Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Recon, UDS mm

  • Recon, UDS mm

    Publicerad av stebe på 7 februari, 2004 vid 18:01

    Är det nått av dessa eller något annat system som gör det möjligt att relaunch kiten om man tappar bomen när man åker unhooked????

    Det skulle vara värt varenda krona för mig iaf

    cortex svarade 20 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • stebe

    Medlem
    7 februari, 2004 vid 18:59

    Kom igen nu dela med er av era expert kunskaper… cool.gif

  • mangew

    Medlem
    7 februari, 2004 vid 19:08

    KCS och RECON (Wipika och Cabrinha) 🙂

  • patrikol

    Medlem
    7 februari, 2004 vid 20:25

    Eftersom man inte kan åka unhooked med UDS så lär det inte bli aktuellt med UDS. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 februari, 2004 vid 20:31

    Lite kryptiskt svar kanske, Patrik.

    Alltså med UDS är du liksom krokad hela tiden till draken. Tappar du eller släpper bommen hänger den bara lite längre upp i lagom greppvänligt avstånd. För mig är det kanon, om man krashar t ex.

  • patrikol

    Medlem
    7 februari, 2004 vid 21:19

    Helt korrekt tolkning!

  • stebe

    Medlem
    7 februari, 2004 vid 21:24

    Tack för svaren UDS är jag ganska införstådd med. Men jag såg recons demo video och jag förstod inte hur man skulle kunna relauncha kiten efter at ha tappat bomen…
    Men grabbarna som tränar handlepass måste ju ha en lösning då de knappast har lust att stå och trassa linor på stranden efter varje misslyckat försök..

  • pepa

    Medlem
    7 februari, 2004 vid 21:37

    Kör du med hård kiteleash (leash från selen direkt till chicken loopen) och tappar bomen och kraschar draken är det bara att dra in bomen och relauncha kiten med Recon, inga problem. Funkar precis som när du är ikrokad (eftersom du förmodligen krokar i igen när du når bomen…). Kör du med Bypass leash så depowrar draken och sen kan du dra in bomen och relauncha igen utan trassel på linorna. Hur Bypass funkar kan du se på [url=”http://www.cabrinhakites.com.”]www.cabrinhakites.com.[/url] Lycka till!

  • cortex

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 16:50

    Flysurfers system funkar väldigt bra till detta. När du släpper/tappar bom och chickenloop så ställer sig kiten i “väntläge” rakt downwind. För att starta kiten så tar du hem bommen och hakar fast chickenloopen igen, kiten startar direkt.
    Recon är i mångt om mycket samma system som Flysurfers rototleash men anpassat till LEI.

    Jag är själv inte duktig nog för att ge mig på handlepass men Tiago (FS-importör i Portugal) som är väldigt duktig tycker att systemet fungerar klockrent. Han gör handlepasses och kiteloops i parti och minut.

    /Kaj(Tech)

  • wind_freak

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 16:57

    Svar till:


    Flysurfers system funkar väldigt bra till detta. När du släpper/tappar bom och chickenloop så ställer sig kiten i “väntläge” rakt downwind. För att starta kiten så tar du hem bommen och hakar fast chickenloopen igen, kiten startar direkt.
    Recon är i mångt om mycket samma system som Flysurfers rototleash men anpassat till LEI.

    Jag är själv inte duktig nog för att ge mig på handlepass men Tiago (FS-importör i Portugal) som är väldigt duktig tycker att systemet fungerar klockrent. Han gör handlepasses och kiteloops i parti och minut.

    /Kaj(Tech)

    [/ QUOTE ]

    det jag har problem med är att man inte kan bli av med all kraft på min titan villket inte är så bra när de blåser mycket på små ställen där man inte vill glida ner downwind men det kanske e jag som missat något eller så kanske dat går att modda på någe vis

    tipps???

  • cortex

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 19:44

    RTFM! wink.gif

    Din Titan har PSS (Pull Stop System) precis som alla andra Titaner, Voodoo´sar och Psycho 2´or. När du ligger och plaskar i vattnet och vill döda all kraft i draken så tar du tag i ena leader-linan och drar in den 1 – 1.5 meter. Kiten lägger sig då platt med vingspetsen mot vinden = väääldigt lite drag. Håll kvar i linan så länge du vill ha draken liggandes.
    Däremot är det ju inget man behöver göra om man missat en handle-pass eftersom man troligen vill starta på direkten igen.
    När man har brädan på fötterna är det ju clever att använda dragkraften man får när man startar kiten till att komma upp och iväg på brädan.

    En sak som man bör tänka på är att om man aktiverar PSS på land i hård vind så kan kiten börja “rulla” (eftersom den inte har en mysig vattenyta att klibba fast i) och ge en del trassel som gör det svårt att återstarta kiten snabbt i värsta fall. Så använd PSS i hård vind på land bara om du verkligen behöver det. Om det är sista landningen för dagen så spelar det ju iofs ingen roll.
    Tanka hem den nya manulen från Flysurfer.de, där hittar du bra förklaringar på PSS och andra features.

    /Kaj(Tech)

  • wind_freak

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 19:51

    ok så om man hamnar i en nöd situation så ska man inte dra i qr utan i ena styrlinan ?????

  • cortex

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 20:12

    Alltså, dra din QR *först*. Kiten ställer sig då i safety-läge. Om du vill döda den kraft som finns kvar i kiten så tar du tag i ena leader-linan (utan att vara ihakad i chicken-loopen eller hålla i bommen) och halar in den tills kiten “flaggar” (1 – 1.5 meter).

    Oavsett vilken kite du använder ska du aldrig kite´a så nära land/hårda objekt downwind att du kan råka illa ut vid en kraftig vindby. Ha *alltid* massor av plats downwind.
    Och igen, normalt behöver du ju inte använda PSS. Oftast är man uppe och iväg mycket snabbare än med ett traditionellt leash-system (typ Naish) utan att behöva använda PSS.

    PSS är dock grymme-bra om man exempelvis vill hala in sin kite i vattnet och simma in (om det ex. vis inte finns någonstans att landa).

    /Kaj(Tech)

  • wind_freak

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 20:18

    ok tack för det det är bättre att fråga nu än när man har flugit in i något och skadat sig

  • cortex

    Medlem
    8 februari, 2004 vid 20:55

    Definitivt! Bara att du hör av dig om du har fler frågor.

    /Kaj(Tech)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Recon, UDS mm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.