Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RDM master från Challanger/ Windsurfing.se alt Gun

• RDM master från Challanger/ Windsurfing.se alt Gun

Publicerad av Knatte på 15 december, 2004 vid 06:10

Är ju på jakt efter en 4.0 meters RDM mast till mitt nya 5.0 kvm Naish stealth segel.
    Det känns inte akluellt att betala priset för en Naish Firestick 100 400/19 4620 kr.

Därför vill jag lägga beslag på en beg. RDM eller köpa nytt.
    När det gäller nytt finns ju följande alt. i bra prisklass..
    Challenger har master för alla behov. Testvinnare, prisvärda och av bästa kvalitet. Alla master levereras med mastbag (utom RDM65 & Enduro). Kolla in RDM65, till ett oslagbart pris och med topprestanda!
    RDM65 65% 400 cm 19 IMCS 1.75 kg 2095:-

Sedan finns ju master från vindsurfing.se
    Mast med reducerad diameter i 100% ”pre-preg” kolfiber. Framtagen till KA:s Kultsegel.
    Kult RDM 400 cm 19 38,5/39(33/33,5) 1,9 Beställningsvara 2500kr

Guns alternativ:
    Loop Comp C65: The Loop Competition C100 and C65 are the high performance RDM wave masts for demanding wave riders.
    C100 400 19 1450 g 289.00
    C65 400 cm 19 1700 g 215.00

Någon som har synpunkter på vilket alternativ som kan vara/passar bäst till mitt blivande Naish segel. Eller ifall det finns andra prisvärda alternativ som jag borde fundera på..

jonasp svarade 21 år sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • basse

Medlem
    15 december, 2004 vid 06:41

Har en Loop75 från GUN och den fungerar bra. Det är iof inte RDM men ändå, inget fel på kvallen. Iår verkar ju GUN’s RDM ha lite mera normal styvhet (enligt test i Surf som Lars K la ut) jämfört med förra året.

• adde

Medlem
    15 december, 2004 vid 07:31

Passa på att testa lite fyra-metare vetja. Jag har Fiberspar RDM (95%) och Challenger RDM 100% kol som du gärna kan på testrigga/segla. En powerex (simmer) borde inte vara svårt att låna ihop (ja Firestick byggs av PowerEx så det är ett bra (beg) alternativ).

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    15 december, 2004 vid 08:20

Om du ska satsa på en RDM så ta en 100% annars förlorar du liksom syftet. Skinnys är ju framtagna just för att vara hållbara med högre kolhalter. Körde Gulftech innan och de funkade bra, men är rejält styvare än powerex(läs: firestick) så möjligta att de är för styva. Annars är ju begagnatmarknaden bra när det gäller RDM, man kan nog vara hyfsat säker på att få en mast som håller, även begagnad!

Tänj på din budget till det yttersta när du köper mast! Blir roligare i längden…

/Oscar

• lars_k

Medlem
    15 december, 2004 vid 10:49

Tyskarna mätte ju upp kurvan på en Firestick. Verkar rätt unik kurva med en toppflex på endast 9.7%. Endast Gaastra-masterna har liknande kurva. Så om du ska få ut max ur seglet och det är utvecklat för en Firestick kan det vara viktigt att köpa en mast med liknande kurva.
    Beror på hur känsligt seglet är iofs. Men jag kan tänka mej att ett speedsegel är mer känsligt än ett vågsegel…
    Firestick eller Gaastra Ignition RDM skulle jag säga. Synd att de är så dyra bara. Försök låna och testrigga om du vill köpa annan billigare mast innan du hostar upp en massa stålar!
    Mastdata:
    http://www.surfzone.se/files/269075-master2.JPG

• Knatte

Gäst
    15 december, 2004 vid 15:16

Tackar för erbjudandet smirk.gif
    Så fort seglet har landat hos Swell i jan/feb. så kanske jag återkommer för en provriggning tongue.gif wink.gif
    Tydligen skulle inte seglet vara ”så” känligt för mastval enligt Swell, bara det var en RDM-mast.
    Men allt är ju relativt och jag känner nog inte skillnad på de sista % heller laugh.gif smile.gif
    Får jag bara ut 99% av seglets max är jag ju nöjd cool.gif grin.gif

• adde

Medlem
    16 december, 2004 vid 08:11

Underskatta inte möjligheten av att skylla på ”fel” mast heller om du nu mot förmodan skulle bli ifrånåkt laugh.gif

/adde

• Knatte

Gäst
    16 december, 2004 vid 10:51

Har fortfarande brädan, fenan och bommen kvar att skylla på. smirk.gif
    Sedan klassiskern fel vindriktning för mig bla bla. blush.gif

• jonasp

Medlem
    17 december, 2004 vid 11:34

Alltså varför har gunsails en 450 mast istället för 460? Verkar ju konstigt att bryta mot standarden och med tanke på utvecklingen av master och förlängare borde ju intervallen öka istället för att minska.

• jonasp

Medlem
    17 december, 2004 vid 11:43

Att vindsurfing.se:s 100% är tyngre än challanger och guns 65:or är också lite konstigt. Jag kollade bara lite snabbt på 400 master.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA