Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM eller inte RDM?

  • RDM eller inte RDM?

    Publicerad av eevo på 17 maj, 2006 vid 18:20

    Funderar på att byta ut mina gamla Tidal Wave QT (standard diam), trotjänare under många år, till nya vågmaster.

    Frågan är ska man köra RDM eller inte?

    Tips och erfarenheter, fördelar/nackdelar, bra/dåligt, etc. ??

    Pleese!!
    /Mango

    endy svarade 17 år, 12 månader sedan 11 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • ola_p

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:27

    Nya vågmaster, då skulle jag inte tvekat en sekund på rdm, särskilt om man tänker sig att byta upp segellinjen mot nått nyare, som säkerligen är sytt för rdm.

  • ola-h

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 18:48

    Håller med.Om du inte kör något “udda märke” som NP och samtidigt har ohemult höga krav på riggkänslan (hej S..) så är en RDM helt given. De finns i bra pris nu. Idag är det snarare så att en riktigt vågmast betyder en _extra stark_ rdm och att valet står mellan olika typer av rdm.

  • sinker

    Medlem
    17 maj, 2006 vid 21:50

    Där ser du Mango, dom gamla oraklen tycker som jag 😉
    Mina Crossover fick mer liv med RDM, hela riggen känns både kraftfullare, tåler mer vind och sammtidigt “nollad” när men släpper trycket i en gipp eller cutback.

  • charlieb

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 11:17

    Ok, så här var det. Hade Gun stm loop master som funkade mycket bra till mina Gunsegel Groove och topwave. Bestämde mig sedan för att köpa HotSailsmaui SO. Masterna funkade inte alls och RDM (Gulftech) inhandlades och lite kändes det som att gå från sina fulllängdsslalomskidor till carvingskidor om du nu är skidåkare. Jag är inte en mastknäckare av rang så jag tänker uppehålla mig kring lite andra upplevelser av RDM. Riggen känns mjukare, smidigare samtidigt som riggen är mer lättpumpad. Detta gäller från min 7.5 som jag kör på en 450 rdm till 4.0 som jag kör på en 370 rdm.

    Kör på RDM, även NP har ju nu gått över till det. Förra året mycket smala stmér och nu i år rdm till combat och jag kan nästan lova att under 2007 kommer de flesta av NP vara rdmér utom 12.5 race segel.

    CharlieB

  • surf_matz

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 14:11

    Det verkar (mer eller mindre) som att man e tvungen att ha rdm master till alla nya segel…

  • rrd

    Medlem
    18 maj, 2006 vid 16:30

    Fördelar RDM jämfört m Tidal Wave QT

    Erfarenhet från Simmer Crossover/Icon/XD mfl

    +Starkare (har sett 8 pers på en dag med brutna stdmaster på Kanaha bogseras in av lifeguards…)

    +Bättre aerodynamik, mindre motstånd

    +Något som jag har hört uttryckas som “a moore blady feel…” lite skönare, plattare känsla i riggen, förutsatt att seglet är designat för RDM eller både och.

    +Lättare att rigga

    +Lättare att greppa masten vid hantering och manövrar

    Nackdelar:

    -Tyngre, speciellt i toppen, QT är extremt lätt i toppen

    -Svårare att få upp ur vattnet vid vattenstart

    -Lite sämre böjkurva/flex i toppen vid överriggn

    Annat: Mer av buken i seglet ligger i mastfickan på med RDM, iallfall om seglet är designat för både std o RDM

    Totalt sett tycker jag att riggen får en klart skönare känsla med RDM, och det är ju känsla det är fråga om i stor utsträckning. Seglar man sen i vågor är det skönt med extra säkerhet.

    Många seglare, även toppseglare, med tex Combat hade RDM redan långt innan NP kom med sin variant av RDM.

    //Magnus

  • s

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 09:16
    Ola H. wrote:
    Håller med.Om du inte kör något “udda märke” som NP och samtidigt har ohemult höga krav på riggkänslan (hej S..) så är en RDM helt given. De finns i bra pris nu. Idag är det snarare så att en riktigt vågmast betyder en _extra stark_ rdm och att valet står mellan olika typer av rdm.

    Haha!!! “ohemult höga krav” 😉

    Jo, jag har kanske lite högre krav än de flesta vad gäller riggkänsla. Men problemet med RDM (vanliga vill säga, inte Neil Prydes) är att de har jämn flex i stora delar av masten medan en SDM har progressivt mjukare och mjukare flex ända från botten och upp. Det vill säga att botten och mitten på en vanlig RDM blir för mjuk jämfört med en SDM. Och det är klart att det påverkar seglet. Är det inte sytt efter en sådan flex så “sjunker” masten in mer i fickan, seglet blir lite planare (vid samma spänning) och när det får massa vind i sig så flexar mitten för mycket och det upplevs överriggat fortare.

    Det är ju vad jag tycker… Jag vet att många seglar med vanilga RDM i Neil Prydes segel och är jättenöjda. Men jag är lite större och seglar ofta på lite mer kraft och är därmed lite känsligare för överriggningstendensen. Jag gillar sk top-end-segel som är bra på medelvind till hård vind (i förhållande till seglets storlek). Andra gillar low-end-segel som är bättre på under- till medelriggat. Smaken är olika.

    Sedan är jag ju en allt för analytisk seglare för att det skall vara nyttigt…. :tongue:
    Jag tycker generellt att du får en bättre känsla i riggen med en SDM, den blir snabbare och responsen blir mer exakt. Men jag har lagt en beställning på Neil Prydes X-combatmaster, en 370 och en 400 som jag skall jämföra med X9 i samma längd. Det ska bli riktigt intressant!

    Det är ju väldigt olika designskolor blands segelmärkena. Segel och master måste tajmas då man köper – mer än någonsin är det aktuellt… På gott och ont – bra egenskaper men dåligt för personliga ekonomin!
    Neil Prydes har hållit på och utvecklat sina RDM rätt länge. Och de har gjort en RDM som efterliknar en SDM i flex – progressiv. Andra har gått andra hållet – de syr seglen efter RDM:ens jämna flex. Oavsett får man alltså tajma masten med seglet – som alltid.
    Simmer älskar ju RDM och de vill inte fungera på samma sätt med SDM. Där är det Simmer/Powerex mast som gäller.
    Hot, Ezzy är det samma sak med. Många av de Maui-baserade märkena använder Powerex som mall verkar det som.
    Gaastra har ju egna master som inte är som de andra RDM också, de är ju supermjuka på mitten. Passar inte andra segel och Gaastra gillar inte andra master… Hur det är med det av Gaastra avknoppade segelmärket Maui-sails vet jag inte.
    Numera nedlagda Arrows gillade Neil Prydes SDM master och tvärt om. När de tog fram en RDM var den styvare än det mesta på marknaden. Det var deras lösning (som nu gått i graven).

    Hua! Jag börjar bli som Ola H. 😀

    /Staffan

  • steffo

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 12:16

    Som sagt så se till att skaffa en mast som passaar just till dina segel och enklast är om man köper rekomenderad mast från segeltillverkaren. Köper man någon annan mast så gäller det att ha koll på böjkurva eller kunna testa masten på seglet vilket inte alltid är så lätt.

    Dom flesta RDM inkl Powerex är mjuka på mitten, Gulftech verkar ha mera SDM liknande böjkurva.

  • andol

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 12:37

    Vad är skildnanden på rdm, sdm, sds

  • endy

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 12:47

    RDM – Reduced diameter mast
    En smalare mast, även skrivet som tidigare, hållbarare m.m

    SDS – Slim drop shape
    En variant, samma diameter som standard mast i botten men med avsmalnande ifrån bom och uppåt

    SDM – Standard diameter mast
    Standard mast, utgångspunkten

    Finns även mer att tillägga om den olika typerna, egenskaper etc.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM eller inte RDM?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.