Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rapport från Formula VM av Jimmy Hellberg SWE15

Taggad: 

  • Rapport från Formula VM av Jimmy Hellberg SWE15

    Publicerad av swe-16 på 30 september, 2003 vid 06:04

    Måndag den 29 september 2003, Rugen, Tyskland.

    På onsdag börjar VM. Jona och jag anlände i går kväll vid 10-tiden. Då var det ganska kyligt, vindstilla och otroligt stjärnklart. När vi vaknade i morse var vädret helt annorlunda, lite varmare, ösregn och 10 m/s. Prognosen var att regnet skulle avta under dagen så vi gick och lade oss och sov vidare efter frukosten.

    Vi bor 200m från tävlingsplatsen på vandrarhem ”No Hotel” för 99 euro för sex nätter, frukost ingår. Att kalla det frukost är kanske att ta i, ett par frallor och te eller kaffe är vad som bjuds.

    Vid elvatiden gick vi upp och kollade in tävlingsplatsen och lastade av våra surfprylar i ett stort tält, sen var det dags för lunch. Strax efter klockan två kom vi i vattnet, ingen av oss var särskilt sugen, det var kallt och regnade fortfarande. Vinden hade ökat något, Jona gick ut med 9.8 och jag önskade att jag också haft en 9.8:a då det kändes lite väl stort att gå ut med ett Pryde 11.0 då Brian Rögild och Jamie Lever gick ut med sina Gaastra 9.8. 9.0 fick det bli. Jag och Jona gick väldigt lika, han gick lite bättre mellan byarna och jag gick lite bättre när det tryckte på.

    Vi seglade en stund tillsammans med norrmännen och finnarna och det visade sig att killarna från Mälaren gick riktigt bra i den hårda vinden. Antagligen berodde detta på att förhållandena här på Rugen är väldigt lika de hemma på Görväln, dvs plattvatten.

    Rugen är faktiskt väldigt lik Roxen, kanske skulle Linsurf ansöka om 2005 års VM!

    Efter en timmes segling var det dags att gå upp. Uppe i tältet presenterade Jona mig för Bill Cline från Curtis fins. När Bill fick höra att jag brukar segla på en Curtis FR15 blev han eld och lågor och ville veta allt om mina erfarenheter om den fenan. Jag berättade att jag tyckte den fungerade kanon i lättvind men att den var för stor i hårdvind och att det inte var någon vidare fart i den. Han övertygade mig om att testa hans nya fenor designad för hårdvind, modellen hette C. Jag jämförde tre olika styvheter av C modellen mot min Deboichet R13 M. Faktum var att styvheten hade väldigt stor inverkan på lyftet i fenan och på hur brädan betedde sig. Den nya C modellen var helt klart konkurrens kraftig mot min Deb.

    Vinden hade nu ökat en hel del, jag gissar på att den låg på stadiga 15m/s och lite till i byarna. Bill ville efter testerna med C modellen att vi skulle testa ytterligare en modell som skulle tåla hårdvind ännu bättre men jag tackade nej. Det är ju en dag i morgon också…

    //Jimmy

    anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2003 vid 08:06

    Det skall bli spännande att följa de svenska hoppen. Hoppas Jimmy eller någon av de andra mäktar med att rapportera hem mellan racen. Det är kanon!
    -Peter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2003 vid 08:48

    Mellan racen är nog lite mycket begärt. En rapport per dag får vi nog vara glada för. Kolla in http://www.formulawindsurfing.org för race-för-race rapporter…brukar finnas där i alla fall.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2003 vid 13:56

    Tja mellan racen under dagen var väl inte kanske exakt vad jag avsåg heller.
    Utan snarare någon/några gånger under tävlingen.
    -Peter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2003 vid 14:42

    hej,

    Det är verkligen jättekul att få rapporter från tävlingar. Speciellt när det är VM samt nu när det börjar bli kallt och man är så sugen på att segla att man skakar i hela kroppen och inte kan sköta jobbet…

    MVH
    gutav

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2003 vid 15:13

    Tack för rapporten! Klart att roligt att läsa, rackarns att det är helt vindstilla här idag 🙁 Hoppas på bättre tur imorgon 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 september, 2003 vid 15:15

    Förresten, använder Jimmy 12.5, 11.0 och 9.0? Är gapet mellan 11.0 och 9.0 lagom stort eller är en 9.8a nödvändig?

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 oktober, 2003 vid 18:18

    Mer info kommer nog snart, mailar pelle varje kväll…
    [bild]http://www.formulawindsurfing.org/viewer.php?f=031002_3&id=22[/bild]

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 11:37

    Tisdag den 30 september
    Dagen innan VM. Det blåste inte mycket i dag, 2-5 m/s. Jag och Jona var ute en stund med 12.5 men det gick inte att testa eller jämföra då förhållandena var så dåliga. Spenderade eftermiddagen med att inregistrera oss. Jag hade bara segelsiffror på ena sidan och man var tvungen att ha på båda så jag hade en del att göra. På eftermiddagen dök resterande svenskar upp, Per Boström och Johan Ekstedt. På inregistreringsformuläret fanns ett fält där det stod ”Team”, Jona tyckte att vi såklart skulle skriva Stockholm i detta fält, Johan verkade också vara med på det ”Teamet” men ångrade sig sedan när hans rese och rumskamrat Per vägrade att vara med i Stockholmsteamet. Vilket Team de sedan skrev in sig som vet jag inte men Per förklarade snabbt att deras enda mål med detta VM var att spöa mig och Jona. Så nu är det alltså Team Stockholm vs Team John Doe.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 11:38

    Onsdag den 1 oktober
    Första tävlingsdagen, lätta vindar på programmet. Skepparmötet var kl10, kl11.30 tyckte arrangörerna att det blåste tillräckligt, det gjorde det inte, ett startförsök där jag kom i väg riktigt bra trots att jag bara hade 11.0. Efter ytterligare ett startförsök som de blåste av innan startskottet ens hade gått så fick vi åka in och äta lunch.
    Under tiden så fick damerna (22st till antalet) till två godkända race.
    Halv tre var det dags att gå ut igen, denna gång kom startfältet i väg, dock inte jag och Per. Jona och Johan startade så bra (eller rättare sagt tidigt) att de blev diskade.
    Jag var otroligt nära att få till en bra start bakom dansken Lars Pedersen DEN-6 men just som jag håller på att pumpa i gång 10 sekunder innan skottet (kunde inte börja pumpa tidigare då hela fältet plöjde framför) kommer Steve Allen AUS-0 i full planing under hela fältet och då det bara är ett par sekunder kvar lovar han upp kraftigt i den lilla lucka som jag skapat mellan mig och Lars och flyger över startlinjen med ena handen i upphalslinan det såkallade Garadagreppet för att kunna tugga så mycket höjd som möjligt. Jag som inte ens hunnit komma i fotstropparna hamnar såklart i hans skitvind efter bara ett par sekunder och är tvungen att falla av men får då Lars Pedersens skitvind i stället. Här bak är det riktigt gropig och svår sjö som ganska snabbt bromsar upp brädan vilket resulterar i att jag tappar planingen! När jag väl kommer upp i planing så är jag riktigt långt efter och hela första benet ut mot babordskanten är bara superturbulent vind och en j-a massa vågor som går kors och tvärs, helt omöjligt att hålla brädan still, en styvare fena hade klart hjälp och 12.5 hade kanske inte varit så dumt i alla fall…
    Styrbordsbenet in mot kryssmärket gick betydligt bättre, fri vind och ingen jobbig sjö. Men sen kom nästa problem att slå in på en övertrafikerad layline. Det gick inte heller så bra, fick helt enkelt falla av och segla halvvind förbi 10 mötande gubbar innan jag hittade en lucka att komma igenom, en tröst var att en av dessa tio var Kevin Pritchard US-3, det var alltså fler än jag som misslyckats totalt i starten. Undan vinden började bra då jag seglade om en polack men slutade mindre bra då jag gippade lite för tidigt och blev tvungen att gippa två gånger till för att nå ner till märket, och eftersom det inte var något vidare tryck i vinden var det inte precis några fullplansgippar. Polacken tog tillbaka den placeringen. På kryssen valde jag att gå ut på styrbordskanten och bara slå en gång. Detta var tydligen rätt kant då de som valde babordskanten inte hade något vidare tryck.
    På sista undanvinden lyckas jag med den stora bedriften att göra samma misstag som på den första, dvs missa layline och blir tvungen att gippa två gånger till vilket gjorde att jag tappade fem gubbar precis innan mål, Per var en av dom, suck!
    Per är bäste svensk på 39:e plats och jag ligger på 41:a.
    Eftersom Jona har segelnummer SWE-876 så blev han sorterad så att han med sin disk hamnade sist på resultatlistan, han kommenterade detta med ”Fan jag är sämst i hela världen!”
    Nu leder alltså Team John Doe med 133 poäng över Team Stockholm på 135 poäng.

    //JIMMY

  • swe-1

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 11:39

    Torsdag den 2 oktober
    4-8m/s frånlandsvind men det såg man inte från land, jag valde därför 12.5 och min nya Curtis C fena som är betydligt styvare än min Curtis FR15 och därför lättare att kontrollera i den ganska svåra sjön som 93st formulabrädor drar upp. Väl ute vid starten var det för sent att kryssa tillbaka till land och byta ner till 11.0. Inte heller denna gång lyckades jag komma i väg bra i starten, efter bara några sekunder var toppgubbarna minst 50m högre upp och sen får man segla i skitvind. Första kryssen gick ändå hyfsat och jag rundade kryssmärket som top 30. På undanvindarna tappade jag ett par gubbar då jag inte riktigt kan hålla samma fart med min 12.5:a och djupare går det inte att gå heller då man genast blir täckt av alla andra seglare runtomkring. Vid kryssmärket på andra varvet blev jag stående i ett vindhål i närmare en minut, grymt frustrerande då man blir passerad av de som planar i lovart och stjäl all vind. Jag slutade som 54:a i detta race. Jona gjorde en kanonsegling och slutade på 32:a plats, Per var strax efter på 34:e. Johan fick ingen fart på sin NP 11.0 och bara längtade till lunchpausen då han definitivt skulle byta till sin KA 10.5. 70:e plats blev resultatet.

    Eftersom det var back to back hann jag inte kryssa in och byta till 11.0 innan det andra racet utan jag drog en halv centimeter mer nedhal i 12.5:an i stället. Vinden hade ökat något och toppade ca 8m/s i byarna.
    Startskott och allmän återkallelse, f-n också då hade jag ju hunnit att byta segel i alla fall. Men det var ändå tur för jag var minst 30m under startlinjen när skottet gick, täckt av ungefär alla.
    Andra försöket gick betydligt bättre men ett par gubbar var jag tvungen att gå under. Därefter gick jag så långt ut på babordskanten som jag kunde, fenan tog nästan i botten innan jag slog mot märket. Jag lyckades precis sträcka upp till märket. Efter som man skulle runda medsols så var man tvungen att gå minst fem meter över märket för att ge plats åt de som kom in för styrbord. Det var dessutom alltid minst 4-5 gubbar som stod parkerade och skrek på varandra och för att inte riskera att fastna så var det säkrast att ta en hög linje över märket (kryssmärket var placerat ganska nära land så att åskådarna där skulle se något av racet, därav de stora vindhålen).
    På andra varvet rundar jag upp 50m bakom Jona men blir tvungen att gå under alla som var framför då finnen Jani Paju FIN-12 har ramlat precis vid märket (se bild nedan). Jag seglar kort stund på denna bog för att sedan slå ut mot styrbordskanten i fri vind efter Jona som också har slagit. Jag lyckas gå i kapp Jona och samtidigt gå några grader högre. När vi kommit över på styrbordskanten bestämmer jag mig för att slå innan Jona för att inte få skitvind av alla de seglare som är på väg in på styrbords layline och för att jag inte vill slå precis runt märket då risken för att fastna är alldeles för stor. Taktiken höll och jag hade fri vind hela styrbordsbenet upp till märket där jag rundade före både Jona och Per vars taktik på första varvet var att bada i ett slag. Trots att jag seglade ett bra race med få misstag förutom den halvdana starten och en något för stor trasa så kom jag inte bättre än 46:a med Jona och Per sniffande i bakhasorna på 49:e respektive 50:e plats. Johan hade ännu sämre fart i detta race med sin Pryde 11.0 än i dagens första. Den är nu till salu.
    (Personligen tror jag att det beror på alldeles för lite nedhal…)

    Efter detta var det damernas tur att segla två race back to back men vinden droppade efter deras första (som födelsedagsbarnet Dorota POL-1 vann) och seglingarna sköts av för dagen.

    Efter dag två har nu Team Stockholm gått upp i ledningen över Team John Doe med 316 mot 362 poäng, gött! Och i kväll ska vi på födelsekalas!

    22.jpg
    //JIMMY

  • swe223

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 12:51

    Bra jobbat gubbar!
    Kämpa på, jag håller ställningarna på Bolinder Strand tills ni kommer hem!
    //Nicklas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 08:56

    Jimmy vi saknar rapport fran lördagen?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rapport från Formula VM av Jimmy Hellberg SWE15

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.