• watertouch

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 13:29

    Du räknas som segelbåt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 13:46

    Ska jag tolka detta som att det är tillåtet i princip överallt utom där det står en skylt med windsurfing förbjudet? Kan jag alltså tex ge mig ut i Göta älv utanför Eriksberg om jag skulle känna för det?

  • stickan

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 14:10

    Om man bortser från regler så är det väll lite sunt förnuft också. Att segla i en farled med stora båtar kanske inte är så bra… Man kan ju hamna i vattet och saker kan ju gå sönder t.ex. samma sak där det är strömt.

    Mvh Stefan

  • stickan

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 14:10

    Om man bortser från regler så är det väll lite sunt förnuft också. Att segla i en farled med stora båtar kanske inte är så bra… Man kan ju hamna i vattet och saker kan ju gå sönder t.ex. samma sak där det är strömmt.

    Mvh Stefan

  • adde

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 14:14

    Du räknas som segelbåt, med det innebär bla följande:
    Du måste följa hastighetsbegrännsningarna (det är 5 knop i hela gbg inlopp).
    I övrigt så anses nog brädan vara mera manövrerbar än de flesta båtar så du bör nog väja för andra båtar (om inte annat så är en kollision farligare för en brädseglare).
    Men rent krasst så gäller följande:
    Motorbåt väjer för segelbåt.
    Upphinnande har väjningsplikt.
    Seglar du för barbordshalsar väjer du för båtar som seglar för styrbordshalsar.
    I vågor: seglar du utåt har du förtur (men sabba inte folks vågridningar bara för att du har rätt)
    Först på vågen har rätt att rida den.

    Visa hänsyn, och gör undanmanövrar I TID, använd sunt förnuft.

    /adde

  • s

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 11:11

    Tjenare

    Det finns vissa områden i Göteborg som inte är tillåtna för vindsurfing, de finns vid surfspots (orsaken till förbudet?) Två områden vet jag om, det kanske finns fler?

    I Fiskebäck är det inte tillåtet att vindsurfa i farleden in till hamnen. Gränsen för hur långt ut detta gäller verkar vara lite skiftande har jag märkt (beroende på vindriktning ;-). Men en regel du bör följa – håll dig långt borta från de fiskebåtar som åker ut och in ur hamnen!

    I Björlanda skall det också finnas ett område som inte är tillåtet, jag vet faktiskt inte riktigt var (det kan kanske någon local berätta). Jag tror att det är i viken söder om hamnen. Där tror jag dock att det inte beror på yrkestrafiken utan på fågellivet.

    För övrigt gäller vid hamninloppet max 11knop från Nya Älvsborgs Fästning och in till Älvsborgsbron (bara för yrkestrafik skulle jag tro då man ofta ser räserbåtar köra fortare).
    Innanför Älvsborgsbron är inte segling tillåten, för övrigt 8 knops hastighetsbegränsning (men visst känns det lockande att hoppa i vid Klippan och surfa i hamninloppet någongång vid västlig vind? Det är litegran som Sveriges River George, vinden trycks ihop och ökar!)
    Innanför Rosenlund gäller fem knop – men där lär du aldrig segla.

    På Trafikledningen i Göteborgs hamn är de vänliga, om du undrar något är det bara att ringa dem. De har hand om all yrkestrafik, lotsning, sjöräddning etc. De kan nog svara på om det finns fler områden med seglingsförbud.

    Staffan

  • adde

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 11:47

    Som Staffan säger så råder det förbud vid stora uddeviken söder om björlanda. Detta pga fågel(skyddsområde?). Och gäller under delar av sommaren. Kika på spotskartan på http://www.gbgwindsurfing.com, där finns datum.

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 08:50

    tackar för hjälpen!!
    Surfa lungt sa ugglan!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.