Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Redigeringsprogram

  • Redigeringsprogram

    Publicerad av kurtkomet på 8 februari, 2006 vid 16:26

    Nu har jag bytt (upp?) till Mac och tänkte komma igång med redigeringen igen. Vad ska jag ha för program? Till PC använde jag Adobe Premiere och är ute efter något åt det hållet (kvalitétsmässigt). Har kikat lite på Final Cut Express HD, som verkar ha en hel del gemensamt med Premiere och ett vettigt pris. Är det någon som har några erfarenheter av det här programmet? Jag har bara kunnat läsa om hur “fantastiskt” det är på apples hemsida..

    /Mats

    surfridern svarade 18 år sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ola_p

    Medlem
    9 februari, 2006 vid 09:03

    Jag brukar klippa i FCP (final cut pro). Riktigt trevligt program, jag har inte koll på exakt var skillnaderna är mot express versionen.

    Vad har du skaffat för burk?

  • kurtkomet

    Medlem
    9 februari, 2006 vid 14:24
    Ola_P wrote:
    Jag brukar klippa i FCP (final cut pro). Riktigt trevligt program, jag har inte koll på exakt var skillnaderna är mot express versionen.

    Vad har du skaffat för burk?

    Det blev en iBook G4 (14″). FCP verkar trevligt, men prisskillnaden är lite för stor för min plånbok för tillfället, (har kamerahaveri som måste fixas också..) Vad kör du själv på för burk? Några bra tillbehör som rekommenderas(förutom mer ram förstås)?

  • ola_p

    Medlem
    9 februari, 2006 vid 14:59

    Några bra tillbehör som rekommenderas(förutom mer ram förstås)?

    Mer RAM.. 😉
    Har en 17″ 2ghz imac… Tvåknappars mus är trevligt.
    Oumbärliga program är: adium, transmit, bbedit, irssi.. bortsett från photoshop å grejer då. DarwinPorts är också rätt smidigt. Ska man plocka med php å sånt så är MAMP en höjdare. Till safari så skall man ha fullversionen av saft.
    Sen tycker jag att iridium är riktigt trevligt, tar bort lite fula saker i gränssnittet.
    PureFTPDManager är bra om du behöver köra en ftp.
    Quicksilver är också helt oumbärligt.
    Personliga favoritprogrammet för torrents är transmission.
    WebNoteHappy Lite trivs jag också med.
    VLC är bra att ha.
    flip4mac är ett måste.
    Har en bra samling codecs för quicktime, PMa mig om du vill ha, så ska jag se om jag kan ordna det.
    QTpro vill du nog också ha, följer nog med fce om du köper det..
    Kan säkert komma på lite fler saker som jag använder stup i kvarten… Även om en del av det är CLI baserade saker som kanske inte alla trivs med…

  • kurtkomet

    Medlem
    9 februari, 2006 vid 20:56

    Oj! där fanns en hel del godis att lägga i påsen.. En tvåknappars mus känns ju ganska nödvändigt. Flipen och VLC är fixat, klart underbart! Tack för tipset! Tänkte kika in på macademic nästa vecka och be dem dema FCE resp. FCP och se om jag får någon klarhet i det där.. Det kanske är värt att spara en stund till och få FCP? Eller kanske hela FC studio, upptäckte att jag får 50% rabatt som student, klart generöst.
    Vart får man tag på iridium?

    /Mats

  • ola_p

    Medlem
    9 februari, 2006 vid 21:52

    macupdate.com
    versiontracker.com

    Vilken man föredrar är väl olika, jag gillar macupdate…

    FCE lär vara jävligt bra med tanke på vilken prisklass det ligger i… FCstudio är ju helt klart roligt.. fast motion lär ju inte vara så lättjobbat på allt annat än en powermac med mycket minne… Dock är dvdstudio pro en riktig höjdare… Sen har jag för mig att FC studio tar helt sjukt mycket plats om man installerar allt.

    Ska du klippa film så vill du nog ha ett par externa fw diskar, lacie d2 är schyssta, porsche design diskarna är ruggigt små å snygga, men jag har ingen aning om hur bra dom är…

  • kurtkomet

    Medlem
    9 februari, 2006 vid 22:55

    Jo, det var ju det där med plats. Det jag egentligen är intresserad av är själva redigeringen och dvdstudio, men jag hittar inget ställe där man kan köpa dem separat. Får se vad allt landar på i slutändan, det finns så mycket kul man vill lägga pengarna på och samtidigt så mycket tråkigt man måste lägga pengar på.

    Hursomhelst ska du ha tack för alla värdefulla tips! Jag ser fram mot en vår/sommar med mycket kreativt filmskapande och sköna rullar på Steffo. Börjar det inte bli dags att måla båten snart?

  • surfridern

    Medlem
    3 maj, 2006 vid 22:29

    nu tänkte jag väll inte kapa er tråd egentligen men jag tyckte det var onödigt att skapa en ny tråd för denna fråga när den passar så bra här. är det inga fler än jag som kör linux och som har laddat hem cinelerra och kino? nån som lyckats redigera nånting i dem programmen? jag är helt lost och tutorialsidan på webben fattar jag noll av.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Redigeringsprogram

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.