Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Rådfrågande tungviktare 95-100kg

  • Rådfrågande tungviktare 95-100kg

    Publicerad av coolrunnings på 5 augusti, 2013 vid 23:03

    Söker lite input inför mitt nästa val av bräda. Har kitat i ca två år och står på rätt bra (enligt mig själv). Har haft en större bräda 150×46 som jag fått låna fram till nu. I och med att jag väger närmare 100kg just nu vill jag fortfarande ha en ganska bred bräda. Vill gärna ha något som skär bra genom choppigt vatten. Kitar från 7 till ca 16 m/s.
    Har letat fram några alternativ som jag undrar om det är några av er tyngre seglare har testat.

    Nobile 2HD 137×43
    Nobile NHP 137×44

    NKB Jamie 136×41
    NKB XRIDE 136×40

    Naish Motion 136×41,5
    Naish Monarch 134×42

    Tack på förhand.

    pjoter svarade 10 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • solomin

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 06:19

    Kör NKB XRide 140 från 2010 och väger 95.

    Är nöjd, tycker andra brädor jag testat som är större känns tyngre. Men jag har inte testat jätte mycket.

  • milkman

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 07:54

    Nobile 2HD är superfin. Du skulle till och med kunna gå ner en storlek på din vikt.. Men den extra storleken betyder å andra sidan ännu tidigare planing.
    Det är en bräda som gärna vill åka fort!

  • coolrunnings

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 10:27

    @Solomin 713892 wrote:

    Kör NKB XRide 140 från 2010 och väger 95.

    Är nöjd, tycker andra brädor jag testat som är större känns tyngre. Men jag har inte testat jätte mycket.

    Tack för din input! 🙂 Dessvärre känner jag att 140 blir för långt. JAg siktar in mig på max 136.

    // CR

  • coolrunnings

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 10:32

    @Milkman 713896 wrote:

    Nobile 2HD är superfin. Du skulle till och med kunna gå ner en storlek på din vikt.. Men den extra storleken betyder å andra sidan ännu tidigare planing.
    Det är en bräda som gärna vill åka fort!

    Tror du verkligen att 134×42 är ok för tyngre åkare? I så fall står det mellan Nobile och Nasih Monarch.

    Milkman, vet du hur Nobile 2HD vs NHP? Enligt spec. skall NHP var mjukare och något bekvämare?

  • solomin

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 19:48

    @Coolrunnings 713905 wrote:

    Tack för din input! 🙂 Dessvärre känner jag att 140 blir för långt. JAg siktar in mig på max 136.

    // CR

    Tror säkert att 136an funkar utmärkt, fundera på om min är för stor när det blåser mycket. xride är gjord för att köra bekvämt i vågor.

  • pjoter

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 10:13

    låter som du siktar på en rätt liten bräda. vad vill du få ut av din åkning mer än att köra i chop?

    för egen del kör jag freeride/freestyle och tycker med mina 75 kg att ca 135*41 är en perfekt storlek. Har haft allt mellan 122-150 och 37-45 breda.
    Det är en enorm skillnad mellan olika brädor med samma storlek och ännu mer mellan stora 145-uppåt och normalbrädor 130-140.
    Sen gör varje cm på bredden en stor skillnad. under 41 låter smalt. För egen del kör jag 40 bred nu och det är i smalaste laget. Men samma där, en bredd säger inte så mkt. outline, rocker, flex, kanaler, fenor mm påverkar sjukt mkt också.

    Vart bor du någonstans? du kanske kan testa runt lite?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Rådfrågande tungviktare 95-100kg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.