Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rapport SWT Tylösand

Taggad: 

  • Rapport SWT Tylösand

    Publicerad av swe131 på 8 juli, 2006 vid 18:39

    Lördag
    Ett 20 tal seglare på plats, ett gång av dem är norrmän.
    Så var vi åter på plats för 32:a gången i Tylösand. En fin bris blåste på morgonen men lade sig lagom till första start. Vi gjorde ett startförsök men recet blåsted av. Vi väntatde en timme på vattnet men vinden ville inte stabilesera sig. Efter lunch pausen tittade solen fram och brisen tilltog lite. Vi startade ännu ett race som fick avbrytas efter ett par minuter då de flesta inte kommit iväg från startlinjen.
    Vi väntade ett tag för att starta ett nytt race. Denna gång blåses det inte av racet trots mycket svag vind. Endast tre eller fyra seglare tog sig i mål, de andra hann inte för maxtiden. Jimmy vann, Per Boström tvåa.
    Riktigt tradigt att det återigen godkänns såna här race i swt.Efter förra säsongen och Karlstad trodde man att det skulle vara slut med det. Det är inte särskilt kul för alla som kämpar ute på banan och sen inte hinna gå i mål. när folk har 11.9-12.4m2 segel och inte planar blåser det för lite.
    Vi hoppas på mer vind i morgon

    // Dala //

    swe142 svarade 17 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    8 juli, 2006 vid 20:17

    Trist som fasen att det inte gick att genomföra ett riktigt race. Vinden kom och gick och retades ordentligt med oss. Jag hade faktiskt en helkul dag på vattnet med stundom fin segling och en och annan kul fight.

    Bra som 17 att de blåste av första racet, och nog var jag helt övertygad om att race två blåstes av eller omdefinierades till så kallat fun race. Dala eller någon annan – inte kan väl racet vara godkänt?

    /Jesper B

  • swe131

    Medlem
    9 juli, 2006 vid 20:53

    Söndag
    Idag fick vi mer vind. Det genomfördes fem bra race. Norrmannen Anders Løkken dominerade.
    Gårdagens race blev omvandlat till funrace. Men de saknade flagga på startfartyget så ingen visste om att det var ett funrace förren långt senare.

  • swe131

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 19:02

    Måndag
    Idag kom det riktigt mycket vind o vågor. Inte alla seglare tog sig ut genom den berömda shore-breaken men de som gjorde det fick köra sex mycket bra intensiva o täta race. Startbåten skötte det riktigt bra trots den grova sjön och det flöt på utan problem. Segel som användes var 9.0-11.0. Marcus Emanuelsson hade hittat speeden och spikade flera race.

    Efter tre dagars tävlande kunde vi räkna ihop 11 bra race.
    Anders Løkken vann en poäng före Marcus E, Robert Å kom på tredje plats.

  • swe176

    Medlem
    14 juli, 2006 vid 11:02

    Lördag, bojlinornas dag:

    Steg ett: Bära grejer. Jag använder bugaboon, perfekt. (Bugaboo är en trendig barnvagn som alla på Östermalm och vi materialintresserade har).
    Den tar lätt 2 bommar/ 2 master och 2 segel/ Storaväskanmedallasmåprylarsomvägerjättemycket.

    Det kunde ha blivit mina förhållanden med riktig gränsvind. Tyvärr räckte inte vinden riktigt till ett helt rejs. Stundtals planade man bra. Bojarna låg förankrade med långa lömska flytlinor. VI var ganska många som fastnade. Jag klarade fallet bra, men Jimmy fullständigt krossade nosen. Till dom andra dagarna satte dom på sänken.

    Söndag, grejbytardagen:

    Sitter och äter frukost med familjen på Pers Hotell och tittar ut över stranden och alla vita gäss. Ahh, vilken dag det kommer att bli! Vilken besvikelse det lägger sig alldeles när vi börjar rigga.
    Precis när jag ska iväg och äta lunch kommer vinden tillbaka och apan åker ner. Jag får klara mig på en poweravokado och bananer.
    Banan ligger så att man jippar mitt i surfskolan och slörar rakt genom Kitearnas downwindslalombana. Spännande.

    Vi kör 5 rejs och vinden ökar efter hand. Jag ligger hela tiden steget efter:
    Till första rejset har jag lättvindskonfigurationen, 12m2 och DebR13S.
    Till nästa provar jag att byta fena till en DrakeRace för att inte brädan ska välta och kanske gå lite snabbare. Jag borde ha bytt segel.
    Race 3, byter segel till 11m2, men drar för lite nedhal. Nu går det riktigt dåligt.
    Race 4; drar nedhalet perfekt, men borde ha bytt till DebR13M för jag får spinn-out i varje våg.
    Race 5; byter fena; äntligen rätt.

    Man skulle kunna tycka att man borde trimma grejerna före rejsen. Men har man ingen att träna med så får man passa på när det finns andra att segla med.

    På kvällen är det surfmiddag med extra mycket pasta. Jesper berättar för oss plattvattenseglare hur man smäcker läppen på hokipa. Vi bygger vågfronter med servetterna. En fralla är bräda med kapsylöppnare som segel. En liten överkokt makaron får representera Jesper. Mycket illustrativt. Sedan är det dags för vågridningsdansen, när Jesper visar alla greppen och ställningarna som krävs. Det slutar med att han står och spänner sig och grimaserar. -Vad är det där? -Måst på muggen. Det var det sista vi såg av honom.

    Jimmy berättar sedan för oss amatörer varför vi blir så mycket efter:
    Dålig start 100m.
    Extra slag 200m.
    Segla över 100m.
    osv.
    Lägg sedan till taskig vinkel och dålig fart så blir det till slut nästan en kryss, och det stämmer ganska bra.
    Slutsats: det är på tävlingarna man lär sig något.

    Måndag: spolningen.

    Det blåser 10 m/s mätt uppe på sanddynen. Vågorna bryter elakt. Start och mållinen är samma för arrangörerna vill inte försöka flytta båten i det vädret.
    Jag försöker ta mig ut. Upp på brädan, över första vågen, nästa och nästa Yes!! ute. Trodde jag. Helt plötsligt bryter det under fötterna och brädan bara försvinner. Brädan spolas bort i vågorna. Det är ganska trist och ligga där och se sitt dyra kit tumla runt i vågorna. 6000 för en mast.Otroligt nog klarar jag mig undan med en liten spricka i brädan. Det tar ett helt rejs att släpa tillbaka grejerna längs stranden. På’t igen. Spolad på exakt samma sätt, men på grunt vatten så att jag kan stå på botten och trycka upp riggen ur vattnet. Jag ger upp, packar ihop, och slår mig ner på första parkett med en avokado och en kikare. Fn vad det går där ute!
    Efter lunch mojnar det lite, men det upptäcker jag inte förrän det är för sent för första rejset. Klant!
    Jag hinner med 2 rejs i alla fall. Det stora stora långa flacka vågor. Det är mäktigt att segla i dom.

    Spolad, sandig men nöjd
    Jan-Erik

  • swe142

    Medlem
    14 juli, 2006 vid 16:52

    Tack för reportagen Dala och Per-Erik. Var en riktig kanontävling! Synd att mina materialproblem (en knäckt bom till 11.6an och en mast till 9.8an –> dvs. ingen rigg kvar :-(…) hindrade mig från att vara med och tampas med er. Får komma igen till Båstad om jag hinner få prylarna fixade! 🙂

    //SWE142

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Rapport SWT Tylösand

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.