Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM Mast VS Vanlig?

  • RDM Mast VS Vanlig?

    Publicerad av local på 24 juli, 2006 vid 22:47

    Har fått hela min utrustning stulen och ligger sömnlös och funderar på om jag ska investera i RDM master eller inte.

    Jag är inte bara wave nisse utan kör storlekarna 5,3-6,6-7,8.

    Kan man köra RDM på äldre segel? Blir inte mastfickan sladdrig/extra bukig av en tunnare mast.

    Snälla ge mig för och nackdelar med RDM, det skiljer sig ju inte extremt mycket i viktskillnad om man investerar i en högkolhaltig vanlig mast.

    /Local

    arnout svarade 17 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • macl3an

    Medlem
    24 juli, 2006 vid 23:31

    Får man fråga hur du blev av med grejerna?

    Jag har bara testat RDM en gång och kan bara jämföra med mina budgetgrejer från 2000-nånting, men skillnaden är ju helt enorm!

  • lars_k

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 06:15

    Såg på reseforumet att du blivit av med rubbet. Riktigt trist. Hoppas du får ut på försäkring!
    Ingen fördel med RDM på segel större än 6.0, framför allt om de inte är sydda för det. 5.3:an möjligtvis, men eftersom det inte är sytt för RDM kommer det att tappa prestanda. Eftersom det finns överskottsmaterial i mastfickan kommer mer nedhal att krävas. Masten ligger med mer kurva i luffen vilket ger mindre buk och mer loose-leach. Du tappar bottendrag men kan iofs få ett mer lätthanterligt och mjukare segel. Kan funka riktigt bra om du är lätt och kör mest freestyle/våg. Beror förstås på vilken segel/mast-kombination också.
    RDM är tyngre och mindre “snärtiga” än SDM vid samma kolhalt, så dina stora segel mår bäst av vanliga SDM. Köp ett par sjyssta SDM med minst 75% kol! Eftersom du inte kör våg lär du heller inte behöva RDM:ens extra hållbarhet.

  • Oregistrerad

    Gäst
    25 juli, 2006 vid 10:24

    Allmänt om RDM/skinny:
    RDM/skinny används av allt fler till allt mer. Från att enbart använts på radikala vågspots till i stort sett all vågsegling, till freestyle, och nu senast både till speed/slalom och freeride. RDM/Skinny har många fördelar framför SDM förutom hållbarhet. De är grymt mycket skönare att greppa i gippar och manövrar, de är enklare att rigga, lagra, har klart bättre aerodynamik mm. Efter att ha kört RDM några ggr tycker många att sin gamal vanliga mast känns som en fet tung gammal lyktstolpe.

    Vad gäller snärt stämmer det att en högprestanda SDM (75% kol och uppåt) generellt är snärtigare än en RDM. Dock är det stor skillnad mellan RDMs. Förr var Powerex helt dominerande bland RDM-master, främst för den var lite snärtigare och hade “bättre” mastkurva (påminde mer om SDM-masternas kurva) än orginalskinnyn som kommer från Nolimitz. Idag är Powerex fortfarande en toppenmast (går även under namn som Simmer och Naish). Den används och har använts flitigt i segel som inte är sydda för RDM. På Maui har Powerex använts till NP-segel i minst tio år med framgång, dvs i segel ej sydda för RDM.

    Idag finns dock flera alternativ vad gäller RDM-master med ännu mer snärt och böjkurva och som passar segel som ej är sydda för RDM. Med stor risk för att vara partisk tycker jag du ska surfa runt lite bland de olika handlarna och kolla. Själv säljer jag bl a hotrod och Gulfteck som båda gör RDM-master med mer snärt och en kurva som påminer mer om SDM.

    Nu när RDM-masterna börjar göras i allt längre längder och slalom och speed segel börjar tillverkas för dem (bättre aerodynamik) känns det som att den traditionella SDM-mastens tid snart är förbi. Fasen till och med Formulamasterna har blivit smalare. Jämför den för drygt fem år sedan helt dominerande racermasten från Fiberspar med någon av årets racemaster!

    Vad ska du göra?
    Beror bl a på vad du har för segel och hur du vill att de ska kännas när du använder dem. Mitt råd är att prova. Åk till olika butiker/handlare och ber att få provrigga dina segel på deras master. Be att få låna/provsegla den mast som du/ni tycker ser bäst ut i dina segel. Nu skioljer sig kompetensen en del mellan olika försäljare, men tar du kontakt med flera så märker du förhoppningsvis vem/vilka som har mer respektive mindre koll.

    Vill du låna en Hotrod, Gulftech eller någon annan RDM av mig (eller någon av mina hotreppar) – hör av dig! Våra nummer hittar du på hotsailsmaui.se, eller skicka ett email till jesper.blomberg@hhs.se.

    Hoppas detta kan vara till någon hjälp och lyckat till med mastvalet. Hur du än gör i pryl-ljungeln, är det att ha kul på vattnet som gäller!

    Jesper B

  • calle_b

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 10:25

    ….. kan bara hålla med om det LarsK skrivit. Jag ser en enorm fördel i RDM för mig som är lätt. (väldigt lätt) Jag kör på en mjuk RDM från vindsurfing.se till en mjuk(läs “soft”) rigg från HOT. Kombinationen är grym, OM man nu är lätt. Annars är det väl bara att kliva på några fler procent kol, så blir masten lite styvare för (för tyngre seglare). Jag upplever RDM som klart trevligare, då man utan problem får tag i masten efter fummel efter slag/gippar/vattenstart/trix…

  • calle_b

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 10:27

    snabb, Jesper…. 😉

  • arnout

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 17:48

    hmmm,

    mycket sant men också mycket osant har skrivit, här kommer HELA sanningen

    1) Din kroppsvikt har INGEN betydelse för RDM eller inte. Jag är 95kg och SVÄR vid RDM.
    2) RDM är inte softare än SDM. Det är kolhalt men särskild kolkvaliten som bestämmer detta. 75% BRA kvalite kol (t.ex. powerex) ger mer snärt än 100% lagom bra kvalite kol (t.ex. fiberspar) och HÅLLER längre
    3) RDM gör att du behöver mer uthal, INTE nedhal, eftersom överskott materialet i mastfikkan är horisontelt INTE vertikalt. Detta gör att du kan anpassa segel buken mycket mera eftersom dagens segel trimms MER med uthalet än med nedhalet.
    4) Punkt tre gör att vindregistret ÖKAR markant.
    5) RDM håller hela livet, SDM kan du skrota efter 3,4 år beroende på hur mycket du seglar. Detta är pga av att masten, godset i RDM är mycket tjockare.
    6) Seglade min 5.3 simmer crossover 06a för 2 veckor sen med en SDM mast istället för min RDM mast. Det gick ICKE att få ordning på segel trimmet. Helt korkat blev det. SDM masten var bara 1 år gammel och hade rätt längd, böjningskurva etc men det blir bara konstig. Tryck punkten förflytar sig etc etc. Rekommenderas ICKE!
    7) RDM är det som gäller. Dem går up till 460cm och med en 30-45cm (kol)förlängare kan du lätt köra 7.0 med det! Lycka till.

  • lars_k

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 18:26

    Arnout, nu gällde det att rigga ett gammalt segel, icke sytt för RDM med RDM-mast.
    Och RDM-masten kräver BÅDE mer nedhal OCH uthal. Eftersom luff och mast böjer i en kurva är det ju inte bara vertikalt det handlar om, snarare längden tangentiellt, dvs längs masten. Och uthal eftersom mastens centrum ligger längre fram i luffen pga mindre diameter.
    Att dina Simmer 06or funkar bättre med RDM är ju inte så konstigt, de är säkert utvecklade att användas med RDM, dvs sydda planare i övre delen av seglet.
    SDM:ens större diameter/tunna laminat ger mkt effektivare böjstyvhet/vikt – ratio, (basic ingenjörslära – yttröghetsmoment…). Och hög styvhet/vikt – ratio ger snärtigheten.
    RDM gör visst seglet softare/mer dämpat! Samt planare vilket ger sämre bottendrag – dåligt om man är tung!
    Läs denna artikel (på tyska iofs…):
    http://www.dk-content.de/surf/pdf-archiv/tests//skinnymasten_0803.pdf
    I slutet sammanställs skillnaderna mellan RDM och SDM!

    För segel sydda för RDM är vi inne på en helt annan planhalva! Då kan man dra nytta av alla fördelar RDM:en ger, segel upp till 7.0 kan säkert funka väldigt bra -om inte bättre- om man gillar RDM-känslan i riggen!
    Jag kör RDM i mina vågsegel, sydda för RDM – och är goa som fasen! 🙂

  • calle_b

    Medlem
    25 juli, 2006 vid 18:43

    Min tyska är ûber-ûsel! Finns det någon engelsk rapport, månne?

    Och om detta ämne kan man tydligen inte kunna för lite/mycket….

    Ha d gott

  • arnout

    Medlem
    26 juli, 2006 vid 20:41

    Lars,

    precis, men inte hel sant.

    Visst var det gamla segel han vill jämmföra, men hur gammel? 10, 5, 3, 2, 1 år? Stor skillnad. De flesta segel upptil 2,3 år gamla går att rigga på RDM utan problem men sen… rekommenderas ej.

    Sant att simmer 06or är sydda för RDM, och det har gjorts med en anledning: RDM ger mer prestande än SDM.

    Jag pratar mycker med Kai Katchan som bor 15min ifrån mig och en del med Jason Diffin som också seglar CA och Oregons västkust och de kan lära oss på 1 timme mer än vad vi gör på 10år. Enligt båda är RDMs mjukhet en gammal myth som fortfarande finns kvar. Skulle SDM vara bättre för seglet hade Jason designat sina segel för dessa typ av master GENAST, säger han. Men allt under omkring 7-7.5 kvm borde ha RDM tycker de. Sedan är det vikt problem som gör att större segel, hittils, ha SDM master (mindre material)

    Jag påstår forfarande att kolkvaliten är den som gäller i slutänden och icke kolmängd.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM Mast VS Vanlig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.