Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Redigering av motljusbilder?

  • Redigering av motljusbilder?

    Publicerad av mes på 16 juli, 2012 vid 11:51

    Hej,
    Av någon anledning tar jag fram kameran väldigt sent och speciellt i Lejet blir det motljusbilder rakt mot solnedgången. Har någon bra tips på redigering? Det är ju omöjligt att få vettiga färger etc men om någon har något kreativt före-efter så vore det kul att se 🙂
    Bifogar dåliga exempel…
    /Mats

    mes svarade 11 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    16 juli, 2012 vid 19:38

    Tycker du har fått riktigt bra bilder! Bästa tipset är ta rätt vid tillfället. Ser att du har låg kontrast i de oredigerade och gissar att du inte har motljusskydd. Skaffa det och du kommer få mkt bättre kontrast i bilderna.

    Fotar du i RAW? I så fall kan du ändra färgbalansen för att få en bild som ser ut att vara tagen mer mitt på dagen. Men ljuset i solnedgångar har mycket varma färger och kommer påverka bilden mycket. Kanske svårt i detta läge men det man kan göra är att belysa sitt objekt med en blixt som ger ett vitt ljus mkt likt det vi har mitt på dagen.

    Hoppas du blev lite klokare. Tyvärr inget dundretips för att göra det du vill.

  • mes

    Medlem
    17 juli, 2012 vid 08:13

    Hej,
    Jag har motljusskydd och avståndet mellan surfare och kamer är för långt för blixt. Jag borde fota RAW men är för lat (har inte satt mig in det). I motljuset exponerar jag manuellt för att det inte ska bli rena silhuetter. Det jag då tappar är kontrast. Jag vet att det är en taskig fotosituation. Får köra raw nästa gång…och lägga några timmar på Lightroom.
    Tack för synpunkterna!
    🙂 Mats

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Redigering av motljusbilder?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.