Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

  • rrd

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 11:06

    -Hade du brädan inlindad i fet bubbelplast el likn i boardbagen eller “bara” boardbag när du fick skadad rail?

  • ola-h

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 11:23

    Bara boardbaggen. Den är visserligen “dubbeltjock” med extra förstärkningar på sidan, men kanske hade det hjälpt med bubbel. Dock inte säkert. Det är en rätt distinkt intryckning som verkar ha orsakats av något kantigt. Kanske har de lyft den med truck så att det är truckgaffeln som gått rakt in i brädan eller nå’t

    Faktiskt första gången jag fått en bräda skadad, trots att jag aldrig packar med extra bubbel och dylikt.

    Men när vi landat på LAX såg vi när de hanterade just in boardbag. Jag insåg redfan då att det nog var risk… Trots att den hade hjul släpades den uppochned. När den var halvägs ned för rampen från flygplanet drog de den åt sidan så den fick falla fritt sista 1.5 metern ned på marken. Men då föll den med nosarna före och där var det faktiskt inga skador, konstigt nog.

  • rrd

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 11:56

    Man blir så trött när man ser en så taskig hantering, borde filma o skicka t ansvarig på rätt nivå, dvs hög, på flygbolaget, tom skidor går sönder vid frakt så sista åren har jag lindat in även dom i bubbel mm. Det är trist att skidor o surfbrädor pajar i frakten med tanke på allt dom är med om i sina verkliga liv…

    Men, men bara att laga/byta och glömma.

  • mag

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 16:53

    Trist Ola!

    För oss gick det som beräknat, 200USD för ws och 55 för den fjärde väskan. Endast en väska per person är gratis på KLM/Delta/NW. Tog med en bag hemifrån som vi rullat ihop eftersom vi inte hade bräda med oss dit. Tog dessutom med ett par liggunderlag inuti den för extra padding och lånade ihop wellpapp till skydd för kanter och nos/akter.

    Lite bilder till Johan & Co från Kuau.

    Först en skön bailout med Jesper, foten och grejorna höll.

    Sen undertecknads första tur på OlaH shapen.

    Sist en fetingvåg. Rätt skön bild, man undrar vad han tänker göra? och han måste bestämma sig snart.

    /Magnus

  • johan_gbg

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 18:55

    Här kommer lite bilder.

  • mickesthlm

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 20:21

    Johan och Ola, vilka/vilket bolag åkte ni med?

    Jag känner mig rätt rippad när jag läser vad ni betalat, men ni har ju gjort det ett par gånger.(proffs)

    Vi var på Maui dec-jan och flög med Delta och jag var ju duktig och förbokade vilket skulle kosta 200usd, men efter som jag hade 1 boardbag + 1 segelbag då dom annars inte klarar maxvikten för en väska på 32kg så ville dom ha betalt för 2 x windsurfutrustning. Av någon anledning slutade de på 375usd men då hde jag stått och tjatat mig till att inte betala det dubbla då vi sov en natt i NY och altså inte kunde checka in bagaget hela vägen hem.

    Precis samma problem, övertalande och slutpris både på vägen dit och på vägen hem.

    Jag hade efter att läst reglerna på Deltas hemsida räknat med 200usd + lite för vikten över 32kg, det stog inget om att 1 windsurf utrustning endast fick vara en väska.

    Jag hade med mig lite drygt 40kg men så som jag fick betala så hade jag kunna haft 64kg, vad jag nu skulle med de till, men men….

    Hur fixar man en porter på flygplatsen?

    /Mice

  • basse

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 10:55

    Ja hur fixar men en porter? Lät som en bra idé!

    Vi skall åka med United och på deras hemsida står det:
    Windsurfing sailboards

    Allowance/requirements
    Board
    Boom
    Sail
    Mast

    These items are generally packed in a separate bag for each component. Each bag is capable of holding several boards, masts, sails, etc. United will accept a maximum of 2 items per bag for a set of 4 component bags.

    View fee information

    Maximum size/weight
    Total weight of four component bags cannot exceed 110 pounds (49.94 kg). No one piece of equipment can weigh more than 100 pounds (45.4 kg).

    Maximum length
    109 inches (277 cm)

    jag tolkar det som att jag kan ha upp till 4 bagar med en total maxvikt av 50kg.
    Hur tolkar ni det??

  • ola-h

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 11:24

    På Mauis flygplats finns det små diskar där man kan hitta dem. Det känns lite skumt att bara handa över hela familjens pass + kreditkort till denna lite “halvofficiella” person, men hittills har det funkat bra. Bara att sätta sig att vänta en kvart eller så och så kommer de tillbaka med besked om vad det kostat och tar hand om väskorna. Som jag förstått det hela är alltihop någon slags halvofficiellt system baserat på dricks som gissningsvis delas lite mellan portern och personerna som de fakto står vid incheckningen.

    När det gäller Basses regelboksutdrag från United så verkar det onekligen som att man får ha fyra väskor på totalt 50 kilo. Men jag skulle vara rejält försiktig med det där. Varje gång jag har haft mer än en väska har jag alltid fått betala extra. Minns dock ej om det varit med united.

  • basse

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 11:33

    Vi har tidigare kunnat säga att vi packat en utrustning i 2 kollin när vi åkt iväg men jag vet av erfarenhet att det är värre på Maui.
    Kommer nog köra Porter-varianten. Kan vara kul att testa. Är 60 dollar ett vedertaget dricks-belopp?? 😉

  • ola-h

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 11:40

    Ingen aning vad som är vedertaget och jag betalade dricksen efter att de berättat vad det skulle kosta (fast viftade lite med pengarna före). Hade de kommit och sagt: ” Ja det blev $550″ så hade nog dricksen blivit lite lägre…

  • marve

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 13:44

    60 usd ar i minsta laget for en familj med surfprylar men det funkade ju, vedertaget dricks belopp for porter service ar 10 USD per vaska (Seinfeld ger svar om porter service i ett gammalt avsnitt…).

    det ar bara att rulla upp med bilen pa Kahului’s flygplats (och i stor sett alla andra flygplatser i USA) stanna vid en porter station lasta ur, lata en person lamna in hyrbilen och den andra ta hand om bagaget med portern. Vi brukar projsa kontant och slipper eventuell angest med att lamna over kreditkort.

    Min erfarenhet ar att man bade sparar pengar och tid att anvanda en porter om man har mycket baggage. Grymt skont att slippa sta i en incheckningsko med brador och bagage (och smabarn…).

    Porter service och Maui ar nog det basta USA har att erbjuda en surfande barnfamilj.

  • basse

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 14:04

    Grymt tips alltså! Tackar tackar!

  • ola-h

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 14:44
    marve;648071 wrote:
    60 usd ar i minsta laget for en familj med surfprylar men det funkade ju, vedertaget dricks belopp for porter service ar 10 USD per vaska (Seinfeld ger svar om porter service i ett gammalt avsnitt…).

    det ar bara att rulla upp med bilen pa Kahului’s flygplats (och i stor sett alla andra flygplatser i USA) stanna vid en porter station lasta ur, lata en person lamna in hyrbilen och den andra ta hand om bagaget med portern. Vi brukar projsa kontant och slipper eventuell angest med att lamna over kreditkort.

    Min erfarenhet ar att man bade sparar pengar och tid att anvanda en porter om man har mycket baggage. Grymt skont att slippa sta i en incheckningsko med brador och bagage (och smabarn…).

    Porter service och Maui ar nog det basta USA har att erbjuda en surfande barnfamilj.

    Aha. Fast turligt nog var det just 6 väskor i vårt fall så vi följde ju Seinfeld-normen, å så slapp de parkera bilen…

    Men visst är det smidigt.

  • mag

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 21:16

    Delta (Flying Blue-gruppen) kör “antal väskor”-koncept (piece concept), så du betalade faktiskt ungefär som förväntat. Det gäller att lusläsa villkoren. 200 USD/väska längre än 160cm har jag för mig. Endast en väska gratis per person. Max 23 kg på vanlig väska och 32 kg för EN ws väska (max270cm). Sen kan man betala övervikt, vilket kan löna sig jämfört med att betala för en extra extra väska.

    Att hyra utrustning blir mer och mer ett alternativ på kortare resor, eller köpa grejor på plats för att slippa betala för en väska på vägen dit…

    Basse: Att minimera antalet väskor lönar sig alltid vid incheckning.

    /Magnus

  • easyrider

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 02:51

    united från maui igår tre surfbrädor i låda. enkel väg hem till göteborg 200 us… vikt 32 kg 240cm

    lycka till john

Sida 13 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rapport Maui

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.