Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Registrera om till husbil och TJÄNA pengar!

  • Registrera om till husbil och TJÄNA pengar!

    Publicerad av s på 10 maj, 2004 vid 15:10

    Ja, kanske inte tjäna men SPARA mycket!

    Jag hade en helförsäkrning på min lätta lastbil (VW Transporter 94, 2,5 bensinare). Den kostade 5600kr/år hos Salus Ansvar (som har det mest förmånliga avtalet för mig).

    Jag har i det längsta undvikt och mörkat hos besiktningen att det egentligen är en surfbuss som jag kan bo i (jag har skurit bort en del av lastförskjutningsskyddet som de varit upprörda för ett par gånger).
    Jag har inte velat registrera om den lätta lastbilen till en lätt lastbil med boinredning. Det kostar nämligen hela 2000kr. Men… Nu har jag kollat vad det kostar att försäkra en “husbil” som Salus Ansvar kallar den. 2300kr/år! Jag tjänar in omregistreringsavgiften under första året! Rena vinsten! Och dessutom slipper jag bekymra mig i besiktningen och då/när jag blir stoppad av polisen!

    /Staffan

    s svarade 20 år sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • ola_p

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 15:24

    Om man jämför att ha den registrerad som personbil med alla sittplatserna (6+förare), hur blir det då om man registrerar om den till husbil? dvs, våran buss går oftast med mittensoffan i och bakre utplockad (dvs. vi kan åka fyra personer med grejor). Nu är den helt oinredd men jag funderar över en lösning för att kunna sova med de flesta grejorna i utan att ha en fast installation. dvs. två st tvärslår, som man lägger nåra skivor på…
    Vad gäller för inredningen, behövs lastgallret, hur många kan man ha den registrerad för?

  • fjant

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 16:21

    Intressant ämne!

    Brorsan har en hiace som är reggad för 9 pers. Funderar på att regga om den till husbil, 3 pers.
    Men vad krävs för att bilen ska klassas som husbil?

  • s

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 16:22

    Vad som gäller får du kolla med besiktningen. De har lättat en del på kraven för boinredd lastbil i alla fall.
    Det ekonomiska – ring försäkringsbolaget!

    /Staffan

  • mag

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 20:27

    Blir fordonsskatten oförändrad eller?
    Jag får nog byta försäkringsbolag, jag betalar 3600 halvåret. Och kanske registrera om också.
    /Magnus

  • patrikol

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 21:26

    Fordonsskatten beror på vikten så ju tyngre fordon desto dyrare.

  • s

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 08:36

    Jo, jag tror den påverkas lite. Jag har dryga 900kr/år i fordonsskatt nu men tror att den kommer höjas lite när jag reggar om den. En kompis som har en diesel och har boinredning har 1200kr. Diesel är generellt dyrare än bensin.

    /Staffan

  • fiskmas

    Medlem
    11 maj, 2004 vid 15:24

    Jag pyntar nått på 800 i skatt på min Dodge, den är husbilsreggad. Nått på 200-300 per månad i försäkring (LF) 75% bonus.

  • the_novice

    Medlem
    12 maj, 2004 vid 06:50

    Jag råkade också ut för detta för ett par år sedan, först klagade dom på att jag inte hade ngt lastskydd och sedan blev det ombesikning för att få bo i den. Ett problem är att det även krävs en takventil (som är låst i öppet läge) samt en ventil i sidan tex i dörren. Detta är väl för att inte riskera CO2 förgiftning om man sover ett par stycken i bilen. Det krävdes det också en skylt med varning för att sova utan tillräcklig ventilation. Vet inte om detta fortfarande gäller men då var det i alla fall inte bara att registrera om den utan det blev en hel del meckande, som att ta hål i taket mm.

  • s

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 17:02

    De har tydligen lättat en hel del på reglerna. Takventil har jag redan dock. Men inte tilluft men det är inte så svårt att ordna. Men det känns lite nervöst att sätta sticksågen i plåten, lite svårt att laga om man sågar fel…

    /Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Registrera om till husbil och TJÄNA pengar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.