Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing regular/goofy – switch segling

Taggad: ,

• regular/goofy – switch segling

Publicerad av marra på 15 oktober, 2003 vid 23:24

är ni lika bra på att segla åt båda hållen?
    när jag ska träna en ny manöver så har jag bäst kontroll om jag kör regular. altså med vänsterfoten fram.
    vet inte varför men man har väl sämre balans åt ena hållet…
    men är det så? att många seglare bara kan trick åt ena hållet?

hengo svarade 21 år sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • frippe-s

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 07:37

de e i princip likadant för mig; när de gäller de flesta trick är regular tveklöst det håll som det ens känns lönt att börja öva på, men sen, konstigt nog, när det gäller tex 360 känns det bättre på andra hållet, skumt…tror jag ska försöka öva upp mina färdigheter på båda håll…
    /F

var e vinden?!

• jpeter

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 09:17

Jag tycker det är nästan omöjligt att hoppa med vänsterfoten bak, men med högerfoten bak går mycket bättre. I jippen är det tvärtom, mycket svårare med högerfoten bak. konstigt.

• calle_b

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 15:28

Jag tycker det beror på dan! Börjar man med högerfoten fram
    på första åket så funkar den bra hela dagen!

Däremot sitter gipparna bäst när man gippar från “regular” till “goofy”. Skitskumt. Har bara satt fullplansgippen åt de hållet… åt andra blir det “safegippning”…

Ha d gött

• skywalker

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 16:47

Tror det är så för alla. Mer eller mindre i alla fall. Jag är en av de få som kör goofy. Alltid gjort ända sedan skateboard-dagarna smile.gif

Svårt att hoppa åt ‘andra’ hållet. Gippa tycker jag inte skiljer så mycket. Stagvänder dock lättare från regular till goofy…

• baywatch

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 17:43

Pesronligen hoppar jag bäst med vänsterfoten bak men gippar bättre med h. foten bak. Undrar om detta kan ha något att göra med om man är höger-/vänsterhänt för jag är vänsterhänt. Det kan ju ha att göra med vilka spots man brukar segla på också. Där jag seglar mest, hoppar man med v. foten bak. ooo.gif

• skywalker

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 18:34

Det kan vara så Baywatch..för jag är också vänsterhänt smile.gif

• marra

Medlem
    16 oktober, 2003 vid 18:52

jag har också mina rötter i skateboardingen, och där kör man ju antingen regular eller goofy. kör man åt andra hållet blir det genast mycket svårare. (lite grymmare att sätta trick switch)
    men det har inte att göra med om man är höger eller vänsterhänt. vet inte vad det har att göra med dock…

men på vindsurfingen i alla fall, så har jag inte kännt någon skillnad när man kör fram och tillbaka. trodde att det skulle vara svårt att köra goofy, eftersom jag var så van vid det från skateboard. men icke.
    däremot har jag mindre kontroll i gippar och sånt åt det hållet, men det släpper kanske mer och mer…

men tänk på vanlig vågsurfing. där står man ju alltid åt ett håll. det som avgör är om man är goofy eller regular människa. därför är vissa vågor som bryter åt ett speciellt håll svårare för vissa, då man inte kan bestämma själv om man ska köra med ryggen eller ansiktet mot vågen…

smirk.gif

• hank_the_tank

Medlem
    21 oktober, 2003 vid 12:21

Jag har kört mycket snowboard och wakeboard innan och alltid kört regular då. Så det känns mycket naturligare att köra regular när jag vindsurfar oxå! I början kunde jag i princip bara köra regular, men det går bättre och bättre att köra goofy och skillnaden börjar bli ganska liten nu mellan goofy och regular. Men jag tror nog att dom flesta har ett favorithåll att köra åt.

• nordgren

Medlem
    24 oktober, 2003 vid 15:34

Jag är också vänsterhänt, kör regular och gippar bäst med högerfoten bak. Hoppa har jag inte provat på så seriöst än, men dom gånger jag gjort några små fjuttiga hopp så har det kännts bäst när jag gört goofy av någon anledning…. hum hum, kör ju regular på snowboarden…

• skywalker

Medlem
    25 oktober, 2003 vid 18:54

Intressant. Nu när du säger det så sätter jag nog fler gippar med höger bak, men seglar som sagt helst goofy…
    Ganska konstigt att man inte lärt sig mer ändå efter att ha seglat en del. Man borde hantera båda hållen nästan lika bra, men så är inte fallet…

• ian

Medlem
    25 oktober, 2003 vid 21:08

ok, själv skriver jag med båda händerna (lika uselt) kastar boll med högern, sparkar boll med högern, åker rullbräda med vänsterfoten fram, kan bara hoppa på vsbräda med högerfoten fram. Tror inte hänthet har så mycket med det hela och göra utan snarare var man kör och hur vinden brukar ligga där, i princip vilka förutsättningar man har att prova trick åt olika håll. Och sedan fortsätter man att träna åt bara ena hållet, stoort misstag tror jag.

Men ibland kan det ju vara skönt. Som när jag en mkt blåsig dag i fiskebäck erfarde när jag körde på babord (så jag ej kan hoppa), jag kör nere i lerviken mot farleden och hoppar alldeles innan, flyger gör jag men landningen blir blöt. och när jag tittar upp så kommer en kjempefiskebåt i farleden alldeles bredvid!. då blev man lite glad över att man missade hoppet o inte körde ut i leden och blev krabbmat.

För övrigt tycker jag att man antingen ska förbjuda fiskebåtar eller skicka med radarvarnare på surfbrädor som standard.

• styret

Medlem
    25 oktober, 2003 vid 22:31

vilken fot man föredrar att ha fram har inget med sina andra vanor att göra (om man är höger eller vänsterhänt)
    ett sätt att testa det är att typ stå i en backe och sen ha nån sum puttar en rätt hårt i ryggen. den fot man kliver fram med för att parera fallet är den foten man troligvis kommer känna sej bäst med fram. fast själv gör jag tvärtom.
    fick lära mej det av nån snowboardlärare nån gång.

eller var det vilken hand man slog tillbaka med efter knuffen man skulle kolla? kan ha vart smile.gif

• hengo

Medlem
    26 oktober, 2003 vid 00:56

de där stämmer ju inte alls ju…
    uungefär lika mkt skitsnack som: man kan stå på ett picknickbord, sen hoppa ned. Så man landar med fötterna är ens perfekta stance (bredd och vinkel på fötterna) laugh.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing regular/goofy – switch segling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.