Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Real Deal Speed

  • speedkenta

    Medlem
    11 april, 2010 vid 13:14
    Carl R;605644 wrote:
    Ni ska givetvis inte ta nån skit alls. Det hela var som jag skrev en reaktion på att du skrev att nån annan hade varit där och seglat och att det hade varit dåligt (utan närmare förklaring).

    Är det nån tomte som är ute emot reglerna så är det hela solklart.

    Och jag tycker att det är toppen att ni reagerar på överträdelser och planerar att sätta upp information!

    Kanske på tiden att jag talar eftersom jag är en av dom som förhandlat med Länstyrelsen
    Punkt ett
    Fågelskåderiet har inte klagat utan Länstyrelsen (Natura 2000område med natureservat som dom vill utvidga)
    Skyltar finns kollade senast idag bland annat en på revet längs strandpromenaden mot ankdammen
    Info på hemsida och Kiteforum
    Vi kan komma överens om vad som helst med fågelskådarna men länstyrelsen bestämmer
    Ett gäng möten har varit
    En intresseförening finns, markägare mörbylånga kommun, miljö och hälsa, kultur och fritid
    samtliga politiska partier bakom oss, samt ett tiotal stugföreningar är samlade i ett motstånd. Sista mötet kom över 100 pers på det var så länstyrelsen upplevde lynchstämmning mot dom. Just nu är utvidgningen stoppad
    På badstranden eller på surfområdet får dom inte resa sina Kitar.
    Om dom hänvisar till allemansrätten skall dom också läsa att det finns undantag i den
    (Badstrand och idrottsanläggning) Vi är både och.
    Under 30 år som vi surfat där ja ankdammen är inte nåt som speedgänget hittat utan för så seglades det där för det var som att gippa i smör
    Vi har skriftligt på att vi får ha tävlingar inom området. (och skjuta med startpistol)
    Vattnen runt oss räknas som vår arena nog om detta
    Även båtägare vill ha tillgång till sina favoritöar och båtleder så frågan är mycket större
    Dom klagomål som varit på oss surfare har inte varit många genom åren där, men så fort kitarna kom började det.
    Ett problem är att dom kan segla mycket närmare land små fenor.
    Ett gäng lyckades tälta under ett fågeltorn sen gå rakt ut i avlyst område och resa sina kitar sen hängde våtdräkten på tork över förbudsskylten
    Denna bedrift har även några väldigt kända speedsurfare lyckats med även gå över revet
    Tycker att det där som den äldre generationen har som heter sunt förnuft helt försvunnit
    Ett ex till Förra måndagen ställer en kitare sin bil framför skylten kitesurfing förbjuden och tar fram sin kite ( det händer inte om jag är där kan jag lova)
    Vi har även ett forum på hemsidan som heter fågelskåderi där kan ni läsa
    ÖWC har mycket bra sammarbete med Öland Kitesurfers
    Utan det är utomstående som ställer till det
    Sista mötet innan det var slut så sa kommunchefen (M)
    Bara surfarna är nöjda så
    Så vad som än skrivs här och tycks så för kampen av oss på plats och har det som hemmaplan med framgång (nu)
    Detta är även enligt Natura 2000 av riksintresse ur friluftsliv då landets bästa speedvatten finns här.

  • p-malmkvist

    Medlem
    9 maj, 2010 vid 10:53

    Efter att ha påverkats av en stark lobbyverksamhet kommer nu tävlingen kunna arrangeras under vardagar och helger.. Forfarande bara under riktigt bra förhållanden.. :cool2:

    Så det blir att ta ledigt för er med fasta arbetstider, men det kan vara värt det om chans finns till 40+knop:cool:

  • p-malmkvist

    Medlem
    30 maj, 2010 vid 17:55

    Nä men va f…n nu får jag krypa till korset:wink: Prognosen i fm var skit men nu ser det mycket bättre ut..
    Så nu kommer säker någon bli sur och tycka det är dålig stil(ja är väl en dålig människa då:grin:) osv men vi måååååste helt enkelt köra real deal imorgon..

    Start kl 11.00 mån 31:a maj och sedan hela dagen.. Ni som sticker ut tidigare får stänga av gps:en kl 11 och sätta på den igen, endast fil efter kl 11 gäller i tävlingen (Det går att lägga ihop filerna igen om ni sätter pb under dagen)..

    Sandrevet eller beijhamn revet är båda ok att segla vid, men vänligen respektera beträdnadsförbuden på själva reven, lägg matsäck/vattenflaskor med vikt precis intill reven istället..

  • p-malmkvist

    Medlem
    1 juni, 2010 vid 21:03

    Real Deal Speed del 1

    Haga park 31/5

    De som vågade posta sina farter var;)

    M Emanuelsson 38.68
    P Malmkvist 35.82
    M Jildestad 35.78
    Lars Dahl 33.9
    Carl Ribbegaardh 28.65
    Daniel “vario-topp” Karl-Einar Sukje Andersson 25.7

    Grattis Markus bra kört!!! Nästa gång blir i ankdammen s-sv 15+m/s och då blir det förhoppningsvis 40 knop även för oss andra..

    /Petter

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Real Deal Speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.