det var!!! Det var med det i minnet som vi åkte ut igår…..

Ja det var en härlig dag och jag kan råda er att hålla kvar den minnet då man måste långt ut i skärgården för att komma i närheten av sådant här. Torö kan nog vara värt att åka till om ni vill ha lite riktig kustkänsla i Sthlm. Kärringviken finns dessutom som alternativ därute om man inte vill hamna mitt i bryten. Se även upp för sunkhaken runt Skanstull och speciellt när Bajen ska lira;-.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd om surfställen i Sthlm?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.