Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Reg. som veteranbil

  • Reg. som veteranbil

    Publicerad av tim-eriksson på 30 mars, 2010 vid 10:54

    Grållan, en gammal fin LT31.a som föddes 1979 skulle vilja bli veteranbil! Tror hon…

    Har försökt söka information på internet nu någon timme och försökt ringa men riktigt lång kö…

    Hur ska jag gå tillväga att få henne veteranbil klassad och vad innebär det egentligen?..

    tim-eriksson svarade 14 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • svenne

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 12:06
  • tim-eriksson

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 12:26

    Den har jag också hittat ;)!

    Men är det hela historien? Är det inga nackdelar?.. Dvs att den bara får “söndagsköras” osv?..

    Samt hur ansöker man om det?..

  • raggarn

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 13:32

    det går väl med automatik när den passerat 30år……….!!??
    eller kräver dom dig på bilskatt fortfarande??
    och bes var 24 mån.
    eller…….??

  • tsss

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 13:49

    Om du ska pensionera klenoden och bara ha den vid enstaka tillfällen…

    MHRF har en försäkring för samlarfordon som är extremt billig. För en mc (från 1982) som jag har blir det 400 per år för helförsäkring! Men då blir den först kollad av en särskild besiktningsman från MHRF och man får bara köra den som hobby, och ej använda som bruksfordon. Man måste även ange vilken vanlig bil/mc som man har i vardagslag. Krav på garageförvaring osv.

    Men om du tänker nyttja bilen för brädtransporter osv så är det nog inget att fundera på.

  • tim-eriksson

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 15:45
    Raggarn;603828 wrote:
    det går väl med automatik när den passerat 30år……….!!??
    eller kräver dom dig på bilskatt fortfarande??
    och bes var 24 mån.
    eller…….??

    Automatik låter ju kalas… Hoppas du har rätt så slipper jag tänka på det här 🙂

  • getwet

    Medlem
    5 april, 2010 vid 07:56

    Veteran blir den med automatik när 30 år är uppfyllda, försäkringen rullar på som vanligt om den inte försäkras som samlarfordon eller veteranfordon. MHRF kräver medlem i ansluten klubb (till MHRF) och det är svårt att få in bilen där, så glöm det och antagligen kan du inte ens komma i närheten av de krav som ställs. MHRF arbetar ihop med Folksam, sen finns det andra bolag som har liknande produkter med ungefär samma krav, man ska ha en bruksbil, fordonet ska ha ett historiskt värde mm.
    Skillnaden när bilen fyller 30 år är alltså enbart två, skattebefriad samt besiktning vartannat år. Ska du använda den som surfbuss så är det bara att glömma de speciella veteran/samlarfordons försäkringarna.

  • tim-eriksson

    Medlem
    5 april, 2010 vid 11:17

    Tack. Skönt att besikta var 24.e månad…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Reg. som veteranbil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.