Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Re-launch a f-cking now kite!?

  • Re-launch a f-cking now kite!?

    Publicerad av mickemoose på 17 augusti, 2012 vid 10:26

    Jag har kört mest snö med closed cell foil kites, testade en cabrinha convert 2år sedan och då minns jag att jag kunde dra i båda styr linorna och water relaunch a kiten rätt enkelt. Nu har jag en cabrinha crossbow 2009 och den går inte att göra så med. Lite trixigt att bara dra i en lina också, den vill inte direkt dra runt. Men ännu värre är det med min best Waroo 3m bow kite. den går fan inte att water relaunch a. gör jag nåt fel? behöver kiten vara yber pumpad?

    nolcap svarade 11 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • t_h_s

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 11:20

    Det måste ju vara ganska mycket vind för en 3m kite. Med tanke på hur mycket det har blåst sista tiden så misstänker jag att det är för lite vind 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    17 augusti, 2012 vid 11:53

    Kiten ska vara HÅRT pumpad, underlättar givetvis!

    Sen verkar det som få nuförtiden får lära sig att lägga kiten på “rygg” om det inte räcker med att dra i en styrlina vid relaunch.

    Alla kurser skulle varit med C kites! 🙂

    Så ta tag i depower snöret, dra det mot dig och samtidigt som du släpper springer man eller simmar mot kiten så den lägger sig på “rygg”, gå sedan eller simma ut i ena vindfönstrets sida så kiten går mot motsatt sida, under tiden kan man vara beredd att dra i övre styrlina eller så väntar man tills man är längst ut i fönstersidan och startar som vanligt.

  • mickemoose

    Medlem
    18 augusti, 2012 vid 19:19
    SkånePaul;695734 wrote:
    Kiten ska vara HÅRT pumpad, underlättar givetvis!

    Sen verkar det som få nuförtiden får lära sig att lägga kiten på “rygg” om det inte räcker med att dra i en styrlina vid relaunch.

    Alla kurser skulle varit med C kites! 🙂

    Så ta tag i depower snöret, dra det mot dig och samtidigt som du släpper springer man eller simmar mot kiten så den lägger sig på “rygg”, gå sedan eller simma ut i ena vindfönstrets sida så kiten går mot motsatt sida, under tiden kan man vara beredd att dra i övre styrlina eller så väntar man tills man är längst ut i fönstersidan och startar som vanligt.

    Skåne Paul…det lät ju faktist riktigt smart som alternativ när det strular.

    Ja preicis, HÅRT pumpad är jag med på.

    Men det blåste 8-9 när jag lekte med 3an i vattnet, fast när jag skulle testa att relauncha den när nosen var neråt så var det typ omöjligt.

    Men ska testa det du nämnde Skåne Paul 😀 Tack

    Men kan nån förklara varför en cabrinha convert funkade att dra i båda styr linorna så att den backade upp i luften och sedan släppte en styrlina så att den slog runt.
    Men att en crossbow eller en waroo gick att göra så med… ?

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    18 augusti, 2012 vid 21:54

    Gissar att din convert var 5 linorsbom och de andra 2 4 linorsbom. 5’e linan är mest där för att det ska vara lättare att launcha. Ifall det var 5 linorsbom på converten bara så har du svaret där.

  • debkausf

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 04:49

    Låter som att du överskotat kiten. testa att trycka bommen från dig allt du kan, dra sedan försiktigt i ena styrlinan o anv bara En hand. Starta kiten en bit upp i vinden, ej rakt ner i powerzone.

  • snygging

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 09:18

    Jag tycker att alla nybörjare borde lära sig på en mjukt pumpad c kite innan 2000 talet som drar snett, fast det är min åsikt!

  • joakim_a

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 11:09

    pumpa kiten i runt 6-8 psi så blir den lättare att starta från vattnet, sedan låter du den vandra in i vinden genom att dra i en lina. Efter det ska det inte vara något problem att få upp den.

  • nolcap

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 12:42

    vissa kites går att backa upp bl.a Ozone Catalyst och EH Ovando, men det bästa är att lära sig starta med ena styrlinan i kanten av vindsfönsteret, mycket säkrare. Har själv svurit åt Best Waroo som jag upplevde extra besvärlig, men är det på gränsen är det ändå för lite vind att kita i.
    /CC

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Re-launch a f-cking now kite!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.