Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd om utrustning/bräda?

  • Råd om utrustning/bräda?

    Publicerad av linno på 28 januari, 2012 vid 10:32

    Hej!

    Jag är en tjej på femton år som har provat på vindsurfing och blivit biten av det.

    Jag är intresserad av att köpa en ny/lätt begagnad utrustning.
    Jag bor så att jag kan surfa ofta och är intresserad av en utrustning som jag både kan använda som nybörjare men som också är kul att surfa på när man blir mer avancerad.
    Jag skulle gärna vilja ha förslag om lämpliga brädor/riggar!

    Mvh

    Linn

    christian svarade 12 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • kinetic

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 11:15

    Nu vet jag inte hur bra du kan surfa men säg att du kan ta dig från A till B samt vända utan bekymmer på en nybörjarbräda, läs en bred (iaf 80cm) bräda med minst 160 liter. Om det stämmer o dina ambitioner är mer än att glida fram på sjön en solig, varm sommardag så skulle jag förmodligen köpt en lite mindre bräda, en bräda att växa in i så att säg. Sen hur liten/stor denna bräda skall vara beror dels på din vikt samt i vilka förhållanden du seglar. Bor du tex nere i Skåne i Malmö trakten så kommer du undan med en betydligt mindre bräda än om du tex bor i inlandet o seglar mest på sjöar. Min gissning är att en bräda runt 140-150 liter med en bredd kring 70cm kan vara lämpligt att börja med, en sådan bräda funkar bra i “ingen vind alls” upp till en 10-11m/s, o det är en hel del vind…Hur stor rigg du behöver beror återigen på din fysiska storlek samt var du seglar geografiskt, men jag skulle tippa på att kring 6.0 är lagom.
    Jag tror att detta paket kan vara en bra start (145 liters varianten med 6.5 som kan kanske vara i största laget…): http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-5-freeridepaket-4.html

  • aronh

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 11:35

    6.0 för en 15-årig tjej är nog bara lagom om hon har fysik som en östtysk kulstöterska.

  • kinetic

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 11:43

    Aronh: 😀 Jag utgick från mig själv när jag var i samma ålder, dvs 55kg o 6.2 av “sent 80-tals snitt”, keine probleme. Men jag håller nog fast vid att kring 6.0 (5.7 – 6.3) lär funka, kanske liiite jobbigare i början än med ett 5.0…

  • raask

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 11:48
    kinetic;680500 wrote:
    Nu vet jag inte hur bra du kan surfa men säg att du kan ta dig från A till B samt vända utan bekymmer på en nybörjarbräda, läs en bred (iaf 80cm) bräda med minst 160 liter. Om det stämmer o dina ambitioner är mer än att glida fram på sjön en solig, varm sommardag så skulle jag förmodligen köpt en lite mindre bräda, en bräda att växa in i så att säg. Sen hur liten/stor denna bräda skall vara beror dels på din vikt samt i vilka förhållanden du seglar. Bor du tex nere i Skåne i Malmö trakten så kommer du undan med en betydligt mindre bräda än om du tex bor i inlandet o seglar mest på sjöar. Min gissning är att en bräda runt 140-150 liter med en bredd kring 70cm kan vara lämpligt att börja med, en sådan bräda funkar bra i “ingen vind alls” upp till en 10-11m/s, o det är en hel del vind…Hur stor rigg du behöver beror återigen på din fysiska storlek samt var du seglar geografiskt, men jag skulle tippa på att kring 6.0 är lagom.
    Jag tror att detta paket kan vara en bra start (145 liters varianten med 6.5 som kan kanske vara i största laget…): http://www.surfspot.se/komplett-set-niva-2-5-freeridepaket-4.html

    Först å främst.. Väl att du försöker, men ska du hjälpa till så får du ju vara på rätt bana. en 6.0a är på tok för stor för även en 18-20 årig tjej som vill lära sig mycket men nyss blivit biten utav det.
    Angående rigg så skulle jag säg att någonstans mellan 4.0 upp till 5.3 borde vara bra storlek för dig som vill få ut så mkt du kan utav dagarna du är på vattnet, och inte känna dig överriggad vilket gör ofta att nybörjare kan “tröttna och tycka det är jobbigt”. Jag själv har den turen att gå på vindsurfinggymnasiet i varberg, vilket har gett mig en stor möjlighet att välja vad jag vill ha för utrustning för varje dag. Men en lagom storlek på bräda är någonstans runt 130-140 liter, gärna med centerbord så att du kan komma tillbaka till stället du utgick från!
    Var inte rädd för att gå ner på mindre brädor och anta utmaningen istället för att fega! Man lär sig fortare än man tror, sen blir de lättare ju mer de blåser!
    Surfers i Varberg har stort utbud av utrustning för både nybörjare och mer avancerade vindsurfare, så ta kontakt med dem ifall du bor i södra delen av Sverige!

  • kinetic

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 11:57

    Raask:Olika preferenser… Större segel = fler seglingsdagar, lättare att få till den första planingen osv. Mindre segel: Mer av/på, ryckigare känsla, tar längre tid att få till den där planingen. Dessutom vet vi fortfarande inte var hon tänker segla, är hennes tilltänkta ställe en liten sjö så lär hon behöva ett större segel, men vad vet jag???? Ett modernt 6.0 klarar en tjej av, fan jag lärde mig på en “aptung” helmylar rigg från -88! Tycker det är så himla mycket mesande här, det slutar ofta med att de följer ett fegt råd o 2-3 v senare så skriver de här igen “Har ett 4.7 men vill ha ett större segel så jag kan segla oftare, vilken storlek skall jag köpa?” O då helt plötsligt är det “OK” med segel kring 6.0…Men visst har man oändliga ekonomiska resurser som 15 åring så varför inte slå till på en komplett linje med en gång….
    Dessutom så vet vi inte hur stor/liten, svag/stark hon är. Tänk om hon är 170 lång, 60kg “muskler”, o inte 145cm och 40 kg “ben” som du verkar utgå från…

  • carlito74

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 13:13

    Istället för att tjafsa om EN segelstorlek så fundera på att istället för att köpa “nytt/lätt begagnat” köpa lite mer begagnat – då får du råd med fler grejer. Du kan lätt hitta 2-3 år gamla segel i bra skick för 700-1200 spänn. Du borde redan från början satsa på minst två segel, åtminstone ett ca 4.5 och ett ca 5.5. Brädmässigt är nog runt 130-135l en bra utgångspunkt – kommer vara tillräckligt stabil som nybörjarbräda och också fungera som backup för lättvindsdagar även när du blivit duktig. Om du köper en bräda med centerbord lär du få ställa in dig på att uppgradera efter en säsong, skulle avråda från det om du inte är total nybörjare.

  • svenne

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 13:34

    Var bor du?
    Jag säger så här, åk till Haga och häng med brudarna där några dar. De åker ifrån de flesta förståsigpåare på det här forumet. Jag är rätt säker på att när du åker därifrån så vet du precis vad du behöver.

  • christian

    Medlem
    28 januari, 2012 vid 18:39
    Svenne;680509 wrote:
    Var bor du?
    Jag säger så här, åk till Haga och häng med brudarna där några dar. De åker ifrån de flesta förståsigpåare på det här forumet. Jag är rätt säker på att när du åker därifrån så vet du precis vad du behöver.

    Word! 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Råd om utrustning/bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.