Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt prylar till en återfallssurfare?!

  • Rätt prylar till en återfallssurfare?!

    Publicerad av mbo på 10 augusti, 2006 vid 06:44

    Har precis återvänt till surfbranschen och väntar mina prylar!
    Jag har beställt en RRD Z-ride 135, Simmer Zerofive 6,4 + Zeroseven 8,3 med Simmer SC6 mast.
    Fråga: Jag får olika bud om hur mycket vind dessa segel “tål”. En säljare talade om att 8,3:an tål 10-12 m/s då den släpper igenom så mycket luft och när 6,4 är för stor då är också brädan oanvändbar.
    Målsättningen är bara att “freerida” så ofta som möjligt…

    Komentarer?!

    mbo svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:01

    Tycker att du hittat prylar i rätt kategori och storlek för att få mycket och rolig segling. Egentligen borde jag veta mer om din vikt, dina förhållanden och nivån på din segling men jag drar till med några generella försök till svar i alla fall.

    Utgår från en 75-80 kilos normalsurfare.

    – 10 sekundmeter kommer du att kunna köra den där 8.3an i. Inte stabila tio och mer, men byar (och det är ju nästan alltid byigt i Svea) kommer du att fixa.
    – Hoppet ner till 6.4 är helt lugnt. 6.4 ZeroFive går igång tidigare än ZeroSeven, så det är inga problem. Dessutom är det vettigt att ha det seglet för att träna lite manövrar och annat skoj, klart smidigare modell.
    – Full tryck i segel runt sexnoll och ja, brädan börjar nog att bli begränsningen. Dock skulle kanske ett lite stabilare segel än ZeroFive kunna höja vindregistret något, men sker såklart på bekostnad av andra egenskaper (lätt att snurra med).

    Som helhet tycker jag att ditt kit verkar klart vettigt.

    Surfa På!

  • jps

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:06

    Svåra frågor om man inte vet din vikt och erfarenhetsnivå men…

    – 8,3 i den vindstyrkan håller inte jag i alla fall. Kanske 6,4an kan funka då.

    – Nog borde du väl kunna köra brädan med lite mindre segel än 6,4 också. det borde snarare vara ooptimalt. Inte oanvändbart.

    Kul att du börjat surfa igen i vilket fall som helst 🙂

  • oscar

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 07:22

    Glöm inte att köpa till en extra fena!! Ger betydligt större vindregister på brädan.

  • mbo

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 19:49

    Hej och tack för feedback!!:smile:
    Jag “peakade” på en Screamer + WC Racing div. storlekar -92 sedan la jag av… Bilbyte, karriär, kärring (f.d) m.m.
    Sammanfattningsvis tror jag att det finns 100-tals som upplevde samma sak – att en sommar gav max 3-4 BRA tillfällen att ha kul på sina prylar – därför skall det bli så otroligt kul att få testa potenta Freeride-massor-av-dagar-grejer om Ni förstår vad jag menar. En träff/kurs i ex.vis Umeå i en surfbutiks regi skulle garanterat ge 50-100 nya kunder inom ettt år – jag garanterar!!

    Övrigt som svar på inlägg: Jag kan vattenstarta och gippar hyggligt om jag får skryta. Vikt: 82 kg på 184 cm.

    Mvh MBO

    PS: Finns det fler Freeridare i Norra Sverige?!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rätt prylar till en återfallssurfare?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.