Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

  • Rapport Maui

    Publicerad av jesper-b på 3 januari, 2011 vid 09:56

    Aloha!
    Tänkte att det kunde vara en liten poäng att rapportera från denna fantastiska lilla ö i mitten av Stilla havet:

    Efter en rätt konstig jul med två inställda flighter pga snö först på Heathrow och sen i Paris lyckades vi komma iväg med vår tredje bokade biljett, tre dagar senare än planerat men ändå. Som vanligt behöver man inte många sekunder på den här ön för att tycka att allt strul med igensnöade flygplatser och borttappade bagage inte är ett dugg jobbigt.

    Första tre dagarna var väl ungefär som std dagen motsvarande resa förra året. Glassy som f-n och otroligt bra surf. Att jag köpt en sprillans Quatro vågseglingsbräda kändes rätt meningslöst och jag surfade skiten ur mig. Hookipa var optimal size för mig på surfbräda, dvs hyfsat smått. Hotsailsmauis 7’2 provade jag redan förra året men jag ville prova igen innan jag köpte den – skit, detta ÄR den optimala surfbrädan för mig på denna ö. Livligare än nån annan hybrid jag någonsin surfat – rena shortboardkänslan – men paddlar in på vågor som värsta 8’0an. Grymt kul!

    Men så drog plötsligt traden igång. Först en totalpowered 4.7 dag på övre Kanaha/Camp one. Jag hade ingen bil den dagen och fick helt enkelt nöja mig med de lokala förhållandena. Små skitvågor och otroligt stökigt. Mitt toknedhalade Fire och min sprillans 82l quad skötte sig oklanderligt trots att inget av dem är gjorda för dessa riktigt dåliga (med Mauimått) förhållanden. Trots junk så var det otroligt skönt att få vindsurfa igen. Dessutom var det bara jag och en annan kille ute som dessutom råkade vara Jeff (ägaren av hotsails). Vi hade en urkul session tillsammans.

    Dan efter var väldigt olik. Fortfarande småvågor, men nu med lättaste tänkbara side off trade. Jag stack ut på Kuau eftersom Hookipa var helt knökfullt av surfare (då får man inte vindsurfa där). Jag var enda vågseglaren ute på hela Maui North shore och njöt fullt ut av den fantastiska lättvindsuguppaseglingen. Shorts, sol, varmt klart vatten fullt av fisk och sköldpaddor, en knölval hälsade och titta ett litet set… rip it up! Att Bolt 5.0 är värdens bästa guppasegel råder det inget tvivel om för mig, om man nu ska förstöra den lite mer episka storyn med techsnack.

    Så igår ökade både trade och vågor lite och jag seglade åter Kuau, men nu i sällskap av de gamla vanliga gänget. Perfekt 5.0 både för hopp och vågsegling. OTROLIGT KUL!!!!! Såna där enkla förhållanden då man inte behöver tänka ett jota på att ta sig ut eller på konsekvenserna av överladd på väg in = fullt ladd hela tiden! Men visst vore det kul med lite mer size…

    Idag kom just det, dvs sizen. Tunga solida väggar på klart över mast. Jag bangade ut Hookipa mest för att jag var lite sen och det hade just kommit en regnskur som stängde av vinden helt och alla på Hookipa simmade omkring rätt maktlösa i de närmare 1,5 mast tunga setvågorna. Jag tog mig ner till Kuau och väntade ut regnet: Jepp vinde kom tillbaka och nu var det så där som man får 100% ont i magen av – i positiv mening. Första 1,5 timmen hade jag så där löjligt bra flyt. Aldrig problem att smita ut mellan setten och jippade instinktivt på bästa vågen i de tyngsta setten. En grej säger jag bara, nu djävlar är quaden inget att leka med. Nya quatroshaperna har så löjligt bra kontroll; att speeda ner i bottomturn lite sent i feta tunga vågor är nästan töntigt enkelt. De håller i sååå bra och håller uppe farten hur långt ner i botten man än går. Sen svänger de upp för den långa branta backen på väg upp mot toppsvängen som inget annat jag någonsin stått på. Väldigt speciell bottenshape om man tittar på kombinationen av väldigt annorlunda konkaviteter och bottenkurva. Hade jag kul tror ni???!!!!!! Det var ju rätt sent på eftermiddagen och det lättade gradvis ut. Om det var jag som började tappa skärpan, hade lite otur eller om det helt enkelt blev lite svårare har jag ingen aning om men jag kom lite i otakt med setten och fick äta en del mellan varven. Å andra sidan blev vågorna så där sjukt vackra i och med att det lättade och vred om till ännu lite mer off shore, det var helt enkelt värt lite strul emellanåt. Vi var väl typ tre stycken som körde på in emot att solen gick ner bakom molnen och vinden lättade ut helt. Igen – hade jag kul tro ni?!!!!

    Efter en veckas surf och vindsurf har jag redan haft fler timmar och seglat fler bra vågor än under de 6.5 veckorna jag var här förra december/januari. OK då maxade Maui north shore ut i stort sett daglingen, så stort har det inte varit än denna gång, men fasen vad bra det är här. Kan liksom inte komma över hur fantastisk surf och vindsurf man kan få på denna ö. Har ni inte redan gjort det – book your tickets now!

    Glömde jag nämna tow-in? Måste sova nu för det kan bli min Jaws permiär tidigt i morgon bitti om allting stämmer. Snacka om att få ont i magen!

    God fortsättning! Följer.

    Över och ut.

    /JB

    fnassel svarade 13 år, 1 månad sedan 40 Medlemmar · 209 Svar
  • 209 Svar
  • oaxen

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 10:57

    Go go go!

    Alltid lika kul att ta del av mauirapporterna.

  • ola-h

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 12:55

    Oooh. Ont imagen (positivt…) av att bara läsa. Vi ses om sisådär två veckor.

  • lars_k

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 15:19

    Gött att läsa Jesper! Vad är det för spec på plankan du köpte?
    När jag fick min illröda Quatro 90L quad lossnade seglingen på Maui, kan man lugnt säja…

  • koa

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 16:33

    Ohhh..va skönt Jeppe, njut av livet som låter underbart!!! 🙂

  • basse

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 18:39

    Underbart!!!
    Bokar flyget i veckan. Skall bara bli av med lite influensa typ A först…. Lite härlig reseberättelse underlättar.

  • rrd

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 20:19

    En som alltid så medryckande, målande och intensiv berättelse som jag bara vill läsa fortsättningen på.
    Peahi, hur gick det?

  • jeppepeppe

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 22:11

    Underbart att läsa som vanligt, får gåshud och längtar tillbaka…

    Din surfbräda Hotsailsmaui 7’2, var hittar man den??

  • jesper-b

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 23:18
    Lars_K;643485 wrote:
    Gött att läsa Jesper! Vad är det för spec på plankan du köpte?
    När jag fick min illröda Quatro 90L quad lossnade seglingen på Maui, kan man lugnt säja…

    Vette fasen, lite rundare outline än std och konkaviteter som jag aldrig sett förut. Det nda jag vet är att jag har en 250 guadfenkombination (vad nu det är för mått) till skillnad mot den lite större totalytan 300 som produktionsbrädorna levereras med. Fenorna sitter lagom isär men de mittre längst bak för kontroll i fetingvågor. I små ska de nog fram lite. Skulle väl kunna mäta men det är inte riktigt min grej… om det inte är megaviktigt för dig eller andra där hemma.

    Visst ja 82 liter om jag nu inte skrev det någonstans tidigare.

    /JB

  • jesper-b

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 23:22
    RRD;643515 wrote:
    En som alltid så medryckande, målande och intensiv berättelse som jag bara vill läsa fortsättningen på.
    Peahi, hur gick det?

    Gick inte alls, dvs jag kom aldrig ut pga saker jag inte kan råda över. Blev tidigt morgonnybörjaresurf med mina barn och en hitrest kompis till dem i minivågor på sydsidan istället. Toras superfysiska 12 åriga kompis Emma som aldrig surfat fick väl ett tiotal fina vågor och paddlade i slutet in helt själv riktigt bra. /JB

  • jesper-b

    Medlem
    3 januari, 2011 vid 23:28
    Jeppepeppe;643523 wrote:
    Underbart att läsa som vanligt, får gåshud och längtar tillbaka…

    Din surfbräda Hotsailsmaui 7’2, var hittar man den??

    Just nu på mitt biltak här på Maui, men om ett par månader finns några i mitt surfskjul utanför Stockholm. Den är shapad av den tyvärr väldigt för tidigt bortgångna legendariska longboardvärldsmästaren, mästershapern och före sin bortgång Mauilocaln Chris Vandervoort.

    /JB

    PS: Traden blåser idag med, svallet håller i med över mast… nu drar jag och vågseglar!

  • fjant

    Medlem
    4 januari, 2011 vid 10:11

    Underbar läsning Jeppe! Hoppas våg- och vind trenden håller i sig!

    /Fjant

  • jeppepeppe

    Medlem
    4 januari, 2011 vid 18:35
    Quote:

    Citat av Jeppepeppe

    Underbart att läsa som vanligt, får gåshud och längtar tillbaka…

    Din surfbräda Hotsailsmaui 7’2, var hittar man den??

    Just nu på mitt biltak här på Maui, men om ett par månader finns några i mitt surfskjul utanför Stockholm. Den är shapad av den tyvärr väldigt för tidigt bortgångna legendariska longboardvärldsmästaren, mästershapern och före sin bortgång Mauilocaln Chris Vandervoort.

    /JB

    PS: Traden blåser idag med, svallet håller i med över mast… nu drar jag och vågseglar!

    Låter ju bra! Lyckades skrynkla min egen på Kap Verde innan jul… Dessutom åkte man hem dan innan swellet och vinden kom…

  • mag

    Medlem
    4 januari, 2011 vid 22:34

    Wunderbaum läsning!
    Hur länge stannar ni Jeppe?

    /Magnus

  • jesper-b

    Medlem
    6 januari, 2011 vid 18:24
    Mag;643608 wrote:
    Wunderbaum läsning!
    Hur länge stannar ni Jeppe?

    /Magnus

    Vill helst inte svara på den frågan. Blir ännu kortare om man räknar dagar. Vi åker hem 28 januari.

    Liten lekfull Hookipadag i förrgår. Byig 5.0 som övergick till smooooth mer jämn fin 5.0 mot seneftermiddagen. Huvudhöga set och OTROLIGT crowded. Däribland trevliga Niklas och Kristoffer.

    Igår en sån där riktigt glassy förmiddag på Kanaha med mellanstora (lite över huvud) set. Förvånandsvärt liten crowd med tanke på vågkvaliten. Tora och jag hade kalassurf. Min 7’2a är löjligt grym och kunde konkurrera bra med longboard crewn om att plocka vågor.

    /JB

  • koa

    Medlem
    6 januari, 2011 vid 18:40
    Jesper B;643780 wrote:
    Vill helst inte svara på den frågan. Blir ännu kortare om man räknar dagar. Vi åker hem 28 januari.

    Liten lekfull Hookipadag i förrgår. Byig 5.0 som övergick till smooooth mer jämn fin 5.0 mot seneftermiddagen. Huvudhöga set och OTROLIGT crowded. Däribland trevliga Niklas och Kristoffer.

    Igår en sån där riktigt glassy förmiddag på Kanaha med mellanstora (lite över huvud) set. Förvånandsvärt liten crowd med tanke på vågkvaliten. Tora och jag hade kalassurf. Min 7’2a är löjligt grym och kunde konkurrera bra med longboard crewn om att plocka vågor.

    /JB

    Muuums!!! 🙂

Sida 1 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.